New Strategy Center dezbate, alături de şeful Comitetului Militar al NATO, provocările de securitate din regiunea Mării Negre

0
163

new strategy center New Strategy Center a organizat, astăzi, la Cercul Militar Naţional, o dezbatere aprofundată asupra provocărilor de securitate din regiunea Mării Negre. După cum ne-a obişnuit, New Strategy Center nu a scăpat, nici de această dată, momentul oportun de a fructifica în folosul României prezenţa înalţilor comandanţi militari ai NATO, care au coordonat derularea Saber Guardian 2017 (SG17), cel mai mare exerciţiu desfăşurat în regiunea ţării noastre. La SG17 participă 25.000 de militari, din 22 de ţări aliate şi partenere.

Concret, New Strategy Center, prin aportul E.S. Lazăr Comănescu, membru al Consiliului Știinţific al New Strategy Center, în calitate de moderator, a supus discuţiilor la care au participat ca invitaţi speciali general Petr Pavel, şeful Comitetului Militar al NATO şi general Nicolae Ciucă, şeful Statului Major General, consecinţele evenimentelor din 2014, când “Securitatea în regiunea Mării Negre s-a deteriorat considerabil din 2014, odată cu anexarea ilegală a Crimeii şi declanşarea războiului din Ucraina. Militarizarea Mării Negre de către Federaţia Rusă a obligat NATO să adopte măsuri politico-militare ce demonstrează determinarea Alianţei Nord-Atlantice de reafirmare a solidarităţii în raport cu statele membre din regiune”.

New Strategy Center evidenţiază că există o voinţă politică a statelor membre NATO de a menţine coeziunea la nivelul Alianţei atunci când vine vorba de spiritul şi garanţiile de securitate ale articolului 5 al Tratatului Nord-Atlantic. Dar atrage atenţia că, “solidaritatea transatlantică trebuie să se manifeste şi în ceea ce priveşte investiţiile în apărare, acest fapt fiind solicitat ferm de SUA după instalarea noii administraţii Trump. Creşterea alocărilor bugetare pentru sectorul militar vor îmbunătăţi capabilităţle NATO şi capacitatea sa de reacţie la noile provocări de securitate”.  Intenţia României de a aloca 2% din PIB pentru Apărare este o realitate, dar există riscul ca achiziţiile de tehnică de luptă pentru acest an să nu urmeze un calendar optim iar sumele să nu fie cu adevărat fructificate în instrumente de apărare mai mult decât necesare în situaţia internaţională actuală. NSC îşi prezintă propria poziţie asupra acestui subiect şi se declară ferm pentru necesitatea respectării de către actualul Guvern al României a angajamentelor luate de ţara noastră ca membru credibil al NATO, ceea ce ar echiva, de fapt, cu o înţelegere a efectelor negative ale unei eventuale rectificări negative a bugetului MApN.

Relaţia României în cadrul NATO este una din ce în ce mai solidă şi  “investiţiile făcute pentru structura de tip NATO Forces Integration Unit – NFIU, dar şi pentru Divizia Multinaţională Sud-Est, implicarea şi profesionalismul militarilor români dovedite în multiplele exerciţii ale NATO arată determinarea România de a fi un membru credibil al Alianţei şi un furnizor de securitate în această regiune greu încercată în ultimii ani. La acestea se adaugă şi participarea României la misiunile NATO, în primul rand în Afganistan, dovedind astfel că înţelegem nevoia solidarităţii la nivel aliat”, mai relevă New Strategy Center.