Premierul Orban într-un nou rol!

0
849

Aşadar, de mâine, se intră în starea de alertă, un prim pas timid spre relaxarea mult aşteptată, preambul optimist pentru revenirea la normalitate. Premierul Ludovic Orban a spus că starea de alertă va fi reglementată de Ordonanţa nr. 21/2004, asumându-şi conducerea Comitetului naţional pentru situaţii de urgenţă, secondat fiind de Marcel Vela şi Raed Arafat. A oferit detalii concrete. Mesajul transmis cetăţenilor, unul de circumstanţă: „Fiţi responsabili, respectaţi măsurile instituite de autorităţi”. Cum în seara precedentă preşedintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, îi ceruse demisia, acuzând guvernul de vidul legislativ întins pe durata a trei zile, după ieşirea din starea de urgenţă, surprinzător, premierul Ludovic Orban n-a oferit nici o replică. Camera Deputaţilor a adoptat aseară, în calitatea sa de for decizional, legea privind starea de alertă, dar aceasta poate intra în vigoare doar la trei zile după publicarea în Monitorul Oficial. Aşadar, abia de luni în colo. În teritoriu, Centrele judeţene de conducere şi coordonare predau prerogativele avute Comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, prezidate de prefecţi, care sunt reprezentanţii guvernului în teritoriu. La Dolj, preşedintele Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă este Nicuşor Roşca, şi acesta va fi secondat de Traian Vlăduţoiu, „împuternicit” momentan la conducerea ISU Dolj. Comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectând directivele Comitetului naţional de urgenţă, vor institui măsurile necesare cu caracter obligatoriu, pentru a se putea face faţă în continuare provocărilor legate de această pandemie. O subliniere: Doljul are o situaţie, s-o definim rezonabilă, la nivelul ţării, şi în actuala stare de lucruri se regăsesc, bineînţeles în primul rând cetăţenii Doljului, dar şi autorităţile abilitate, care şi-au făcut datoria cu prisosinţă. Deunăzi avea 500 de carantinaţi. Libertatea unora de a pleca să muncească în alte ţări nu înseamnă obligaţia altora rămaşi acasă să preia din costurile generate prin aceste plecări. Legislaţia europeană care prevede libertatea de circulaţie a forţei de muncă nu prevede obligaţia celor rămaşi acasă să suporte cheltuieli în contul celor plecaţi. Actul normativ prin care se reglementează toate măsurile necesare trecerii de la starea de urgenţă la starea de alertă va fi adoptat astăzi, a spus Ludovic Orban. După ce Camera Deputaţilor a adoptat proiectul guvernului privind măsurile referitoare la starea de alertă, fiind făcute multe modificări, printre care şi aceea că Parlamentul va trebui să încuviinţeze starea de alertă în cazul în care aceasta se instituie în cel puţin jumătate din ţară. Între prevederile adoptate de deputaţi, unele reţin atenţia în mod deosebit. Astfel, “pe durata stării de alertă se poate suspenda consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât şi la terasele din exteriorul acestora. Pe durata stării de alertă poate fi permisă prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice care nu se consumă în spaţiile menţionate, cu excepţia teraselor unde se respectă măsurile de protecţie sanitară“. Deputaţii au aprobat introducerea unui amendament care prevede posibilitatea deschiderii centrelor comerciale mai mici de 15.000 de metri pătraţi. “Pe durata stării de alertă se pot suspenda activităţile de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cu acordul CNSSU. Măsura nu se aplică în cazul centrelor comerciale mici de sub 15.000 mp, cu magazine individuale din incintă de sub 500 mp fiecare”, se arată în document. Destule neclarităţi încă persistă, dar să sperăm că ele vor fi eliminate, cât mai grabnic cu putinţă.