Ministrul Mediului: “Trebuie să facem tot posibilul să reducem poluarea”

0
356

Ministrul Administraţiei şi Internelor, Traian Igaş, împreună cu ministrul Mediului şi Pădurilor, László Borbély, au organizat ieri o videoconferinţă la care au participat prefecţii şi autorităţile administraţiilor publice locale din mai multe judeţe din ţară, printre care şi municipiul Craiova. Scopul videoconferinţei a fost examinarea stadiului derulării programelor integrate de gestionare a calităţii aerului pentru aglomerările şi zonele în care au fost înregistrate depăşiri ale valorilor limită şi al aplicării măsurilor necesare în vederea încadrării în valorile limită. La videoconferinţă au participat şi prefectul de Dolj, Nicolae Giugea, împreună cu conducerea Gărzii de Mediu Dolj, Agenţia pentru protecţia Mediului Dolj şi un reprezentant al Consiliului Judeţean Dolj. Ministrul Mediului le-a explicat celor 20 de prefecţi prezenţi la videoconferinţă că România a primit de la Comisia Europeană un aviz privind depăşirea valori limită a poluării aerului în mai multe oraşe din ţară, printre aceste numărându-se şi Craiova. “Am primit aviz motivat de la Uniunea Europeană privind depăşirea valorilor limită privind calitatea aerului în 15 aglomeraţii din România. Evident, cei care au responsabilitatea de a lua măsuri sunt autorităţile din oraşele mari care ştiau din anii 2008-2009 că trebuie să aibă un plan de reducere a acestei poluări şi să şi instituie aceste măsuri. Avem acele analizoare în toate aglomeraţiile, care măsoară calitatea aerului, şi noi trebuie să transmitem raportul la Uniunea Europeană şi dacă se depăşesc aceste valori suntem atenţionaţi şi intrăm pe procedura de infrigement de aviz motivat. Bineînţeles că nu numai România este în această situaţie, sunt multe ţări, nu avem noi aerul cel mai poluat din Europa, dar trebuie să facem tot posibilul să reducem poluarea. În luna noiembrie a anului 2009 Comisia Europeană a iniţiat procedura de infrigement, solicitând României transmiterea de măsuri necesare pentru reducerea poluării”, a spus Borbély. El a mai precizat că deşi au fost elaborate programe de gestionare calităţii aerului, acestea nu sunt în totalitate respectate, motiv pentru care în anul 2009 România s-au înregistrat numeroase depăşiri ale valorii limită în ceea ce priveşte poluarea. “În momentul de faţă, există un aviz motivat în ceea ce priveşte depăşirea valori limită a poluării aerului pentru următoarele oraşe: Brăila, Constanţa, Galaţi. Buzău, Râmnicul Sărat, Tulcea, Isaccea, Focşani, Medgidia, Piteşti, Timişoara, Bucureşti, Iaşi, Craiova Cluj, Ploieşti, Baia Mare, Braşov, Bacău, Oneşti, Suceava, Drobeta Turnu Severin, Târgu-Jiu, Rovinari şi Turceni. Pentru toate aceste zone au fost elaborate programe de gestionare a calităţii aerului care conţin măsuri care nu presupun costuri foarte mari. Fiecare localitate ştie exact ce are de făcut dar vom trimite din nou acele măsuri care s-au respectat dar şi cele care nu s-au respectat. Evident că noi putem şi să sancţionăm oraşele şi companiile, dar nu aşa rezolvăm problema. În momentul de faţă nu suntem în situaţia în care trebuie să plătim pentru depăşirea aceste valori ale poluării, dar trebuie ca în termen de o lună şi trei luni să prezentăm ce măsuri suplimentare am luat, să vedem cum putem reduce aceşti parametrii”, mai spus ministrul Mediului.

Programul Rabla va acorda până la şase vouchere pentru achiziţionarea maşinilor electrice

László Borbély le-a vorbit prefecţilor şi despre politica în domeniul transporturilor, respectiv “Cartea Albă”, adoptată şi publicată de către Comisia Europeană în luna martie. Aceasta prevede ca până în anul 2030 să se reducă la jumătate numărul maşinilor alimentate cu combustibili convenţionali, iar până în anul 2050 utilizarea acestora să fie complet eliminată. “Se discută foarte mult cum reducem poluarea, cum reducem emisiile la transporturi. Deşi Cartea Albă a transporturilor nu este un document obligatoriu, se va discuta la nivelul fiecărei ţări şi când va fi adoptat va devenii obligatoriu. Ea prevede ca până în 2030 să se reducă la jumătate numărul de maşini alimentate cu combustibili convenţionali, iar până în 2050 utilizarea acestor maşini în oraşe să fie complet eliminată. Trebuie să facem ceva în acest sens. În şedinţa de Guvern se va discuta ordonanţa prin care facilităm suplimentarea pentru maşini electrice şi hibrid. Mai exact, la programul Rabla, cine vine şi casează o maşină primeşte până la şase vouchere, adică în jur de 5.200 de euro pentru achiziţionarea unei maşini electrice. Dar cum încetăţenim în România utilizarea acestor maşini? Nu e chiar aşa de complicat, suntem în discuţii şi sunt producători care vor să aducă astfel de maşini în România”, a conchis Borbély.