47,37%, procent de promovare pentru şcolile Doljului

0
1078

Nici de această dată elevii doljeni nu au tratat cu seriozitate simulările pentru evaluarea naţională, desfăşurate în perioada 18-20 februarie a.c., iar rezultatele obţinute au fost pe măsură. Sunt unităţi de învăţământ care, aşa cum ne-au obişnuit, se plasează în vârful clasamentului cu un procent de promovare de peste 90 la sută – Colegiul Naţional “Carol I” – 96 la sută, Şcoala Gimnazială “Mircea Eliade” – 94,69 la sută, Şcoala Gimnazială “Traian” – 93,75 la sută şi C. N. “Fraţii Buzeşti” – 92 la sută, dar aşa cum fiecare pădure are şi uscături, şi Doljul are şcoli – Liceul Tehnologic Auto Craiova, Şcoala Gimnazială “Anton Pann” Craiova, Şcoala Gimnazială Sălcuţa, Şcoala Gimnazială Vârtop, Şcoala Gimnazială Vela, Şcoala Gimnazială “Ilie Murgulescu” şi “Nicolae Gh. Popescu” Întorsura – unde nici un elev nu a reuşit să ia măcar notă de trecere, aici procentul de promovare fiind zero. Pentru că mai sunt doar trei luni până la examenul propriu-zis, care are loc în vară, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj a tras un semnal de alarmă cu privire la procentul de promovare de 47,37%, care plasează judeţul nostru la mijlocul clasamentului la nivel naţional, strigând “adunarea” pentru toţi managerii unităţilor de învăţământ, în cadrul unei şedinţe care s-a desfăşurat imediat după afişarea rezultatelor în amfiteatrul instituţiei. Potrivit inspectorului şcolar general adjunct Luminiţa Popescu, în cadrul şedinţei s-au purtat discuţii pe marginea rezultatelor obţinute şi s-a decis adoptarea unor măsuri care urmează să fie aplicate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ în parte. Astfel, dascălii vor analiza împreună cu elevii lucrările cu probleme, vor organiza şedinţe cu părinţii în scopul de a-i implica şi pe aceştia în pregătirea copiilor şi se vor face ore suplimentare pentru a recupera materia. În ceea ce priveşte dificultatea subiectelor pe care elevii au trebuit să le rezolve, acestea sunt considerate a fi de nivel mediu, în concordanţă cu materia predată la clasă. Dacă elevii au tratat superficial acest examen, ştiind că notele nu vor fi trecute în catalog, sau chiar acesta este nivelul unităţilor de învăţământ, rămâne de văzut în vară, atunci când, pentru admiterea la liceu, media obţinută la evaluarea naţională va face o departajare corectă, având în vedere că ponderea crescut faţă de anii trecuţi, contând în procent de 75 la sută. “Procentul obţinut la nivelul judeţului Dolj – 47,37 la sută, ne plasează în mijlocul clasamentului la nivel naţional şi nu are cum să ne mulţumească. Mai avem la dispoziţie doar trei luni până la examen şi trebuie să ne gândim ce putem îmbunătăţi. La elevii care au note peste 8 trebuie găsite strategiile necesare pentru a creşte notele. Pe de altă parte sunt cei care nu au luat nici nota 5 şi trebuie să analizăm ce avem de făcut pentru a asigura un bagaj minimal de cunoştinţe cu care elevul să poată lua măcar notă de trecere. Cauzele sunt mai puţin importante, important este ceea ce trebuie să facem de acum încolo. În momentul de faţă, nimeni nu se poate declara foarte mulţumit. Chiar şi directorii şcolilor care au procente de peste 90 la sută se gândesc că poate ar fi avut chiar sută la sută”, a declarat Luminiţa Popescu, inspector şcolar general adjunct.

 

“Dacă nu există interes din partea elevilor, rezultatele nu vor creşte”

Luminiţa Popescu

În urma şedinţei cu directorii unităţilor de învăţământ doljene, în cadrul căreia s-au purtat discuţii cu privire la măsurile ce trebuiesc luate pentru creşetera procentului de promovare la evaluarea naţională, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj e de părere că responsabili pentru rezultatele slabe sunt chiar elevii care nu au tratat simularea cu suriozitate, ştiind că notele nu vor fi trecute în catalog. “Rezultatele obţinute la simulările evaluării naţionale au şi o doză de relativitate indusă de faptul că nu este examenul propriu-zis şi sunt elevi care nu s-au mobilizat şi motivat la fel de mult ca pentru examen. Mulţi s-au gândit că este doar o simplă simulare şi notele nu vor fi trecute în catalog. Poate au fost un pic mai superficiali, dar în momentul de faţă aceşti elevi pot să vadă cât i-a costat graba şi neatenţia.  Acum trebuie să se gândească că examenul generează o notă care este mult mai importantă faţă de anul trecut, având în vedere că ponderea crescut, media obţinută la evaluarea naţională contând în procent de 75 la sută faţă de media de absolvire a liceului. Rezultatele finale vor depinde de fiecare elev în parte, de sprijinul familiei, pentru a recupera aceste deficienţe. Sperăm ca ei să se mobilizeze, pentru că noi, ca şi cadre didactice, putem să oferim cadru pentru a învăţa, dar în esenţă, ei trebuie să înveţe. Dacă nu există şi interes din partea elevilor, cu siguranţă rezultatele nu vor creşte pe măsura aşteptărilor. Sperăm ca la examenul din vară rezultatul obţinut la nivelul judeţului Dolj să fie aproximativ egal cu cel de anul trecut, când procentul de promovare a fost de 70 la sută” – Luminiţa Popescu, inspector şcolar general adjunct.

 

C.N. “Carol I” – “Calitatea cadrelor didactice şi interesul elevilor şi-au spus cuvântul”

Aflat pe primul loc în clasament la nivel cu un procent de promovare de 96 la sută, Colegiul Naţional “Carol I” se mândreşte cu un elev care a obţinut media 10 la simularea evaluării naţionale. Cu toate acestea, conducerea unităţii de învăţământ consideră că rezultatele ar fi fost şi mai bune dacă examenul ar fi fost tratat cu maximă seriozitate de către toţi elevii. “Calitatea cadrelor didactice şi interesul elevilor şi-au spus cuvântul, iar procentul de 96 la sută este mulţumitor, mai ales că avem şi o medie de 10. Dar pe lângă cele 16 medii între 7 şi 8, 29 între  8 şi 8.99, şi 34 între 9 şi 9.99, din păcate, avem şi 4 medii sub 5, lucru deloc mulţumitor. În urma şedinţei cu directorii, am căutat să găsim nişte planuri de măsuri pentru a putea remedia acest lucru. Lucrările au fost discutate la clasă la fiecare materie în parte, au avut loc şi discuţii cu  părinţii, şi vom stabili măsuri precum suplimentarea orelor de pregătirea şi lucrul diferenţiat, în funcţie de notele obţinute. Sperăm că la examenul din iulie să fie mai bine, chiar şi un procent de promovare de sută la sută. Chiar dacă suntem pe primul loc la nivel de judeţ, rezultatele nu ne mulţumesc, cred că se putea şi mai bine”, a spus Răzvan Jenaru, director adjunct C. N. “Carol I”.

 

Şcola Gimnazială “Mircea Eliade”: “45% dintre elevi au obţinut medii peste 9”

Procentul de 94,69 la sută este mulţumitor şi nu prea pentru conducerea Şcolii Gimnaziale “Mircea Eliade” din Craiova, directorul Genoveva Mihaela Ioana  fiind de părere “că se putea mai mult”. “Dacă ar fi să compar cu alte şcoli, pot spune că sunt mulţumiţi de rezultate, dar ştiind potenţialul nostru, credem că se putea mai mult de 94,69%. Oricum, scopul acestei simulări a fost chiar acela de a ne da seama care sunt lacunele elevilor şi pentru a găsi o soluţie ca să-i aducem la zi cu materia, iar şcoala noastră are oricum un program de pregătire suplimentară. Din păcate avem 18 elevi cu note sub 5 dar avem şi 7 elevi care au obţinut nota 10 la matematică şi 2 care au luat notă maximă la Limba şi literatura română. De asemenea, 45% dintre elevii noştri au obţinut medii peste 9. Cred că notele mici sunt rezultatul nepregătirii. Unii dintre ei au fost superficiali şi nu au tratat această simulare ca pe un examen propriu-zis. Desigur, cu ajutorul pregătirii suplimentare, elevii de nota 5 pot ajunge să ia note mai mari în vară, dar de trecere, nicidecum 8-9, pentru că materia neînvăţată în opt ani nu poate fi recuperată în trei luni”, a declarat Genoveva Mihaela Ioana, director Şcoala Gimnazială “Mircea Eliade” din Craiova.

 

Şcoala Gimnazială “Traian”: “Simulare a fost binevenită, i-a trezit la realitate pe elevi”

Nici la Şcoala Gimnazială “Traian” din Craiova, procentul de 93,75 la sută nu a mulţumit pe deplin conducerea unităţii de învăţământ, care a organizat numaidecât şedinţe cu părinţii, fiind stabilite ore suplimentare de pregătire a elevilor. “La simularea evaluării naţionale, şcoala noastră a obţinut un procent de promovare de 93,75 la sută. 6 elevi au obţinut media 10 la matematică, iar la Limba şi literatura română 35 au obţinut medii între 9 şi 9.90. Desigur, aceste rezultate nu ne mulţumesc, se putea şi mai bine de atât, ştim asta având în vedere rezultatele obţinute chiar şi la examenul de anul trecut. Probabil a fost vorba de superficialitate din partea elevilor în unele cazuri, mai ales că au ştiut că notele nu vor fi trecute în catalog. Am făcut deja şedinţe cu părinţii, am stabilit să se lucreze diferenţiat, să se facă ore suplimentare, pentru ca în vară rezultatul să fie mult mai bun de atât. Cred că în cele trei luni câte mai sunt până la examenul propriu zis, cei care îşi doresc vor recupera materia. În orice caz, această simulare a fost binevenită, i-a trezit un pic la realitate, şi cred eu, i-a motivat să înveţe şi mai bine”, a afirmat Maria Daşu, director Şcoala Gimnazială “Traian”.

 

C. N. “Fraţii Buzeşti”: “Recuperarea materiei depinde foarte mult de elevi”

Cu un procent de promovare de 92 la sută, Colegiul Naţional “Fraţii Buzeşti” se află pe locul patru la nivel judeţean în ceea ce priveşte rezultatele obţinute la simularea evaluării naţionale. Au fost analizate lucrările cu probleme şi s-a decis că este nevoie de ore suplimentare pentru recuperarea materiei, lucru ce depinde foarte mult în special de elevi. “Simularea a fost binevenită, iar subiectele au corespuns materiei predată la clasă. Din păcate, cu toate acestea am avut 11 elevi care au obţinut note sub 5, dar şi 2 elevi de 9.90. La Limba şi literatura română s-au obţinut două note de zece, iar la matematică 5 elevi au obţinut nota maximă şi cred că aceste rezultate sunt corelate cu media de la clasă. În urma rezultatelor obţinute au fost făcute analize, am stabilit un program de măsuri pentru ca materia să fie pusă la punct acolo unde este necesar, părinţii au fost şi ei informaţi. Vor fi făcute ore suplimentare, dar recuperarea materiei depinde foarte mult de elevi, pentru că aşa cum unii dintre ei înţeleg că un astfel de examen trebuie tratat cu seriozitate, sunt şi cei care nu-şi dau foarte mult interesul şi acest lucru s-a văzut. Sunt convinsă că la examenul din vară procentul de promovare va fi mai mare de 92 la sută, aşa cum ne-am obişnuit în anii trecuţi” – Carmen Ştefănescu, director adjunct C. N. “Fraţii Buzeşti”.

ALINA DRĂGHICI

Vârtop: Nici un elev nu a luat notă de trecere

Din cei 15 elevi de clasa a VIII-a de la Şcoala din Vârtop, care au susţinut simularea pentru Evaluarea Naţională, nici unul nu a reuşit să obţină nici măcar cinci-ul de trecere. Matematica a fost o piedică prea mare pentru toţi. ”Nu ştiu ce s-a întâmplat. Vin la oră, răspund, le-am dat o grămadă de teste, dar acum s-au pierdut. Au fost câteva exerciţii pe care, atunci când le-am refăcut cu ei a doua zi, au ştiut să le rezolve corect. Probabil că s-au pierdut când s-au văzut cu foaia de examen în faţă şi nu au mai putut să se concentreze”, spunea, ieri, profesorul Elena Lupescu, care predă Matematica la şcoala respectivă din 2003. La Limba română, rezultatele au fost puţin mai bune, dar nici ele nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor pe care profesorul le avea de la ei. „Sunt câţiva copii mai buni, dar nici ei nu au avut note mari de această dată”, se întreba şi profesorul de limba română, Ramona Ţiulete. Spre deosebire de proba la matematică, cea de limba română a mai crescut un pic nivelul şcolii, fiind trei elevi care fost notaţi cu 6.

Nici notele din catalog nu sunt mai mari

Însă elevii de la Vârtop nu au note prea mari nici în catalog. Profesorul de matematică spunea ieri că nu are nici un elev de nota 10, nici de 9 şi nici de 8, maximum atins la această materie fiind 7, ”cu indulgenţă”. „Mă aşteptam să obţină note de 6 sau 6.50, dar au fost mult mai mici. La generaţia de anul trecut, am avut doar doi elevi care nu au reuşit să promoveze examenul, restul au obţinut note de trecere”. Fiind considerată o materie dificilă, profesoara de matematică îi cheamă de două ori pe săptămână, marţea şi miercurea, pentru ore de pregătire suplimentară gratuite. Însă, din păcate, copiii nu prea le frecventează. ”Ei pleacă de acasă, dar stau prin curtea şcolii şi nu vin la orele suplimentare. Trebuie să ne ducem tot noi după ei şi să îi tragem de mânecă să intre în clasă”, a declarat directorul şcolii, Mirela Chiriacopulu.

Părinţii, „băgaţi” în şedinţă

Atmosfera din cancelarie era apăsătoare, una pe măsura rezultatelor, iar conducerea şcolii convocase pentru ieri la prânz, o şedinţă cu părinţii elevilor de clasa a VIII-a, în încercarea de a-i responsabiliza măcar pe aceştia să-şi pună copii să înveţe. „Munca noastră, a profesorilor de la ţară este mult mai grea. Copiii rămân doar cu ce le predăm noi la clasă, fiindcă acasă nu mai pun mâna pe carte. Din păcate, nici părinţii nu ne ajută deloc, ar trebui să-şi dea mai mult interesul pentru ceea ce fac ei la şcoală. Am mers la şedinţele cu părinţii, le-am explicat care este situaţia şcolară, iar ei mi-au spus că îi ceartă, dar mai mult de atât nu au ce să le facă. Acum toată lumea dă vina pe şcoală, dar anul trecut, când au fost şi note peste 9.30, erau aceiaşi profesori ”, a mai spus directorul Chiriacopulu. Ca o măsură în plus, după ce au fost afişate rezultatele dezastruoase, profesorii au decis să facă şi mai multe ore de pregătire suplimentară la cele două materii de examen.

 

Sălcuţa: Permisul auto, mai important decât liceul

Ionuţ Vădeanu

Elevii de la Şcoala din Sălcuţa nu au luat în serios simularea, din cei 22 de copii doar 13 fiind prezenţi în sala de examen. Culmea este că patru dintre ei au abandonat şcoala şi au plecat în străinătate împreună cu părinţii chiar în timpul anului şcolar. De altfel, aceasta este una dintre principalele probleme pe care o evocă directorul şcolii din comună, Ionuţ Vădeanu. ”Sunt foarte mulţi părinţi plecaţi în străinătate, iar pe copii nu prea mai are cine să îi îndrume. Rămân în grija bunicilor care sunt mai în vârstă şi trebuie să aibă grijă şi de gospodărie. Noi stăm 5-6 ore cu ei pe zi la şcoală, dar ar trebui să aprofundeze şi acasă. Avem mediator care ţine legătura cu părinţii şi ştim foarte bine care este situaţia fiecăruia”. Procentul de promovabilitate zero a fost cauzat, ca şi în localitatea vecină, Vârtop, de examenul la matematică, unde nici un elev nu a reuşit să obţină peste 5. Din câte se pare, singura motivaţie pentru care elevii de aici îşi doresc să termine cele opt clase este aceea ca, mai apoi, să poată susţine examenul pentru permisul de conducere auto, condiţionat de diplomă.

„Vom face şi mai multe ore suplimentare”

Ieri, directorul şcolii convocase consiliul profesoral pentru a discuta amănunţit despre această situaţie. Acesta a precizat, în plus, că vrea să le propună cadrelor didactice un plan de npregătire suplimentară a elevilor. „Noi avem ore suplimentare pentru matematică şi limba română, dar vrem să revizuim programul, în sensul să se facă mai multe ore şi după un alt mod de lucru: să se facă exerciţii individuale pentru ca elevul să deprindă mai bine formulele de calcul”, a mai spus Ionuţ Vădeanu. Anul trecut, şcoala din Sălcuţa a obţinut la Evaluarea Naţională un procent de promovabilitate mai mare, de 60%.

 

Vela: Sărăcia îi ţine departe de şcolile din oraş

La Vela, unde nici unul din cei 23 de elevi nu a promovat simularea, rezultatele slabe sunt puse pe seama a mai multor factori, şi toţi sociali. Directorul Nelu Iovan întocmea, ieri, o situaţie cu notele din catalog ale elevilor şi cele obţinute de aceştia la simulare pentru a o trimite Inspectoratului Şcolar. Un elev care luase la ambele examene nota 1, la clasă obţinuse în semestrul trecut o medie de 5 la Română şi 6 la Matematică. ”Să ai note de 1 înseamnă că nu ai vrut să scrii nimic pe foaia de examen. Nu îmi imaginez că nu a ştiut nici măcar să deseneze o prismă. Pur şi simplu, este o sfidare şi asta ne arată că elevii nu sunt motivaţi să aibă rezultate bune la şcoală. Părinţii le spun acasă că nu au bani să îi ţină mai departe la liceu şi atunci ei nu se mai concentrează pe învăţătură. O fată a fost întrebată zilele trecute în legătură cu rezultatele acestea şi a răspuns sec că a luat 4 pentru că, oricum, tatăl său nu o va trimite la liceu la Craiova”, a mărturisit directorul şcolii. La Limba română, şcoala s-a situat la nivelul mediei pe judeţ, fiind şi note de 7, însă Matematica i-a doborât sub media de promovare.

Ore suplimentare, dar tot degeaba …

Directorul spune că nu doar şcoala este vinovată în acest caz şi că profesorii chiar fac sacrificii pentru a-i pregăti pe elevi. La Vela, dascălii de Limba română şi Matematică sunt navetişti şi, cu toate acestea, rămân peste ore ca să îi mediteze suplimentar pe elevii de clasa a VIII-a. „De două ori pe săptămână, de la ora 14.00 la ora 16.00, se fac meditaţii cu aceşti elevi. Nu vin toţi, pentru că sunt luaţi la muncile agricole, mai ales primăvara şi toamna, dar profesorul tot rămâne la clasă şi face exerciţii şi cu un singur elev dacă acesta vine. La ora 16.00, atunci când termină, nu este microbuz şi trebuie să ia o maşină de ocazie până la Craiova. Deci nu cred că şcoala este singurul vinovat aici”, a concluzionat directorul Nelu Iovan. O altă motivaţie, pe lângă sărăcie şi lipsa de perspectivă, este aceea că elevii au ştiut dinainte că nu li se trec notele în catalog şi nu au luat în serios examenul.

LAURA MOŢÎTLICHE şi RADU ILICEANU