Cele două cutii negre ale avionului AirAsia, recuperate din Marea Java

0
321

Recuperarea, ieri, a celor două cutii negre ale avionului A320 AirAsia care s-a prăbuşit în Marea Java pe 28 decembrie, cu 162 de persoane la bord, urmează să permită înţelegerea circumstanţelor exacte ale tragediei, petrecute în condiţii meteorologice nefavorabile. Experţi de la Airbus din Jakarta vor ajuta anchetatorii să analizeze datele stocate în aceste cutii negre ale zborului QZ8501, care a căzut în mare la puţin timp după ce a decolat din oraşul indonezian Surabaya cu destinaţia Singapore. La două săptămâni de la tragedie, înregistratorul fonic sau CVR (Cockpit Voice Recorder), o cutie dreptunghiulară de culoarea portocalie, în care sunt stocate comunicaţiile verbale dintre piloţi şi controlorii aerieni, a fost urcat la bordul navei indoneziene de război KRI Banda Aceh. Înregistratorul de date de zbor sau FDR (Flight Data Recorder) a fost găsit sub o bucată de aripă şi recuperat luni. Şeful armatei, generalul Moeldoko, s-a declarat încrezător în faptul că a doua cutie neagră va fi recuperată, după ce a fost localizată la aproximativ 20 de metri de înregistratorul datelor de zbor, emiţând semnale sonore puternice. Cutiile negre sunt indispensabile pentru stabilirea circumstanţelor exacte ale dramei. Un înregistrator conţine discuţiile din carlingă, atât între piloţi, cât şi cu controlul aerian, iar celălalt conţine parametrii avionului (viteză, altitudine, etc.). Scafandri au localizat, duminică, aceste dispozitive la aproximativ 30 de metri adâncime, în Marea Java, sub fragmente din fuzelajul avionului. În plus, tot scafandri au reperat, ieri, unul dintre cele două motoare. Acestea sunt echipate cu dispozitive care le înregistrează performanţele. În acest sens, ele constituie un element-cheie al anchetei, a declarat Nurcahyo Utomo, de la Comitetul Naţional pentru Securitatea Transporturilor (KNKT). Potrivit autorităţilor indoneziene, pilotul avionului a cerut să ia altitudine, pentru a evita nori foarte ameninţători, dar nu a primit aprobare de la controlul aerian, din cauza traficului prea mare din acest sector foarte frecventat. Contactul între aeronavă şi controlul aerian s-a pierdut imediat după aceea. Agenţia de meteorologie indoneziană a anunţat într-un raport preliminar publicat pe site că vremea a fost „factorul declanşator” al accidentului. Gheaţa ar putea să fi provocat prăbuşirea avionului, confruntat cu nori cu temperaturi de minus 80 până la minus 85 de grade Celsius. Însă unii experţi au afirmat că se îndoiesc de ipoteză, apreciind că informaţiile disponibile sunt insuficiente pentru a stabili cu precizie cauzele catastrofei şi că pentru aceasta este necesar să se aştepte analiza informaţiilor conţinute de cutiile negre. Primele elemente ale anchetei, stabilite în baza examinării fragmentelor avionului, par să arate că aeronava s-a dislocat la percutarea suprafeţei mării, potrivit S.B. Supriyadi, un reprezentant al Agenţiei pentru căutare şi salvare. „Cabina era presurizată, iar înainte ca presiunea să poată fi ajustată, a căzut – şi bum. Această explozie a fost auzită” de martori, în zonă, a declarat acest oficial.