România este pe primul loc în Europa la numărul de decese din accidentele rutiere, având o medie de 98 de decese la un milion de locuitori, media europeană fiind de 49 de decese la milionul de locuitori, anunţă Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor (APPA).
„Avem ţintă la nivel european reducerea la jumătate a morţilor pe şosele între anii 2011-2020. Ultimii patru ani au fost destul de duri. Am văzut o stagnare, reduceri mici, ba chiar au crescut în ansamblu în Europa. Suntem departe de a ne apropia de ţintă, probabil că nu o atingem în 2020 şi este inacceptabil să moră lume pe drumurile europene. Este ca şi cum două avioane s-ar prăbuşi la două săptămâni pe şoselele din Europa, cam aceasta este analogia. Este şocant. De ce ceea ce este inacceptabil pentru aviaţie este acceptat în traficul rutier?”, a precizat Antonio Avenoso, reprezentantul Consiliului European pentru Siguranţa Transportatorilor.
În anul 2017, în Europa, conform datelor prezentate de către reprezentantul consiliului european, 25.250 de persoane au murit în urma accidentelor de circulaţie şi 135.000 de persoane au fost rănite grav.
Conform datelor statistice, numărul cel mai mic de persoane decedate, rezultate în urma evenimentelor rutiere, se înregistrează în nordul continentului în timp ce valorile ridicate sunt semnalate în partea de est a Europei. “Dacă vorbim despre mortalitatea la un milion de locuitori, mai puţin de 28 de morţi pe an sunt în Scandinavia, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord este campion în siguranţa rutieră şi cu cât mergem spre est creşte numărul de morţi, România fiind cu roşu”, a mai spus Antonio Avenoso.
Vizavi de accidentele rutiere cauzate de consumul de alcool, reprezentantul european a precizat că ne aflăm într-o situaţie paradoxală. În ciuda faptului că, faţă de perioadele trecute, ne putem bucura de un suport de cunoştinţe bogat în ceea ce priveşte circulaţia rutieră, numărul de accidente este pe un trend îngrijorător. “Alcoolul şi şofatul se exclud reciproc. Deşi suntem acum conştienţi de această legătură, fenomenul în sine în UE este răspândit. 2% din numărul de kilometri conduşi sunt conduşi de şoferi care au o concentraţie de alcool peste limită. 1 din 3 recunosc că au condus după ce au băut. 25 la sută, 1 din 4 morţi în UE din accidentele rutiere se datorează alcoolului. 6.400 de oameni au murit în 2016 din cauza condusului sub influenţa alcoolului”, a adăugat Antonio Avenoso.
Reprezentantul Consiliului European pentru Siguranţa Transportatorilor a precizat în cadrul conferinţei faptul că la nivel european se fac eforturi în direcţia prevenirii şi combaterii consumului de alcool la volan, iar una dintre măsurile pentru care în prezent se poartă discuţii aprinse este reducerea limitei legale a alcoolului în sânge. “Felicitări România pentru că şi-a propus toleranţă zero, dar nu toate ţările au aşa ceva, unii au 0,2 la sută, în Malta şi în unele zone din UK se poate merge până la 0,8 o limită incredibil de ridicată cu excepţia Scoţiei. Nu e suficient să ai o limită mică de concentraţie în sânge, trebuie să o şi aplici. La nivel european, 1 din 4 şoferi cunoştea limita legală de alcool în sânge, 36 la sută au răspuns greşit, 37 la sută nu ştiau prevederea privind limita de alcool. Limita trebuie aplicată, poţi să ai şi zero, dacă nu e respectată sau cred că nu vor fi prinşi, lumea continuă să bea”.
Avenoso a mai explicat că una dintre metodele de prevenire a accidentelor de circulaţie în Europa ar fi utilizarea unor dispozitive anti-alcool montate în interiorul autoturismelor care să nu permită şoferului să îl pornească în cazul în care acesta a consumat băuturi alcoolice. Drept exemplu a fost dată Suedia, ţară în care au fost achiziţionate peste 100.000 de astfel de dispozitive de blocare folosite în flota comercială.
Din punct de vedere al numărului de evenimente rutiere, România se înscrie într-o medie europeană, a precizat chestorul de poliţie Florentin Brăcea, şeful Direcţiei Rutiere din cadrul Poliţiei Române. “Ne înscriem în media de 20 la sută a Uniunii Europene, limita pentru alcool o avem zero, ne bucură, trebuie să ţinem la zero această limită. Şi la nivelul Parlamentului, sunt discuţii pentru introducerea alcool-lock pentru cei care au fost cercetaţi penal pentru alcool. Suntem cumva în aceeaşi linie cu Europa. Accidentele grave în ultimii 10 ani, vedem linia mortalităţii, astăzi avem ca persoane – 95 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Avem o situaţie a accidentelor grave pe fondul conducerii sub influenţa băuturilor alcoolice, 2,6 la sută. Cifele sunt sub control”, a declarat Florentin Brăcea, şeful Direcţiei Rutiere. Reprezentanţii Poliţiei Rutiere au explicat că se fac eforturi pentru dotarea agenţilor de poliţie cu dispozitive performante care să permită într-un timp cât mai scurt stabilirea unor alcoolemii în cazul verificărilor din trafic. (Sursa: Mediafax)