Agenţia Judeţeană pentru Plăti și Inspecție Socială Dolj (AJPIS), care funcţionează în baza O.U.G. nr. 113/2011 și H.G. nr. 151/2012, ca serviciu public deconcentrat, cu personalitate juridică, ordonator terţiar de credite, în subordinea Agenţiei Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) din cadrul Ministerului Muncii și Solidarităţii Sociale, a prezentat bilanţul pe primele şase luni ale acestui an.
Misiunea Agenției este de asigurare a aplicării unitare în teritoriu a prevederilor legislative din domeniul asistenței sociale și a politicilor sociale la un înalt standard de calitate prin administrarea şi gestionarea beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind servicii sociale susţinute de la bugetul de stat, realizarea de activităţi de evaluare şi monitorizare a serviciilor sociale, precum şi controlul măsurilor de asistenţă socială privind prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situaţii care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităţilor. Obiectivele generale ale AJPIS Dolj au fost stabilite in corelatie cu obiectivele generale ale ANPIS in vederea indeplinirii masurilor si actiunilor prevazute în actele normative privind beneficiile de asistenta sociala si servicii sociale. “Suntem într-o activitate continuă. Avem 38 de angajaţi, 10 dintre ei fiind inspectori sociali. Este un efort imens, iar rezultatele cred că sunt concludente. Obiectivele generale stabilite de AJPIS Dolj sunt:
- Administrarea şi gestionarea într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind serviciile sociale susţinute de la bugetul de stat, cu următoarele obiective specifice:
- Asigurarea echilibrului economico-financiar al persoanelor/familiilor/serviciilor sociale prin gestionarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială/ programelor de servicii sociale;
- Monitorizarea modului de acordare/recuperare a sumelor pentru plata beneficiilor de asistenţă socială şi a programelor de servicii sociale în vederea combaterii erorii, fraudei şi corupţiei;
- Asigurarea unei activităţi riguroase de verificare a aplicării măsurilor legale privind activităţile de stabilire şi acordare a beneficiilor de asistenţă în vederea reducerii erorii şi fraudei în sistemul de asistenţă socială, cu următoarele obiective specifice:
- Evaluarea şi monitorizarea modului de aplicare şi respectare a reglementărilor ce privesc modul de asigurare, administrare, gestionare şi plată a beneficiilor de asistenţă sociala;
- Asigurarea accesului neîngrădit al persoanelor, inclusive al persoanelor cu dizabilităţi ,la mediul fizic, informaţional şi comunicational;
- Promovarea acţiunilor de informare şi consiliere a autorităţilor locale şi beneficiarilor cu privire la beneficiile de asistenţă socială şi serviciile sociale.
- Asigurarea derulării în bune condiţii a activităţii instituţiei , prin gestionarea eficientă a resurselor financiare , cu următoarele obiective specifice:
- Organizarea şi dezvoltarea unui sistem de control intern managerial care să ofere asigurări rezonabile ca obiectivele entităţii să fie îndeplinite;
- Asigurarea administrării bugetului propriu în mod economic, eficient şi eficace;
- Monitorizarea utilizării eficiente a resurselor financiare, umane şi de altă natură;
Obiectiv general 1 – Administrarea și gestionarea într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistență socială și a altor programe privind serviciile sociale susținute de la bugetul de stat.
Obiectiv Specific : Asigurarea echilibrului economico-financiar al persoanelor /familiilor/serviciilor sociale prin gestionarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială /programelor de servicii sociale.
În vederea îndeplinirii acestui obiectiv, la nivel județean AJPIS Dolj a întreprins următoarele acțiuni şi activităţi generale: Optimizarea modului de utilizare a fondurilor alocate pentru plăţi – beneficii sociale; elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru activitatea de beneficii sociale se face în concordanţă cu legislaţia în vigoare şi cu politicile guvernamentale, ţinându-se seama de evoluţia numărului de beneficiari, dar şi de indicele preţurilor de consum la 31.12.2022, creditele solicitate fiind egale cu cele primite, în valoare de 376.950.449 lei, iar valoarea plăţilor efectuate fiind în valoare de 376.591.001 lei. Întocmirea situațiilor financiare lunare şi trimestriale pentru activitatea de beneficii sociale a fost în concordanţă cu reglementările contabile în vigoare, fiind transmise la termenele stabilite de către organul ierarhic superior, a precizat Mihaela Cocora, director executiv al AJPIS Dolj.
Cum arată rezultatele
În primul semestru al anului 2023 , situația dosarelor primite pentru acordarea drepturilor de asistenţă socială se prezintă după cum urmează:
Beneficiu social | Dosare noi intrate | Modificari/incetari/suspendari/reluari plata |
Alocația de stat | 4.768 | 8.409 |
Indemnizație creștere copil/stimulent de inserție | 1.300/831 | 2.479/930
|
Venit minim garantat | 1.911 | 3.473 |
Alocație pentru susținerea familiei | 808 | 2.095 |
Alocație de plasament/Indemnizație de sprijin pentru plasament | 137 | 191 |
Indemnizații lunare hrană (HIV) | 23 | 16 |
Concediu de acomodare | 7 | 4 |
Ajutor refugiați | 0 | 5 |
TOTAL | 9.785 | 17.602 |
În primele şase luni ale anului 2023 s-a asigurat plata unui număr de beneficiari, astfel:
Beneficiu social | Numar mediu de beneficiari pe semestrul I | Numar de beneficiari in plata la 30.06.2023 | Plati efectuate (cumulate de la inceputul anului) |
Alocatia stat copii | 105.903 | 106.393 | 193.201.835 |
Alocatia de plasament /Indemnizatie de sprijin pentru plasament/indemnizatie pentru tineri | 1.023/493/44 | 1.221.157 | 7.194.798/1.523.536/892.124 |
Alocatie pentru sustinerea familiei | 5.257 | 5.007 | 5.555.571 |
Indemnizatie crestere copil OUG nr.111/2010 | 3.901 | 3.938 | 63.718.520 |
Stimulent de insertie crestere copil OUG 111/2010 | 2.270 | 2.254 | 11.233.842 |
Indemnizatii si ajutoare OUG 111/2010 – art 31,32 | 120 | 120 | 887.214 |
Indemnizatie lunara concediu in vederea adoptiei | 14 | 16 | 240.009 |
Art. 100^1 privind sustinerea adoptiei | 40 | 41 | 187.830 |
Contul Junior pentru copiii ocrotiti prin serviciile publice si private pentru protectia copilului | 0 | 0 | 0 |
Venit minim garantat | 10.330 | 10.336 | 18.141.584 |
Refugiati | 6 | 1 | 14.100 |
Ajutoare de urgenta | 11 | 6 | 26.500 |
Total ajutoare de incalzire | 6.340 | 2.389 | 4.746.406 |
Ajutor incalzire cu lemne | 2.382 | 0 | 1.873.468 |
Ajutor incalzire energie electrica | 37 | 178 | 132.021 |
Ajutor incalzire gaze naturale | 1.027 | 1.036 | 592.089 |
Ajutor incalzire cu energie termica | 2.894 | 1.175 | 2.148.828 |
Total suplimente de incalzire | 55.468 | 45.165 | 8.441.317 |
Supliment incalzire cu lemne | 41.602 | 41.236 | 4.976.928 |
Supliment incalzire energie electrica | 9.514 | 0 | 3.131.582 |
Supliment incalzire gaze naturale | 425 | 1.037 | 75.030 |
Supliment incalzire cu energie termica | 3.927 | 2.892 | 257.777 |
Indemnizatii lunare de hrana HIV/SIDA | 329 | 333 | 1.995.096 |
Indemnizatie TBC | 505 | 314 | 1.659.734 |
Drepturi pers.cu handicap Lg nr.448 art 58 | 30.423 | 31.375 | 54.546.300 |
Plati servicii psihologice pentru copii- Programul national”Din grija pentru copii” | 16 | 14 | 151.560 |
Total | 222 .493 | 209.204 | 374.357876 |
Nereguli identificate
Au fost descoperite mai multe nereguli: – realizarea de venituri ce depăşesc plafonul reglementat de lege; declararea de informaţii eronate cu privire la membrii familiei în cererea şi declaraţia pe propria răspundere; divorţ, deces, naşterea unui alt copil, fără a se anunţa primăria pentru efectuarea modificării de cuantum; sume de peste 3.000 de lei în conturi, nedeclarate. “AJPIS Dolj are responsabilitatea coordonării procesului de completare a formularelor europene, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 883/2004 privind aplicarea regimurilor de Securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor migranţi şi membrilor familiilor care se deplasează în interiorul Comunităţii şi ale Regulamentului (CEE) nr. 987/2009, care stabileşte modalitatea de aplicare a Regulamentului (CEE) nr.883/2004. La nivelul judetului Dolj , in primul semestru al anului 2023 au fost completate un număr de 555 formulare europene ( E411,E401,E402,E405,E001, b( E411,E401,E402,E405,E001, F..). Soluţionarea acestora s-a făcut prin: a) primirea de la statele membre U.E. a cererilor de prestatii familiale ale persoanelor prin care se solicita informatii cu privire la plata drepturilor de prestatii familiale sau de acordare a prestatiilor in Romania; b) in baza programului informatic Safir si in functie de datele primite de la institutiile competente prin care s-au cerut informaţii dacă persoanele indicate în formulare desfaşoară activităţi lucrative; c) iniţierea de formulare în ţările membre U.E., în vederea verificării acordării prestaţiilor familiale în aceste ţări pentru solicitanţii care au avut statut de lucrători migranţi şi s-au întors în ţară”, a mai menţionat Mihaela Cocora.
CALL CENTER ANPIS
021.93.09 – este numărul unic de telefon la care puteți afla informații despre beneficiile de asistență socială acordate de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, prin cele 41 de agenții teritoriale și a municipiului București. Serviciul de call center cu acoperire națională, asigură o comunicare eficientă și unitară cu cei peste 12 milioane de beneficiari, privind plata beneficiilor de asistență socială, respectiv măsurile aplicate clienților casnici de energie electrică și gaze naturale, acordate lunar, în valoare de peste 2,75 mld. lei. Dezvoltarea acestui sistem operativ de comunicare rapidă vizează îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite direct cetăţenilor, prin preluarea sesizărilor/solicitărilor telefonice. Operatorii call-center asigură comunicarea cu beneficiarii, conform programului de funcționare a instituției, iar punctele de lucru se află în șapte dintre agențiile teritoriale, respectiv AJPIS Constanța, AJPIS Tulcea, AJPIS Sibiu, AJPIS Brașov, AJPIS Botoșani, AJPIS Suceava și APISMB. Eficiența comunicării prin intermediul call centr-ului este dată de distribuirea dinamică a apelurilor la operatorii disponibili, instruiți pentru a furniza informațiile privind beneficiile de asistență socială și a celorlalte tipuri de sprijin aflate în plata ANPIS. Serviciul de tip call center este dezvoltat în cadrul proiectului “Politici sociale performante – strategie națională pentru implementarea performantă a politicilor familiale” – cod SIPOCA 706, cod MySmis 129604, implementat de MMSS și ANPIS, proiect care deține și o componentă de Helpdesk, menită să îmbunătățească relația dintre instituția publică și beneficiar, pentru creșterea calității serviciilor publice”, se menţionează într-un comunicat al ANPIS.