Europarlamentarul Marian Jean Marinescu: ”Oltenia va fi izolată complet pe un termen pe care nu pot să îl apreciez”

0
333

Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a organizat, ieri, o conferință de presă, în care a tras concluziile după semnarea în grabă a Programului Operațional pentru Infrastructură mare, în care căruia s-au stabilit prioritățile pentru următorii ani, în materie de autostrăzi și drumuri exprese. Deputatul european a susținut încă o dată că legarea Olteniei de Europa se poate face numai prin autostrada Craiova-Lugoj, care, din păcate, în Masterplan, apare ca realizabilă în 2030. Totodată, Marian Jean Marinescu a afirmat că susține și autostrada Craiova-Pitești, care și ea ar fi putut să fie finanțată, la fel ca și Craiova – Lugoj, din fonduri europene, prin politica de coeziune.

La finele săptămânii trecute, s-a semnat Programul Operațional pentru Infrastructură mare, ceea ce înseamnă viitorul României în materie de autostrăzi pe mulți ani de acum încolo. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu consideră că, prin adoptarea programului în această formă, Oltenia rămâne în continuare o zonă săracă și izolată de Europa. „Semnarea Programului Operațional pentru Infrastructură mare. Vreau să adresez «felicitări» doamnei comisar Corina Crețu, domnului prim-ministru Victor Ponta, ministrului Ioan Rus, doamnei primar al Craiovei pentru marea realizare de a îngropa două regiuni sărace ale țării definitiv: nordul Moldovei și sud-vestul României, Oltenia. Faptul că aceste două regiuni nu vor fi legate de Europa în următorii foarte mulți ani, va determina o dezvoltare economică extrem de mică și continuarea nivelului de sărăcie pe care îl au cele două regiuni acum, nordul Moldovei este cea mai săracă regiune din România, sud-vestul este a doua regiune săracă din țară”, a declarat europarlamentarul Marinescu.

„Sudul țării rămâne complet neacoperit până în 2020”

Deputatul european a comentat îndeosebi lista de priorități în materie de autostrăzi, insistând pe faptul că sudul țării și Oltenia rămân complet neacoperite până în 2020. „Lista de priorități prezentată pe site Ministerului Fondurilor Europene– pentru că a lipsit complet transparența și nu știu dacă este cea reală, are o dată de 16 iunie – nu cuprinde nici o legătură rutieră modernizată între Moldova și Transilvania și între Oltenia și Europa până în 2020. „Se termină autostrăzile din Transilvania care ar fi trebuit terminate până în 2014, pe banii pe care îi vom pierde la sfârșitul acestui an – acolo sunt duși foarte mulți bani, peste 2 miliarde. Se fac foarte multe legături între Moldova și București, legături care există chiar și acum, se face Sibiu-Pitești pe hârtie și Sibiu-Brașov. Există și Craiova-Pitești, fără termene bineînțeles, tot pe PPP (nr. parteneriat public-privat). Prioritățile sunt concentrate în Transilvania și, în parte, din Moldova, în nici un caz în direcția în care trebuia, în timp ce sudul țării și Oltenia rămân complet neacoperite până în 2020. Este inacceptabil ce se întâmplă”.

„Economic, cea mai bună variantă este Craiova-Lugoj”

Marinescu și-a susținut cu tărie ideea că, din punct de vedere economic, pentru regiunea Olteniei, cea mai bună variantă este tot autostrada Craiova-Lugoj. ” Sau ideal ar fi să existe Lugoj-București-Craiova, care ar ajuta foarte mult și zona de sud a României. În cazul în care nu există nici un fel de variantă, se poate face Craiova-Pitești, dar nu ajută foarte mult această regiune. Toată zona de nord are șomaj de 2%, la Oradea se aduc cu autobuzele muncitori din Ungaria, iar un investitor care are autostradă vine și face fabrici și în Oltenia pentru că se urcă pe autostradă. Face și în Mehedinți, Dolj și Gorj, peste tot, dar să vină prin Sibiu, să ocolească toată țara ca să ajungă aici, păi se oprește în Sibiu sau în Deva, Sebeș”. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a spus însă că, personal, nu crede că se va face nici autostrada Craiova-Pitești. „Eu, personal, nu cred că se poate face această autostradă în PPP, decât dacă statul dă niște garanții extraordinar de mari, adică va plăti tot. Eu zic că se putea face pe bani europeni și dacă cineva ținea la această regiune în care a câștigat alegerile cu o diferență forminabilă, acum șapte luni, introducea acest proiect pe bani europeni. Dar nu le pasă de Oltenia în nici un fel, trebuie să o țină în sărăcie”.

„Lista de priorități mai poate fi schimbată”

Întrebat fiind dacă se mai poate schimba, în acest moment, lista de priorități care este inclusă în Programul Operațional pemtru Infrastructură mare, eurodeputatul Marian Jean Marinescu a spus că se mai pot face încă unele modificări. „După părerea mea, se pot schimba prioritățile. Dacă vă uitați la noficările și la termenele care se fac către Comisia Europeană, sunt foarte multe în 2016 și câteva în 2017. Acum depinde când se schimbă guvernul, pentru că, dacă notificările vor fi făcute și apoi, chiar și aprobarea proiectelor, rămâne dificil. Iar Comisia Europeană ar putea să schimbe prioritățile foarte simplu, cerând două lucruri. O dată să verifice procedura prin care s-a făcut această prioritizare – și s-ar fi văzut foarte clar că punctajul este complet aiurea, nu are la bază niște criterii transparente. Și în al doilea rând, să se respecte cerința regulamentelor de rețele europene de a se trata cu prioritate rețeaua centrală”.

„Noi încă avem nevoie de fonduri pentru infrastructură mare”

Marinescu a declarat că acesta era momentul ca România să poată accesa fonduri europene pentru că, din 2017, la rectificarea bugetară vor exista probleme vizavi de reducerea acestor fonduri pe politica de coeziune. „Oltenia va fi izolată complet pe un termen pe care eu nu pot să îl apreciez. Acum, la fondul de investiții a lui Juncker, au fost foarte multe voci care au vrut să ia bani de la politica de coeziune. În bugetul european, în regulament, este prevăzută o rectificare bugetară în 2017. E adevărat că există un capitol care spune că nu se atinge nimeni de politica de coeziune și de politica agricolă, însă pot fi discuții foarte mari pentru că acest exercițiu financiar a început foarte rău, 2014-2015 nu s-a întâmplat aproape nimic. Există o datorie foarte mare din exercițiu precedent care să sperăm că va fi plătită la anul. Deci și 2016 pierde foarte mult, iar în 2017 s-ar putea ca bilanțul va fi foarte slab și atunci toată lumea va spune de ce ne mai trebuie dacă banii nu se cheltuiesc. Va fi un atac împotriva politicii de coeziune. Pe de altă parte, nu se vor mai acorda bani nerambursabili, ci posibilitatea de a face un fond prin care să acorzi credite, fonduri de garantare. Și este o atitudine care se îndreaptă spre această poziție, care înseamnă că banii nerambursabili vor scădea foarte mult, în condițiile în care noi încă avem nevoie de aceste fonduri pentru a putea realiza infrastructură mare. Îmi mențin poziția, lipsa autostrăzii Craiova-Europa duce la sărăcirea și mai mult a acestei regiuni”, a concluzionat eurodeputatul Marian Jean Marinescu.

LAURA MOŢÎRLICHE şi MARGA BULUGEAN