Un studiu recent arată că pacienţii spitalelor din România întâmpină probleme în ceea ce priveşte respectarea drepturilor ce li se cuvin. În primul rând, la capitolul timp de aşteptare pentru intervenţiile chirurgicale. Nemulţumiri există însă şi cu privire la listele mari de aşteptare pentru examinarea pacienţilor şi lipsa unei diagnosticări precoce. De asemenea, a fost subliniată neimplicarea spitalelor în programe publice de acreditare. Pacienţii nu beneficiază nici de protecţie legală în cazul în care reclamă un eveniment advers. O altă concluzie a studiului este că spitalele din România nu dispun de elemente tehnice necesare cum ar fi ieşirile de urgenţă şi sistemele de comunicaţii. Pentru persoanele cu dizabilităţi este dificil în cazul unui eveniment să găsească un loc ferit de foc. Alte neajunsuri sunt acelea că nu există persoane care să înţeleagă limbajul semnelor, interpretaţi în limbi străine, orele de vizită, alegerea mesei, asistenţa religioasă sau proceduri de asigurare a unei alte opţiuni medicale. România a obţinut calificativul slab şi la capitolul conţinutul paginilor de Internet ale spitalelor, spaţiu în unităţile sanitare pentru voluntari şi asociaţii de interes public, folosirea gratuită a locurilor de parcare în spitale şi pentru rezervarea unor locuri speciale de parcare pentru persoanele cu dizabilităţi. Acest proiect a fost realizat la iniţiativa Reţelei Cetăţeniei Active din Italia, împreună cu organizaţiile pacienţilor din19 ţări europene. Acestea au implementat un proiect pentru a evalua drepturile pacienţilor în cadrul sistemelor europene de sănătate. Societatea de Scleroză Multiplă din România a desfăşurat această activitate în România. În anul 2002 a fost elaborată Carta Europeană a drepturilor pacienţilor, în care au fost stabilite 14 drepturi, bazate pe Carta Europeană a Drepturilor Fundamentale. Carta este recunoscută ca un document-cheie de referinţă către toate părţile interesate, inclusiv instituţiile europene, şi este cuprinsă în Concluziile Consiliului privind valorile şi principiile operative comune în sistemele de sănătate din Uniunea Europeană aprobate în 2006. Accesul la servicii medicale, deficitar În ceea ce priveşte respectarea drepturilor pacienţilor a fost expus gradul de respectare a acestora începând de la cele mai puţin respectate drepturi până la cele aproape respectate. La capitolul drepturi nerespectate au fost incluse dreptul de a fi respectat timpul pacienţilor, dreptul la liberă alegere, dreptul de a avea acces la servicii medicale. În ceea ce priveşte drepturile respectate cu greu au fost nominalizate dreptul la informaţie, dreptul la cetăţenie activă, dreptul de a se evita suferinţe inutile şi dureri, dreptul la siguranţă. Printre drepturi parţial respectate se numără dreptul la servicii medicale de calitate, dreptul la inovaţie, dreptul la liber consimţământ, dreptul la compensaţii şi dreptul la a depune plângere. Drepturi aproape respectate sunt dreptul la tratament personalizat, dreptul la măsuri preventive, dreptul la intimitate şi confidenţialitate.