Comisia va prezenta un pachet de orientări și recomandări pentru a ajuta statele membre să elimine treptat restricțiile de călătorie și pentru a permite întreprinderilor din domeniul turismului să își redeschidă porțile, respectând în același timp măsurile sanitare de rigoare. “Comisia Europeană lansează planul de redresare a turismului. Protocoale la nivel european pentru călătorii aeriene, maritime și cu trenul și standarde sanitare comune pentru hoteluri, restaurante, muzee și personalul acestora. Acestea au fost solicitările mele și ale Grupului PPE, și sper să se regăsească în documentul Comisiei.“, a precizat europarlamentarul Marian Jean Marinescu, într/o postare pe facebook.
În baza normelor UE, călătorii au dreptul de a alege între vouchere sau rambursarea în numerar pentru biletele de avion anulate (avion, tren, autobuz/autocar și feribot) sau pentru pachetele de servicii de călătorie. Reafirmând acest drept, recomandarea Comisiei urmărește să se asigure că voucherele devin o alternativă mai atractivă și viabilă la rambursare pentru călătoriile anulate în contextul actualei pandemii, ceea ce a creat de asemenea dificultăți financiare semnificative pentru operatorii de transport. Voucherele voluntare ar trebui să fie protejate împotriva insolvenței emitentului, să aibă o perioadă minimă de valabilitate de 12 luni și să fie rambursabile timp de cel mult un an dacă nu sunt utilizate. Acestea ar trebui, de asemenea, să ofere pasagerilor o flexibilitate suficientă, să le permită să călătorească pe aceeași rută în aceleași condiții de prestare a serviciilor și să le ofere posibilitatea de a rezerva un contract de servicii de călătorie cu același tip de servicii sau de o calitate echivalentă. Voucherele ar trebui să fie, de asemenea, transferabile către un alt călător. “O companie aeriană falimentară nu poate rambursa pe nimeni. Acum, trebuie să ajutăm companiile aeriene să protejeze consumatorii. De aceea, Grupul PPE solicită excepții temporare la drepturile pasagerilor aerieni pentru a permite companiilor aeriene să ramburseze cliențiilor sub formă de vouchere. Companiile aeriene ar trebui să aibă, de asemenea, mai mult timp pentru a compensa clienții. Cu toate acestea, voucherele ar trebui să fie valabile pentru o perioadă lungă, să aibă o valoare mai mare decât biletul inițial și să permită modificări de destinație și nume. De asemenea, trebuie să fim pregătiți pentru cel mai rău caz și să solicităm Comisiei Europene să facă presiuni asupra statelor membre pentru a garanta că, chiar și în cazul falimentului unei linii aeriene, pasagerii vor recupera valoarea voucherului de călătorie“, a explicat deputatul european