Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj a transmis către unităţile de învăţământ preuniversitar din teritoriuproiectul „Hai la Grădiniţă!”, pentru anul şcolar 2018 – 2019, care are ca obiectiv încurajarea şi susţinerea şcolilor din zonele defavorizate, în vederea înscrierii la grădiniţă a tuturor copiilor, cu vârsta cuprinsă între 3 şi 5 ani, care provin din familii sărace.
Proiectul „Hai la Grădiniţă!” se adresează exclusiv comunităţilor defavorizate, se va desfăşura, în perioada noiembrie 2017 – iunie 2019 şi oferă 20 de granturi în valoare de 1.200 de euro şi un kit educaţional, în valoare de 400 de euro pentru fiecare unitate de învăţământ, care înfiinţează o nouă grupă, de minimum 15 copii, pentru anul şcolar 2018 – 2019. În cadrul proiectului, Asociaţia „OvidiuRo” va organiza sesiuni de formare pentru cadrele didactice. Perioada de aplicare a fost prelungită până pe 30 martie 2018.
Comunităţile invitate să aplice au fost selectate pe baza statisticilor disponibile, referitoare la mărimea populaţiei preşcolare, conform Institutului Naţional de Statistică, rata de marginalizare, după datele conţinute în Atlasul Zonelor de Marginalizare, lucrare realizată de către Banca Mondială,gradul de cuprindere a copiilor defavorizaţi în învăţământul preşcolar, aşa cum se specifică în Sistemul Integrat Informatic al Învăţământului (SIIR) din România.
„După selecţia care a avut loc, 18 comune din judeţul Dolj vor face parte din program (Catane, Cerăt, Lipovu, Negoi, Urzicuţa, Verbiţa, Coţofenii din Faţă, Sadova, Ghidici, Bârca, Rojişte, Argetoaia, Desa, Coşoveni, Caraula, Bechet, Gighera, Pleşoi). Ne bazăm pe suportul comunităţilor locale şi pe încurajarea echipelor de profesori din localităţile defavorizate, pentru înscrierea în proiect, astfel încât să avem mai multe grupe de învăţământ preşcolar nou formate în Dolj”, a precizat prof. Cristina Maria Ciocoiu, inspector şcolar pentru Educaţie Timpurie, în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.
Un „Şotron” european
Proiectul are o vastă desfăşurare, iar „OvidiuRo” va asigura finanţarea programului. Pentru selecţia finală, este necesară organizarea modulului educaţional „Şotron Doi” (zece secţiuni săptămânale pentru copii cuprinşi în „grupa nouă”, în perioada martie – iunie 2018), precum şi un Atelier de Vară „Şotron” (două săptămâni, în iulie – august 2018). Conform celor precizate de către reprezentanţii „OvidiuRo”, cele două activităţi au rolul de a familiariza copiii şi părinţii cu mediul structurat de învăţare, contribuind la obţinerea unei rate de prezenţă bună în anul şcolar următor, prin alocarea unor resurse suplimentare, privind organizarea modulelor educaţionale.
Pentru aplicarea în program, sunt mai multe etape de trecut: prima se referă la perioada de aplicare (termen-limită – 30 martie); de evaluare (finish în aprilie); validare, cu termen-limită tot în aprilie; organizarea în grădiniţele selectate a acelor programe, termenul final fiind în septembrie. Cea de-a doua etapă se referă la transmiterea de către directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar (ale căror aplicaţii au fost validate) a aprobării înfiinţării unui nou post – fapt certificat de către Inspectoratul Şcolar Judeţean.
În perioada aprilie – iunie, va avea loc faza în care echipele locale recrutează şi înscriu copii la grădiniţă şi transmit către „OvidiuRo” lista cu cei nou-înscrişi, iar cadrele didactice organizează Modulul Educaţional „Şotron Doi”. Etapa a IV-a va consemna semnarea parteneriatelor, transferul banilor şi livrarea kitului educaţional, începând cu luna aprilie a acestui an, pe măsură ce aplicanţii transmit documentele solicitate şi demonstrează organizarea modulului „Atelier de Vară”.
Pe parcursul proiectului, cadrele didactice din comunităţile selectate, în cadrul grantului, vor participa la sesiuni de formare şi, de asemenea, vor fi susţinute să organizeze module educaţionale, de-a lungul anului şcolar.