Peste 30 de concerte la Seoul și în alte mari orașe, susținute în săli cu peste o mie de locuri și cu acustică impecabilă, în fața a zeci de mii de spectatori, programe muzicale pe cât de atractive, pe atât de solicitante, trei sesiuni de înregistrări audio în studio, îndelungi repetiții, deplasări frecvente și de cele mai multe ori obositoare, cu autocarul și trenul, dar și cu avionul și feribotul. Și, în cele din urmă, bucuria de a fi reușit să evolueze la un înalt nivel artistic. Se adaugă surpriza de a descoperi „un popor extrem de ambițios și de muncitor”, cu grijă pentru punctualitate, cu spirit organizatoric, seriozitate și, înainte de toate, cu respect deosebit pentru educație. Ar mai fi fost multe alte lucruri „de privit și de învățat”… Însă, pe scurt, aceasta a fost experiența celor aproape 40 de membri ai Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „Oltenia” din Craiova, condusă de dirijorul Constantin Grigore, în turneul artistic efectuat în Coreea de Sud, în perioada 24 octombrie – 5 decembrie. Având în vedere că, pentru două săptămâni, acesta s-a suprapus cu Festivalul Internațional „Craiova Muzicală”, managerul Vlad Drăgulescu apreciază că Filarmonica „Oltenia” a demonstrat încă o dată că „este o instituție puternică, internațională, capabilă să facă față unor mari provocări”.
Concert la Seoul chiar de Ziua Națională a României
Deținătoarea uneia dintre cele mai prospere economii mondiale, cu importanță strategică în regiune – aflându-se între China, Japonia și Rusia – și cu capitala în a doua metropolă din lume, ca mărime, Coreea de Sud a reușit să îi impresioneze pe artiștii Filarmonicii „Oltenia”, majoritatea aflându-se pentru prima dată pe tărâm asiatic. Cele mai multe dintre concerte – între care unul chiar de 1 Decembrie, Ziua Națională a României – au fost susținute de muzicienii craioveni la Seoul, iar celelalte, în mari orașe, între care în Busan, Daegu, Gwangju, Gunsan, Jeonju plus insula Jeju.
Cei 34 de membri ai orchestrei conduse de tânărul dirijor Constantin Grigore au fost însoțiți și de directorul artistic al Filarmonicii „Oltenia”, pianistul Mihai Ungureanu. Li s-au alăturat colaboratori din țară (Ploiești, Cluj-Napoca, Bacău), precum și doi muzicieni din Anglia: Samuel Baxter (oboi) și Sebastian Lee (violă). Despre experiența celor 41 de zile – nu doar artistică, ci și de descoperire a unei alte lumi, cu totul diferită –, muzicienii au vorbit, ieri, în cadrul unei conferințe de presă.
Concerte „în săli superbe, mari și foarte mari”, cu un vast repertoriu
„O densitate foarte mare de concerte, ca și de lucrări – multe noi, atât pentru orchestră, cât și pentru dirijor. De asemenea, foarte mulți soliști – au fost seri cu câte opt, și vocali, și instrumentiști. Implicit, asta a însemnat un volum imens de muncă. Sigur că a trebuit ca toată lumea să facă eforturi mari pentru a se adapta și pentru a obține un rezultat bun” – a fost prima remarcă a artistului Mihai Ungureanu, care nu s-a aflat însă pentru prima dată în Coreea de Sud.
„Majoritatea concertelor a avut loc în săli superbe, mari și foarte mari, chiar de peste o mie de locuri, cu acustică deosebită și cu public numeros. Cel mai important lucru este că au avut un nivel artistic bun și foarte bun”, a adăugat acesta. Referindu-se la repertoriu, Mihai Ungureanu a precizat că a fost unul vast: lucrări orchestrale – preponderent uverturi („Ruslan și Ludmila” de Glinka, „Bărbierul din Sevilla” de Rossini ș.a.), foarte multe concerte de Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Rahmaninov, Grieg, Ceaikovski ș.a. N-au lipsit „Dansurile românești” de Bela Bartok, nici faimosul vals de Șostakovici.
„Sigur am lăsat o impresie foarte bună, chiar și în condiții de tensiune și oboseală”
Constantin Grigore, dirijor al Filarmonicii „Oltenia”, a apreciat înainte de toate prestația orchestrei, „pentru că, într-adevăr, a fost un volum de muncă extraordinar”. „Au fost concerte bune și foarte bune, deși unele pregătite în grabă, care presupuneau o mobilizare imediată. Pentru că apăreau lucrări noi, cărora trebuia să le facem față într-un timp-record… Punem la socoteală, în afară de repetiții și concerte, și deplasările destul de lungi pe care le-am avut și care au contribuit la o stare de oboseală. Așadar, aveam nevoie de o concentrare mai mare pentru realizarea actului artistic…”, a subliniat acesta. Chiar și în condiții de efort susținut și de tensiune, „inevitabile într-un astfel de turneu și la un volum de muncă atât de mare”, Constantin Grigore este convins că muzicienii craioveni au făcut o impresie foarte bună în Coreea de Sud.
De aceeași părere este și concert-maestrul Orchestrei Simfonice craiovene, Alexandru Marian: „Într-adevăr, a fost un turneu greu, din care am ieșit însă cu fruntea sus, căci toată lumea a fost mulțumită de spectacole”. Plăcut impresionat a fost acesta mai ales de colaborarea pe care a avut-o cu colegii săi. «Ca și experiență – eu fiind cel mai nou membru în orchestră, din aprilie –, aș putea spune că acest turneu, din punctul de vedere al lucrului în echipă, m-a surprins plăcut. Am colaborat cu toții foarte strâns. Iar astfel de turnee ne leagă și sper ca pe viitor să avem cât mai multe, pentru ca noi să „sunăm” cât mai bine», a mai spus acesta.
„Concluzia, după ceea ce am descoperit în jur, este una singură: muncă, ambiție, seriozitate”
În puținul timp liber pe care l-au avut, muzicienii craioveni au reușit să facă și scurte vizite în orașe, rămânând plăcut impresionați de accentul pe care sud-coreenii îl pun pe educație și cultură, în general, și pe dezvoltarea artistică a tinerilor, în special. „Am fost în mai multe campusuri universitare extraordinar de bine puse la punct, în universități cu săli superbe de concert. Coreenii au investit și investesc foarte mult în educație. Asta se vede din numărul universităților și al studenților. E o competiție foarte serioasă în promovarea tinerilor soliști să cânte cu orchestra. Dezvoltarea lor artistică e foarte importantă”, a povestit pianistul Mihai Ungureanu, amintind că, la un moment dat, pe parcursul turneului, artiștii craioveni au colaborat inclusiv cu o orchestră de suflători formată din tineri de la 6-7 ani până la 20 de ani. „Concluzia, după ceea ce am descoperit în jur, este una singură: muncă, ambiție, seriozitate. Altă explicație eu nu găsesc. Dacă se mai adaugă și talentul, cred că rezultă formula ideală…”, a continuat Ungureanu.
Premisele unor viitoare colaborări cu artiști sud-coreeni au fost create
Atât directorul artistic, cât și managerul Filarmonicii „Oltenia”, Vlad Drăgulescu, sunt convinși că turneul din Coreea de Sud a pus bazele unei viitoare colaborări a muzicienilor craioveni cu cei asiatici. «Avem planuri de colaborare, atât aici, la Craiova, unde urmează să apară pe scena Filarmonicii alți invitați coreeni, dirijori și soliști, cât și în Coreea de Sud, unde va avea loc un nou turneu, poate chiar la anul. Premisele sunt create», a apreciat Ungureanu.
«Eu mă bucur foarte mult de tot ceea ce colegii mei au realizat în Coreea de Sud. Au reușit să demonstreze – adăugând și faptul că Festivalul Internațional „Craiova Muzicală” s-a desfășurat concomitent cu acest turneu – că Filarmonica „Oltenia” este o instituție puternică, internațională, capabilă să facă față unor mari provocări», a încheiat Vlad Drăgulescu.
Mihai Ungureanu, director artistic al Filarmonicii „Oltenia”:
«Eu nu am fost pentru prima dată în Coreea de Sud, deci nu pot spune că m-a mai surprins ceva. Au existat însă câteva zile, la început, în care spiritul contemplativ, admirativ s-a manifestat din plin. Eram curios cum s-au dezvoltat… Și am privit în jur poate și cu o doză de invidie. Dar explicațiile sunt foarte simple: coreenii sunt un popor extrem de ambițios și de muncitor. Ei sunt născuți și crescuți pentru a munci! De dimineața și până seara! Asta este singura explicație a dezvoltării lor fantastice. Lucru pe care nu știu dacă noi vom putea să îl asimilăm. Să-l înțelegem, poate… E alt spirit acolo. Sunt multe de privit și de învățat, aș zice eu».
Constantin Grigore, dirijor:
«M-au impresionat sălile lor și acustica pe care o aveau. Inclusiv săli din orașe mici… Am mai observat să sunt un popor primitor, nu mi s-au părut reci, necomunicativi. Sunt multe lucruri de spus, însă în acest moment încă încerc să îmi revin după turneu, după schimbarea fusului orar…».
Alexandru Marian, concert-maestru:
«M-a surprins foarte mult punctualitatea lor și organizarea foarte bună. De asemenea, faptul că sunt niște oameni care gustă cultura, care vin la concerte de drag. Sălile întotdeauna erau pline sau arhipline, oamenii se bucurau că au putut să ne asculte. Noi încă luptăm să aducem în sală cât mai mult public…».