S-a pierdut timpul discutându-se despre autostrada Craiova – Piteşti, fără să se întreprindă nimic. Prezent la Craiova, preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, a recunoscut că infrastructura care ar trebui să lege cele două oraşe a existat doar la nivel declarativ, în dauna unor demersuri concrete. Pe de altă parte, Liviu Dragnea a recunoscut că nu este la curent cu stadiul în care se mai află, în prezent, acest proiect de infrastructură, însă îşi doreşte o investiţie asemănătoare pentru ruta Roşiori-Slatina.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, s-a aflat, la mijlocul acestei săptămâni, într-o vizită de lucru la Craiova, ocazie cu care a vizitat şi şantierul stadionului. Pornind de la lucrările de investiţii care se fac în Craiova, acesta a fost întrebat şi despre stadiul în care se află documentaţia privind realizarea autostrăzii Craiova – Piteşti, rebotezată drum de mare viteză. „Să îl întrebăm pe ministrul Transporturilor, s-ar putea să se fi întâmplat, dar nu sunt la curent”, a răspuns Liviu Dragnea. Preşedintele Camerei Deputaţilor a declarat, în schimb, că este important că investiţia se va face, după ce mult timp doar s-a discutat despre necesitatea ei. „Este important că s-a luat o decizie înţeleaptă şi că se va face. În loc să se discute ani de zile despre autostradă, este mult mai important să se realizeze, în această perioadă”, a menţionat Dragnea.
Nici autostradă, nici drum expres
În opinia lui Dragnea, varianta „drum de mare viteză Craiova – Piteşti”, aşa cum s-a căzut de acord acum, este mai bună decât cea de „autostradă” sau „drum expres”, despre care s-a vehiculat în anii de urmă. „Să înceapă foarte curând lucrările la un drum de mare viteză, care este mai bun decât un drum expres. Drumul de mare viteză este între drum expres şi autostradă, ceea ce va fi important”. În plus, Liviu Dragnea a avansat ideea că legătura cu capitala ar putea fi făcută prin Roşiori şi Slatina tot cu o infrastructură asemănătoare, drum de mare viteză sau drum expres. „Mi-aş dori şi eu să avem şi să facem legătura cu Bucureşti – Roşiori – Slatina – Craiova tot cu un drum expres sau de mare viteză”, a declarat fostul ministru al Dezvoltării.
Fiecare premier cu viziunea lui
Despre autostrada Craiova-Piteşti se vorbeşte de mai bine de zece ani, iar în câteva rânduri au fost pornite şi demersurile. Primul studiu de fezabilitate (SF) s-a realizat în anul 2007, vorbindu-se atunci despre un drum expres Craiova – Piteşti. Anul următor, când ar fi trebuit să înceapă execuţia propriu-zisă, nu s-a întreprins nimic, în schimb a fost schimbată titulatura proiectului, din drumul expres în autostradă. Cum prima variantă nu a mai fost valabilă, automat a fost nevoie să se refacă iar documentaţia. Din păcate, nici acest lucru nu s-a mai continuat şi, în 2013, în timpul guvernării Ponta, se vorbeşte despre un alt proiect: să se facă autostrada dar într-un parteneriat public privat. Variantă în care traseul pe care se întindea autostrada urma să fie concesionat de un investitor care ar fi venit cu banii pentru execuţie – estimată la 7,2 miliarde de lei.
Se merge pe studiu din 2007
Varianta Ponta cu autostradă în regim de parteneriat public privat era valabilă şi în 2015. Prezent la deschiderea şantierului de locuinţe, premierul de atunci, Victor Ponta, declara că în maxim o lună se va anunţa câştigătorul concesiunii, ceea ce nu s-a întâmplat. În bugetul pe 2016, în timpul guvernului tehnocrat, a fost prevăzută suma de 1,5 milioane de euro pentru realizarea unui nou studiu de fezabilitate pentru autostradă. Licitaţia pentu SF a fost anunţată pentru data de 1 noiembrie, însă procedurile de licitaţie au fost lansate pe 6 decembrie 2016, când Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos la licitaţie contractul „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Piteşti – Craiova”.
Craiova – Piteşti, varianta III
În vizită la Craiova, în luna martie, premierul Sorin Grindeanu a anunţat cu totul altceva, şi anume că, în luna mai, va fi definitivată documentaţia pentru a fi lansată licitaţia de proiectare şi execuţie a drumului de mare viteză, în regim de autostradă, Craiova – Piteşti. Caracteristicele anunţate de premier sunt următoarele: două benzi pe sensul de mers şi spaţiu cu parapeţi dubli pe mijloc, fără bandă de urgenţă, urmând a se circula cu viteza maximă de 120km/h . Construcţia ar urma să înceapă în martie 2018, din proiect făcând parte ş centuri ocolitoare pentru Slatina şi Balş. Drumul expres de mare viteză Craiova – Piteşti ar urma costa în jur de 900 milioane de euro şi ar fi funcţionat în 2020.