Viitoarele tehnologii bazate pe Realitate Virtuală vor oferi moduri mult mai confortabile de a testa o maşină înainte de achiziţie. Reprezentanţii Ford susţin că drive testele realizate de acasă ar putea să simuleze plimbări prin deşert la volanului unui SUV. Cumpărătorii suferă de aşa-numita “dilemă decizională” şi-şi doresc să încerce anterior achiziţiei produsele şi serviciile. Ford prognozează un moment în care clienţii vor putea să testeze orice maşină, indiferent de locul în care se află, pentru orice perioadă doresc. Compania a utilizat intens Realitatea Virtuală pentru a desena noua generaţie Ford Fiesta.
Apariţia tehnologiilor bazate pe Realitate Virtuală (Virtual Reality sau, prescurtat, VR) este aşteptată să modifice fundamental în următoarele decenii modul în care trăim. Ford integrează mai mult decât oricând Realitatea Virtuală în procesul de design al maşinilor sale. Iar acum, compania studiază modurile în care tehnologia ar putea modifica experienţa de achiziţie a maşinii. “Suntem în faţa unei coli albe de hârtie. Este uşor să ne imaginăm însă că un client interesat să cumpere un SUV ar putea experimenta un drive test peste dunele din deşert fără să fie nevoit să iasă din confortul propriei case. În mod similar, dacă îţi cauţi o maşină de oraş, ai putea sta acasă, relaxându-te în pijamale şi încercând traseul virtual până la şcoală în condiţii de trafic aglomerat imediat după ce copiii au mers la culcare”, spune Jeffrey Nowak, director al biroului Global Digital Experience în cadrul Ford Motor Company.
Pe internet, clienţii se lovesc de o abundenţă de opţiuni
Clienţii magazinelor online pot deja să testeze şi să vadă dacă li se potrivesc viitorii ochelari sau noile haine înainte de achiziţie. Aceştia pot chiar să vadă cum arată viitoarea lor maşină în faţa propriei case. Dar, conform declaraţiilor lui Sheryl Connelly, manager al biroului de trenduri globale şi viziune a viitorului în cadrul Ford, aceşti clienţi se blochează uneori în faţa ofertei foarte bogate pe care o au în faţă, fenomen care duce la aşa-numita “dilemă decizională”. “Pe internet, clienţii se lovesc de o abundenţă de opţiuni, lucru care le afectează procesul de decizie”, spune Connelly. Produsele şi serviciile se adaptează la o nouă <societate a testelor>, care prioritizează încercarea acestora în faţa cumpărării efective. Cel mai important resort al vânzărilor auto – după problema practică a bugetului – este unul “pur emoţional”, iar drive testul poate fi o “primă întâlnire” crucială între client şi potenţiala sa viitoare maşină. Oferindu-le clienţilor posibilitatea de a testa diferite maşini în acelaşi timp – indiferent de locul în care se află aceştia şi pentru ce perioadă de timp doresc, Realitatea Virtuală ar putea implica faptul că un client va avea o idee mult mai clară legată de maşina pe care o doreşte înainte de a trece pragul showroom-ului. Mergând mai departe, cumpărătorii ar putea experimenta chiar şi mirosul specific de maşină nouă al modelului preferat.
“Nu există nicio limită la nivelul profunzimii detaliilor…”
Ford explorează în acest moment potenţialul pe care-l are o gamă de tehnologii bazate pe Realitatea Virtuală şi Realitatea Augmentată prin care peste imaginile din lumea reală pot fi suprapuse straturi de holograme digitale. Acestea le vor oferi clienţilor posibilitatea de a interacţiona cu toate faţetele unor produse conform propriilor nevoi. “Prognozăm că, într-o zi, fiecare client va putea să identifice şi să-şi construiască virtual exact maşina pe care o doreşte – de la culoarea caroseriei la detaliile finisajelor de la interior – şi să simuleze teste în locul şi în momentul pe care le consideră potrivite. Acest scenariu va putea fi creat conform dorinţelor personale ale fiecărui comparator. Nu există nicio limită la nivelul profunzimii detaliilor. Posibilităţile sunt infinite”, spune Nowak.
“Oamenii decid în doar trei minute dacă le place sau nu un produs”
Ford utilizează deja intens Realitatea Virtuală în centrele sale de design. O zonă dedicată şi construită după ultimele tendinţe în domeniu se află la Studioul de Design din Köln, Germania, acolo unde designerii pot să experimenteze vizual maşinile fără a fi nevoie de prezenţa fizică a acestora. Acest lucru le oferă posibilitatea de a îmbunătăţi mult mai rapid şi mai eficient aspectul vizual al materialelor de calitate superioară şi finisajele. Pe noua generaţie Fiesta, designerii au putut să analizeze astfel şi să confirme localizarea comenzilor maşinii, designul planşei de bord şi poziţiile pe care le experimentează şoferul şi pasagerii pe scaune. “Oamenii decid în doar trei minute dacă le place sau nu un produs, iar acest lucru este valabil şi pentru maşini. Din primul moment în care intri în maşină îţi formezi conexiuni cu mirosul specific din habitaclu, cu modul în care se simt suprafeţele la nivel tactil sau cu sunetul pe care-l fac uşile când se închid. Iar aceste conexiuni devin foarte puternice dacă noi, designerii, putem să dezvoltăm o experienţă perfectă pentru client”, spune Amko Leenarts, directorul global al biroului de design interior Ford.