În ideea de a atrage cât mai mulţi medici de familie şi asistenţi către centrele de permanenţă, autorităţile sanitare intenţionează să majoreze sumele acordate celor dispuşi să lucreze în aceste structuri medicale. În judeţul Dolj funcţionează, în prezent, 15 centre de permanenţă, în 14 localităţi.
Tariful orar ar urma să crească cu 50%, de la 12,8 lei/oră la 19,2 lei/oră, pentru medicii de familie şi de la 8–10 lei/oră la 12–14 lei/oră pentru asistenţii medicali care lucrează în regim de gardă.
Tariful orar nu a mai crescut din anul 2011 şi nici în anii 2015 şi 2016 cu ocazia creşterilor salariale din sistemul de sănătate. În aceste condiţii, există riscul migraţiei medicilor şi desfiinţării centrelor de permanenţă, fiind redus astfel accesul pacienţilor la servicii medicale de bază.
Creşte cu 50% tariful orar pentru medicamentele din trusele de urgenţă
Având în vedere alocarea la nivelul anului 2016 de 59.000 mii lei pentru centrele de permanenţă, impactul bugetar pentru realizarea acestor creşteri este de 29.000 mii lei, suportaţi din aceeaşi sursă bugetară. De asemenea, se preconizează o creştere a tarifului orar pentru medicamentele şi materialele sanitare din trusele de urgenţă ale medicilor cu 50% de la 2,1 lei/oră/medic la 3,2 lei/oră/medic.
Într-un proiect de act normativ aflat în dezbatere publică se menţionează şi îmbunătăţirea comunicării între medicii de familie prin utilizarea scrisorii medicale în locul adeverinţei medicale, care este folosită numai pentru a certifica diagnosticul, fiecare medic fiind independent în prescrierea medicaţiei. Medicii rezidenţi de medicina familiei ar urma să fie excluşi din echipele de gardă, deoarece nu au drept de liberă practică, aceştia putând practica doar sub supravegherea unui medic îndrumător de rezidenţiat şi doar ca linie de gardă suplimentară, cu un medic specialist aflat în garda la domiciliu.
Ar putea fi introduse defibrilatoare semiautomate în cabinete
Totodată, a fost clarificată periodicitatea controlului realizat de direcţiile de sănătate publică privind centrele de permanenţă, precum şi tipul de evaluări şi analize aflate în sarcina acestora, precum şi introducerea obligativităţii de informare de către direcţiile de sănătate publică asupra existenţei centrelor de permanenţă, pentru ca pacienţii să se îndrepte şi către aceste unităţi şi să degreveze sistemul de urgenţă de cazurile de urgenţe minore care în prezent colmatează acest sistem.
În scopul informării adecvate a pacienţilor care solicită prin dispeceratul medical de urgenţă intervenţii pentru urgenţe minore, au fost extinse atribuţiile serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti cu informarea pacienţilor asupra existenţei centrului de permanenţă cel mai apropiat şi a datelor de contact, în intervalul orar de funcţionare a centrului de permanenţă.
Un alt obiectiv este introducerea defibrilatorului semiautomat ce asigură servicii medicale prestate în siguranţă pentru pacienţii din centrele de permanenţă şi o calitate mai bună a îngrijirilor, până la intervenţia unui echipaj de urgenţă, în cazurile în care pacienţii sunt urgenţe cod roşu şi nu cod verde. Dotarea centrelor de permanenţă cu defibrilatoare semiautomate este în conformitate cu recomandările internaţionale. Costul unui defibrilator este de aproximativ 4.500 lei, impactul bugetar pentru dotarea centrelor de permanenţă fiind de 1.462 mii lei, suportat din bugetul Consiliilor Locale sau Judeţene care asigură spaţiul şi dotarea centrelor de permanenţă sau din donaţii.
Un alt punct important este actualizarea trusei de urgenţă cu medicamente şi materiale sanitare adecvate, antihistaminice H1,H2, actualizarea aparaturii de monitorizare – evaluare: aspirator mobil pentru secreţii, garou; materiale şi dispozitive auxiliare: folie supravieţuire, kit naştere, guler cervical.
În judeţul Dolj, centre de permanenţă funcţionează în localităţile Amăraştii de Jos, Bechet, Brabova, Bulzesti-Fraţila, Coţofenii din Dos, Gherceşti, Ghidici, Goicea, Murgaşi, Pleniţa, Piscu Vechi, Vârvoru de Jos, Sadova şi Craiova, str. George Enescu, nr.76, bl. 15(Craioviţa Nouă) şi str. Împăratul Traian, nr.213, bl.P4.