Luni, 12 martie, Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă diferitele măsuri de sprijin public acordate de autoritățile române producătorului de energie „Complexul Energetic Hunedoara” sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.
La data de 21 aprilie 2015, Comisia a aprobat acordarea unui ajutor temporar pentru salvare în valoare de37,7 milioane euro (167 de milioane RON) producătorului de energie „Complexul Energetic Hunedoara” (denumit în continuare „CE Hunedoara”), care se afla într-o situație de dificultate financiară încă din 2013. În contextul respectivei decizii, România s-a angajat să prezinte un plan de restructurare menit să asigure viabilitatea viitoare a CE Hunedoara, în cazul în care întreprinderea nu va fi în măsură să ramburseze ajutorul pentru salvare în termen de șase luni. În plus, printr-o decizie separată, publicată la 20 aprilie 2015, Comisia a concluzionat că CE Hunedoara trebuia să ramburseze circa 6 milioane euro, sumă aferentă ajutorului de stat incompatibil.
Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului să intervină în sprijinul unei întreprinderi aflate în dificultate financiară numai în condiții specifice și solicită, în special, ca respectiva întreprindere să facă obiectul unui plan de restructurare solid, care să asigure restabilirea viabilității sale pe termen lung, faptul că respectiva întreprindere contribuie la costurile aferente restructurării sale și că orice eventuale denaturări ale concurenței sunt limitate.
În acest stadiu, Comisia nu este convinsă că planul de restructurare propus ar putea restabili viabilitatea pe termen lung a întreprinderii fără ca acesteia să i se acorde în continuare un ajutor de stat:
- În primul rând, CE Hunedoara a intrat în procedura de insolvență în 2016 (suspendată în prezent), cu datorii de peste 500 de milioane euro față de diferite organe de stat. În această sumă intră o parte din împrumutul pentru salvare acordat de România întreprinderii CE Hunedoara în 2015, un împrumut menit să finanțeze rambursarea ajutorului de stat incompatibil, precum și împrumuturi suplimentare în valoare de circa 73 de milioane euro, pe care România le-a acordat CE Hunedoara începând cu 2015 pentru a menține întreprinderea pe linia de plutire.
- În al doilea rând, planul de restructurare nu prevede o contribuție perceptibilă din partea CE Hunedoara la costurile de restructurare și nici măsuri menite să limiteze posibilele denaturări ale concurenței ca urmare a unui sprijin considerabil din partea statului.
Comisia își va continua investigațiile pentru a afla dacă preocupările sale inițiale se confirmă. În același timp, Comisia va continua să colaboreze îndeaproape cu autoritățile române pentru a găsi o soluție viabilă pentru activele CE Hunedoara prin care să se asigure că această întreprindere continuă să furnizeze energie electrică, să diminueze costurile suportate de consumatori și să limiteze sarcina suportată de contribuabilii români.
Deschiderea unei investigații oferă părților terțe interesate posibilitatea de a prezenta observații și nu anticipează rezultatul acesteia.
Context
CE Hunedoara este un producător român de energie electrică și termică deținut de stat, care exploatează, de asemenea, minele de cărbune superior pentru a-și alimenta centralele electrice. Cu sediul la Petroșani, în județul Hunedoara, CE Hunedoara deține o cotă de piață de aproximativ 5% din producția de energie electrică din România și are circa 6.600 de angajați. CE Hunedoara a fost constituită în 2012 cu activele deținute anterior de către alte întreprinderi deținute de stat, aflate în situație de insolvență și lichidate (Electrocentrale Paroșeni și Electrocentrale Deva, precum și, într-o fază ulterioară, Compania Națională a Huilei S.A. Petroșani). Aceasta a înregistrat pierderi începând cu anul 2013, iar în ianuarie 2016 a intrat în procedura oficială de insolvență în temeiul legislației române. Între timp, procedura de insolvență a fost suspendată până la soluționarea unei căi de atac formulate de către sindicate în fața unei instanțe regionale din România.
Se poate acorda un ajutor pentru o perioadă de 6 luni („ajutor pentru salvare”). După această perioadă, ajutorul trebuie să fie rambursat; în caz contrar, trebuie notificat Comisiei un plan de restructurare, pentru ca ajutorul să poată fi aprobat („ajutor de restructurare”). Planul trebuie să asigure faptul că întreprinderea își restabilește viabilitatea fără niciun alt sprijin din partea statului, că aceasta contribuie la un nivel adecvat la costurile de restructurare și că denaturările concurenței generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare.