Ford va produce la Craiova un număr de maşini „semnificativ” mai redus faţă de cel asumat prin contractul de privatizare şi va plăti penalităţi, a amânat unele investiţii şi a renunţat la un ajutor de stat pentru formarea profesională, cel pentru investiţii fiind plafonat la 75 milioane euro, scrie Mediafax. Prevederile sunt incluse în actul adiţional la contractul de privatizare al Automobile Craiova, convenit deja de autorităţi şi constructorul american. Actul adiţional urmează, însă, să fie aprobat printr-o ordonanţă de urgenţă promovată de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).
Comisia Europeană a aprobat un ajutor de stat de 143 milioane de euro, corespunzător investiţiilor de 675 milioane de euro prognozate la uzina de la Craiova, şi un ajutor de 57 milioane de euro pentru formarea profesională a angajaţilor. „În concordanţă cu prevederile din contract, aşa cum se va modifica prin actul adiţional, au fost renegociate şi incluse în contract prevederi despre ajutoarele de stat, respectiv: ajutorul de stat pentru investiţii s-a plafonat la 75 milioane euro; Ford a renunţat la ajutorul de stat pentru pregătirea profesională”, se arată în nota de fundamentare a OUG. Acelaşi act normativ precizează că „pe parcursul derulării contractului, Ford Motor Company a constatat modificarea semnificativă a elementelor avute în vedere la privatizare, atât din punctul de vedere al condiţiilor de piaţă, la nivel mondial, cât şi la nivel naţional”, şi, „din aceste considerente, (…) a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni”. Aceste clauze se referă, după cum am precizat, la acomodarea ajutoarelor de stat autorizate cu noile condiţii din planul de afaceri şi la achitarea penalităţilor prevăzute în contract, drept compensaţie pentru nerealizarea numărului de autovehicule asumat, dar şi la „reaşezarea (n.r. – prelungirea) termenelor de realizare a investiţiilor asumate prin contractul de vânzare – cumpărare de acţiuni, de la data de 19 martie 2012 la data de 31 decembrie 2012, fără a se modifica cuantumul total al investiţiilor ce urmează a fi realizate”, se mai menţionează în nota de fudamentare a OUG. Potrivit contractului, Ford România ar fi trebuit să ajungă, într-un interval de patru ani, până în septembrie 2011, la un volum de producţie de peste 250.000 unităţi, în caz contrar compania americană urmând să plătească statului daune de până la 25% din valoarea achiziţiei Automobile Craiova. Nivelul sancţiunilor scade la 10% din valoarea contractului dacă producţia este între 200.000 şi 225.000 de vehicule şi la 5% dacă se vor construi între 225.000 şi 250.000 unităţi. Ford a anunţat, la sfârşitul lunii ianuarie, că va produce la Craiova, în acest an, 60.000 de unităţi B-Max, iar pentru anul viitor estimează construcţia a cel puţin 100.000 de maşini.
În proiect de OUG se arată că prevederile din actul adiţional au fost transmise CE, în vederea obţinerii unui punct de vedere.