Peste 15,5 milioane de apeluri s-au primit anul trecut la Numărul Unic de Urgenţă 112, mai mult de jumătate din acestea fiind false. Statistica realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că în ce mai multe situaţii a fost solicitată Ambulanţa – 3.741.439 (60,74 %), apoi Poliţia – 1.373.394 (22,30 %), Pompierii-SMURD – 869.059 (14,11 %) şi Jandarmeria – 168.788 (2,74 %).
Din punctul de vedere al apelurilor false, judeţele Covasna, Călăraşi şi Mureş ocupă primele locuri. Pentru luna ianuarie a.c., din totalul de 1.244.049 apeluri, 486.142 (39,08%) au fost reale şi 757.907 (60,92%) false. Urmare a constatărilor făcute de autorităţile statului, 13.146 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în judeţele Teleorman şi Suceava, dar şi în Bucureşti.
Timp de reacţie, sub zece secunde
Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,68 secunde şi este înregistrat în cazul a 94,63% dintre apelurile la numărul unic de urgenţă. În ce priveşte localizarea apelanţilor, aceasta se face în proporţie de 97,20% pentru reţelele de telefonie fixă şi de 99,27% pentru cele de telefonie mobilă. Potrivit celui mai recent raport al Comisiei Europene, România se situează printre statele membre cu cei mai buni timpi de reacţie (sub 10 secunde) şi o acurateţe sporită în a localiza apelanţii la numărul unic de urgenţă 112. Potrivit aceluiaşi raport al Comisiei Europene, România este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112 este număr unic de urgenţă. În urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 38% şi se situează la circa 62 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european. Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.
Din octombrie 2015 este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul. Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii, iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1.000 de lei. Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România. Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.
Din octombrie 2015, în România, este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate şi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca şi înregistrate 2.200 de persoane iar activitatea continuă. De la darea în folosinţă a facilităţii SMS 113, au fost primite 26 solicitări.
Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgenţe 112
Ieri a fost sărbătorită Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgenţe 112, o ocazie specială pentru conştientizarea cetăţenilor europeni şi a turiştilor cu privire la Numărul European de Urgenţă 112. Anul acesta, Ziua Europeană 112 a fost dedicată studenţilor beneficiari ai programelor de mobilitate universitară ERASMUS, cu accent pe o mai bună informare şi conştientizare a acestora. În acest context, Asociaţia Numărului European de Urgenţă (EENA) a solicitat serviciilor naţionale de urgenţă, birourilor de informare ale UE din statele membre, reţelelor europene de cooperare studenţească şi agenţiilor ERASMUS să contribuie pentru maximizarea impactului acţiunilor de promovare 112 pe o categorie cât mai mare de public ţintă. În România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cu sprijinul Consiliului Naţional al Rectorilor, a organizat, ieri, o zi de informare 112 în centrele universitare din ţară. În numeroase instituţii de învăţământ superior româneşti, în special acolo unde au loc programe de mobilitate ERASMUS, au fost pregătite puncte de informare 112, au fost postate afişe cu mesaje în limbile engleză, franceză şi germană şi au fost distribuite pliante informative. Au mai fost organizate vizite ale elevilor şi studenţilor în centrele de primire apeluri de urgenţă 112.