Proiectul cu finanțare europeană Sistemul Informatic de Management al Școlarității – SIMS, cu funcții de catalog electronic și platformă de management performantă, nu va mai fi derulat de Ministerul Educației, potrivit fișei bugetare publicate de Ministerul de Finanțe. Astfel, finanțarea se încheie în acest an, pentru 2023 fiind prevăzute zero fonduri. Instituția a avut la dispoziție peste 225 de milioane de lei, echivalentul a peste 40 de milioane de euro, încă din 2019, dar timp de 3 ani nu a reușit nici măcar să scoată la licitație proiectul, informează Edupedu.ro.
În comunicatul Ministerului Educației, de la data semnării, era precizat faptul că această platformă ar fi trebuit să gestioneze în anul 2023 “înscrierea online la liceu, implementarea Catalogului electronic la nivel național, precum și evaluarea online a lucrărilor scrise la examenele naționale“.
În noiembrie 2021, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educaţiei, : „Alt proiect pe care n-am avut capacitatea să-l gestionăm cum se cuvine – catalogul electronic – este vorba de un instrument fără de care orice dezvoltare digitală sustenabilă nu poate fi concepută. Până acum, deși contractul a fost semnat în 2019, nu s-a reușit nici măcar demararea licitației, darămite încheierea contractului de peste 40 de milioane de euro, care, pe baza unei slabe capacități administrative, nu a putut nici măcar să fie demarat. Este un semnal de alarmă major pentru sumele pe care le avem la dispoziție prin PNRR. (…) Lucrurile trebuie să se deruleze cu o viteză mult mai mare pentru că acel ministru al Educației care nu va reuși să valorifice această oportunitate nu va mai avea la dispoziție nici măcar scuza pe care toți miniștrii Educației au avut-o până acum – nu am avut resurse”.
Catalogul electronic al Ministerului – proiectul SIMS – a fost anunțat și semnat pe 10 septembrie 2019 ca proiect finanțat din fonduri europene. Totul s-a făcut cu ceremonie publică la care au participat trei miniștri – cel interimar al Educației (Daniel Breaz), al Comunicațiilor (Alexandru Petrescu) și al Fondurilor Europene (Roxana Mînzatu).
Responsabilă de scoaterea la licitație și de implementarea proiectului era Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare – AARNIEC. Această structură este în subordinea Ministerului Educației și este condusă din 2009 până în prezent, de 13 ani, de Gheorghe Dinu, directorul direcției de informatizare și resurse umane din Universitatea Politehnica București. Acesta a fost prezent și la semnarea contractului pentru Catalogul Electronic, în fotografia de mai jos fiind primul din stânga.
Gheorghe Dinu a câștigat în 2021 un venit de peste 90 de mii de euro, echivalentul a 7.500 de euro pe lună de la cele două locuri de muncă. Conform declarației de avere, el și soția sa au avut un venit de 660.697 lei în 2021, echivalentul a 133 de mii de euro, adică 55 de mii de lei pe lună (11.100 de euro/lună).
Agenţia ARNIEC, prin reţeaua RoEduNet, asigură conexiuni de date pentru universităţi, şcoli şi licee, pentru instituţiile de cercetare din România, spitale universitare, biblioteci, muzee şi instituţii culturale. Acestea sunt conectate prin intermediul unui număr de 47 puncte de prezenţă a reţelei RoEduNet în ţară, găzduite de către Universităţi și Inspectorate Şcolare Judeţene în municipiile reşedinţă de judeţ sau licee. Traficul este agregat la nivel regional prin şapte centre de operare a reţelei.
Gheorghe Dinu a semnat în 2019, din partea AARNIEC, contractul de finanțare pentru proiectele ”Sistem informatic de management al şcolarităţii – SIMS” (catalogul electronic) și ”Platformă digitală cu resurse educaţionale deschise – Biblioteca virtuală EduLib”. Aceasta din urmă a fost atribuită, cu o săptămână înaintea expirării licitației, pe 8 decembrie 2021, câștigătorilor licitației publice – adică asocierii dintre S & T România (Leader), Trencadis Corp SRL, Ascendia, Cyberllence Inovatie, Software Imagination & Vision, S&T CZ s.r.o. și Tema Energy S.R.L. Printre acționarii acestora s-au aflat foști consultanți ai președintelui Klaus Iohannis.
Biblioteca Școlară virtuală – EduLib – nu a fost nici până acum lansată, deși subsecretarul de stat din Ministerul Educației, Tudor Oprea, declara în august 2021 pentru Edupedu.ro, că „termenul de implementare este de 36 de luni de la data semnării care a fost pe 10 septembrie 2019, deci în 10 septembrie 2022 proiectul ar trebui să fie finalizat și implementat și să aibă un prim rând de conținut”. Suntem în 8 decembrie 2022 și abia joi, pe 7 decembrie, Ministerul Educației a anunțat într-o postare pe Facebook că „cele 5.400 de școli incluse în proiectul „Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – EDULIB (Biblioteca virtuală)”, cod SMIS 130181, au început să intre în posesia kiturilor multimedia (notebook, videoproiector cu ecran și suport, precum și un kit STEM pentru laboratorul de fizică)”. Asta fără să precizeze cât va dura această dotare sau la câte școli au ajuns respectivele dispozitive.