Peste 830 de preșcolari și de elevi ucraineni sunt înscriși în școlile din România cu statut de elev, “beneficiind de toate drepturile de care poate beneficia orice elev român”, cu studiile făcute în Ucraina echivalate și recunoscute la noi, a declarat secretarul de stat din Ministerul Educației (ME), Florian Lixandru, într-o emisiune la Canal 33, declaraţii preluate şi prezentate de edupedu.ro. Acesta a mai precizat că inspectoratele școlare județene organizează cursuri de limba română pentru refugiați și că “am încercat să venim cu un cadru legal mai flexibil pentru a începe aceste cursuri oricând este nevoie” pe parcursul unui an.
FOTO : captură – Youtube Canal 33
“Săptămânal, inspectoratele școlare au raportat către ministerul Educației situația cererilor primite și a cererilor rezolvate. Dacă în anul școlar trecut discutam de aproximativ 4.000 de cereri pentru statut de audient, acum numărul fluctuează: unii vin ca să rămână, alții sunt în trecere. Cert este că, în anul școlar 2022-2023, avem 3.036 de elevi și preșcolari înscriși ca statut de audient în școlile publice și aproximativ 837 preșcolari și elevi înmatriculați cu statut de elev. O parte dintre ei și-au echivalat [studiile], beneficiază de recunoașterea studiilor efectuate în Ucraina și au fost înmatriculați cu statut de elev, beneficiind de toate drepturile de care poate beneficia orice elev român”, a spus Lixandru. “Nu este ușor să treci printr-o traumă așa cum au trecut ei. Am modificat legislația în vigoare printr-o ordonanță de urgență, creând posibilitatea ca acești copii și tineri, pentru că vorbim și de preșcolari, studenți, să fie integrați în sistemul de învățământ românesc. Astfel, elevii și preșcolarii au putut fi înscriși ca audienți în școlile publice din România. Conform acestei ordonanțe de urgență, la nivelul fiecărui inspectorat școlar județean (ISJ) a fost constituită o comisie care a preluat cererile primite din partea părinților, acolo unde există părinți, dar avem și situații în care (…) [copiii] sunt reprezentați de direcția generală de protecția copilului care i-au preluat și care au depus cereri pentru ca aceștia să fie înrolați ca audienți, au fost repartizați de către aceste comisii de la ISJ-uri în școlile din proximitatea locului de cazare; s-a creat cadrul legal pentru a putea fi achitate cheltuielile de cazare și masă. (…)”, a mai declarat acesta.
“Mai mult, am creat posibilitatea admiterii la liceu fără examen. Elevii din Ucraina pot fi admiși în clasa a IX-a de liceu fără examen, fără Evaluare Națională așa cum susțin elevii din România, peste numărul maxim de elevi la clasă. Ei sunt primiți peste numărul maxim de elevi la clasă (…) acolo unde au dorit, ei au fost înmatriculați. În momentul de față avem 837 de elevi și preșcolari înscriși, cu statut de elev”, a declarat secretarul de stat din Ministerul Educației.
La cerere, pot fi urmate cursuri de Limba română
Florian Lixandru a vorbit şi despre limba în care învaţă ucrainenii: “Cei înscriși în școlile publice din România învăță Limba română. O parte dintre ei cunosc Limba română, o parte dintre ei cunosc Limba engleză și pot comunica. (…) Prezența la activități cu statut de audient a dezvoltat niște competențe minime de comunicare. Avem din 2009 o metodologie care ne permite să organizăm cursuri de Limba română pentru refugiați în general. Aceste cursuri se realizează pe parcursul unui an școlar și au acces atât elevi, cât și adulți care vor să învețe limba română. Pentru ucraineni, am încercat să venim cu un cadru legal mai flexibil pentru a începe aceste cursuri oricând este nevoie. Inspectoratele școlare organizează astfel de cursuri, având profesori care pot preda și care sunt plătiți prin ISJ de către Ministerul Educației”, a mai spus acesta.
“Avem 600 de elevi înscriși la activități extrașcolare. (…) Ei mai pot solicita servicii de consiliere psihopedagogică, de asistență medicală. Sunt și situații în care părinții nu vor să îi înscrie la școală, iar pentru cei care vor să rămână în legătură cu școala din Ucraina, ministerul Educației de la Kiev a pus la dispoziție o serie de platforme și de resurse”, a subliniat Lixandru.
Proiect prin care “experți ai Ministerului Educației” analizează comparativ curriculumul ucrainean și cel românesc
Secretarul de stat a menționat și despre o platformă unde școlile care au elevi refugiați ucraineni se înregistrează și completează date, pentru a putea fi sprijinite de autorități sau de UNICEF: “Avem un sprijin puternic din partea UNICEF cu care am elaborat o platformă de gestionare a acestor situații. Fiecare unitate de învățământ care școlarizează elevi ucraineni îi înregistrează nominal și pot completa în platformă despre nevoile lor: laptopuri, tablete, materiale de curățenie etc.”. “Din 15 octombrie va fi disponibil un număr de telefon la nivel național la care pot apela cetățenii pentru a afla informații din cele 6 zone (…). Ai posibilitatea să selectezi Limba : ucraineană, română sau rusă, iar după ce alegi Limba poți alege domeniul de interes: educație, sănătate, persoane vulnerabile ș.a.m.d.. Vor fi două persoane la capătul firului, pentru traducere. (…) Pe probleme de educație vor fi doi inspectori de la ISMB”, a mai precizat Lixandru. Acesta a mai anunțat și un proiect al Ministerului în parteneriat cu Direcția Generală Sprijin pentru Reforme Structurale (DG REFORM) și cu Banca Mondială prin care “ne propunem să realizăm o analiză comparativă a curriculumului din Ucraina cu cel din România (…) pentru a sprijini colegii din inspectorate în găsirea diferențelor” când vine vorba de situații de echivalare a studiilor. De comparație se vor ocupa “experți din Ministerul Educației”, a mai spus secretarul .