Dezastrul din curtea regiilor craiovene

0
45

Primarul Lia Olguţa Vasilescu a adus, ieri, probe care demostrează că regiile şi serviciile din subordinea Primăriei Craiova au mari probleme financiare. Edilul a lecturat mai multe rapoarte de audit în care se arată că datorii de milioane de euro au fost ascunse în nişte conturi separate pentru ca regia să dea bine în ochii autorităţii şi ai consilierilor municipali. Primarul susţine că, în tot acest timp, Consiliul Local Municipal Craiova “a fost minţit”,  prezentându-i-se situaţii care nu erau conforme cu realitatea.

Cele mai mari nereguli au fost găsite la Regia de Termoficare Craiova. Potrivit primarului, inspectorii Curţii de Conturi Dolj au raportat datorii de 220 milioane de lei, în loc de 7 milioane de lei, cât a transmis oficial regia, în raportul financiar-contabil de la sfârşitul anului trecut. “Aşa cum v-am spus şi în timpul campaniei electorale, au venit cu o anumită sumă, pe care au prezentat-o CLM Craiova, dar că, în contul din afara bilanţului, au ascuns adevăratele datorii”, a declarat primarul. Lecturând raportul de audit, Vasilescu susţine că acastă datorie a fost descoperită într-un cont separat şi ea se compune din  mai multe sume pe care Termoficarea le are de plătit către diverse instituţii. Lista e deschisă de Complexul Energetic care aşteaptă să i se achite penalităţi de 50 milioane de lei şi este completată de Direcţia de Taxe şi Impozite a Primăriei Craiova – 4 milioane de lei şi ANAF – 36 milioane de lei.

Gigacalorii de peste 7 milioane de lei, cumpărate şi nelivrate

Potrivit primarului, rezultatele financiare de la finele lui 2011 au fost denaturate şi prin neînregistrarea, la capitolul cheltuieli, a întregilor cantităţi de apă şi energie termică, facturate de către furnizori. “Numai în 2011, furnizorul apei a emis un număr de 24 de facturi cu o valoare totală de 3,17 milioane lei pe care regia le-a înregistrat într-un alt cont, de operaţii în curs declarificare, motivându-se neînţelegeri dintre furnizor şi beneficiar”. O altă problemă a fost depistată în legătură cu agentul termic. Potrivit primarului, în raportul de audit se precizează că a fost descoperită o cantitate de 34.013 gigacalorii –  cu o valoare totală de 7,85 milioane – care a fost cumpărată, în 2011, de la Complexul Energetic, dar care nu a mai fost facturată populaţiei. Inspectorii financiari spun, în actul de control, că această cantitate ră mâne şi după scăderea pierderilor de pe reţea, stabilite la 17,6%.

Grosul datoriilor, la asociaţiile de proprietari

Regia de Termoficare Craiova stă şi mai prost cu încasarea debitelor de la clienţi. Rasportul de audit a confirmat că, în top, conduc asociaţiile de proprietari, care au o datorie de 64,11 milioane de lei, la sfârşitul lui 2011. Neîncasarea la termenele de scadenţă a generat şi calcularea unor penalităţi, în valoare de 32,41 milioane de lei. “Dintre asociaţii cu datorii mari, exemplificăm asociaţia nr. 14 Romaneşti – cu 1,8 milioane, asociaţia nr. 7, din cartierul 1Mai – cu 1,17 milioane lei, asociaţia nr. 3, Nicolae Titulescu – cu  987.000 lei, asociaţia nr. 10 Rovine – cu 800.000 lei.” Sumele sunt foarte mari, acestea fiind ne încasate din diverse motive. Unele dosare se află pe rolul instanţelor de judecată – peste 190 – iar pentru 400 de dosare există hotărâri definitive fiind în curs de executare. Din lipsă de bani, Regia nu a reuşi să-şi achite furnizorii, având o datorie către aceştias de valoare 148, 69 milioane lei, dintre care către Complexul Energetic – 129,14 milioane lei, către Compania de Apă Oltenia – 13,37 milioane lei.

Împrumut pentu salvarea CAO

Compania de Apă Oltenia a foist verificată de o echipă de auditori din cadrul Primăriei Craiova. Aceştia au găsit aici datorii de 37,14 milioane de lei, dintre care la bugetul asigurărilor sociale -2,53 milioane de lei, impozit pe salarii – 1,2 milioane lei, sumă de restituit către Primăria Craiova privind TVA achitat în contul companiei – 19 milioane. În acelaşi timp, cpmpania are şi furnizori neachitaţi – 6,2 milioane de lei. “Datoria înreagă este 9 milioane de euro. Pentru stingerea probabil că va trebui să contractăm un împrumut – eu zic între 2 şi 4 milioane de euzro – pentru că, altfel, punem în pericol masterplanul de apă. Ar înseamna să ne vină 180 milioane de euro de la uniunea europeană. Dacă ajungem la situaţia de blocare a conturilor, masterplanul e pus în pericol, aşa că va trebui să căputăm această soluţie”, a declarat primarul. Într-un studiu făcut de firma de consultanţă BDO, la sfârşitul lui 2011, CAO apare pe locul 38, dintre 41 de operatori totalizaţi, la mare distanţă de Iaşi, Timiş, Braşov, Cluj, Constanţa., care recuperează creanţele între 30 şi 60 de zile.

Decontări duble pentru folosirea unor utilaje

La Salubritate Craiova, s-a descoperit că, în perioada 2009-2020, s-au plătit de două ori din bugetul local o serie de utilaje, folosite la activităţile de salubrizare şi deszăpezire. “Este vorba de plăţi necuvenite în sumă de 245.000 de lei, ca urmare a acceptării unor tarife majorate nejustificat, în care au fost prinse şi cheltuielile cu amortizarea. În urma verificărilor, s-a mai descoperit că SC Salubritate nu a încasare venituri de 1,12 milioane lei din cauză că nu a transmis către abonaţi facturile în vederea plăţii. “Pentru o sumă de 7,17 milioane de lei  nu a luat nici o mădură de calculare, înregistrare şi facturare a contravalorii penalităţilor aferente. Penalităţi de întârzire în sumă de peste 800.000 de lei. Pentru debitele cu o vechime mai mare de 3 ani, nu s-a luat măsurile legale de recuperare, fiind vorba de suma de 242.000 de lei, aferentă perioadei 2006 – 2008.

Serviciul Juridic din Primărie, aşteptat cu soluţia

Şi la RAT Craiova au fost găsite datorii în afara bilanţului contabil – în sumă de 10,64 milioane de lei, reprezentând obligaţii de plată stabilite suplimentar, în urma unui control efectuat în februarie 2009, de Direcţia Finanţelor Publice Dolj. Această sumă reprezintă TVA-ul aferent subvenţiilor primite de la bugetul local – 5,17 milioane, la care se adaugă majorări de întârziere de 4,85 milioane de lei, calculate pentru perioada februarie  pentru 2006- noiembrie 2008. “Aştept de la Serviciul Juridic să-mi propună soluţii. Nu le-am dat un termen şi ei trebuie să vină cu soluţia: se merge la Parchet sau ce se întâmplă, ca să nu spună după aceea că vrea primarul să ia nu ştiu ce decizie împotriva cuiva. M-am săturat să primesc lecţii vizavi de buna funcţionare a oraşului de la persoane care au fost părtaşe la chestiunea aceasta şi care şi-au pus semnătura, dar nu au observat cum s-au aruncat pe milioane pe fereastră”, a declarat primarul Olguţa Vasilescu.