Este sau nu incompatibilă funcţia de director al Direcţiei Silvice Dolj cu statutul de ales local?

2
614
Daniel Drâgnei

Prin adresa nr. 77552/G/II/5 iulie a.c., Agenţia Naţională de Integritate (ANI) a comunicat Consiliului Judeţean Dolj că „începând cu data de 28 mai 2009 până în prezent, domnul Daniel Drâgnei s-a aflat şi se află în stare de incompatibilitate deoarece nu a respectat regimul juridic al incompatibilităţilor, prin încălcarea dispoziţiilor art. 88, litera d) din Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei deţinând, simultan, funcţia de director coordonator (manager) al Romsilva – Direcţia Silvică Dolj (în baza contractului de management nr.36/DS/28.05.2009, în perioada 28.05.2009 – 07.10.2009), director al Romsilva – Direcţia Silvică Dolj (în perioada 7 octombrie 2009 – prezent), cât şi calitatea de consilier judeţean în cadrul Consiliului Judeţean Dolj (în perioada 29.01.2009 – prezent)”. La o lectură de suprafaţă, raportul de evaluare al inspectorului de integritate pare riguros şi, potrivit legii, poate fi contestat în termen de 15 zile, la instanţa de contencios administrativ. Alta este însă problema în discuţie. Daniel Drâgnei este consilier judeţean PDL, director la Direcţia Silvică Dolj, iar predecesorul său, Eugen Gioancă, a fost consilier judeţean PNL. Ne-am exprimat, la vremea respectivă, opinia că funcţia de director la Direcţia Silvică Dolj ar putea fi incompatibilă cu statutul de ales local, nu în interpretarea dată acum de ANI, după o sesizare făcută din anturajul politic al celui vizat, ceea ce contează prea puţin. Şi atunci, şi de această dată, secretarul Consiliului Judeţean Dolj, Gheorghe Barbărasă, a opinat că, „analizând prevederile art. 88 din Legea 161/2003, nu poate fi vorba de incompatibilitate”. Din păcate, părerea secretarului Consiliului Judeţean Dolj este irelevantă în faţa verdictului ANI. Fiindcă abordarea sa este superficială, deloc argumentată. Neinspirat s-a apărat inclusiv Daniel Drâgnei, consiliat de juriştii instituţiei la care este director, fără a convinge inspectorul de integritate. Punctul de plecare al raţionamentului juridic emis de acesta a plecat de la litera d) a articolului 88 din Legea 161/2003, care menţionează ca incompatibil statutul de ales local cu „funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, asociat, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor la regiile autonome şi societăţile comerciale de interes local înfiinţate sau aflate sub autoritatea consiliului local ori a consiliului judeţean, respectiv, sau la regiile autonome şi societăţile autonome de interes naţional care îşi au sediul sau care deţin filiale în unitatea administrativ-teritorială respectivă”. Consilierul judeţean Daniel Drâgnei s-a apărat, după consultarea juriştilor, invocând faptul că nici una din condiţiile imperative „nu este îndeplinită”, deoarece, în conformitate cu prevederile HG nr. 229/2009 privind reorganizarea Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, aceasta îşi are sediul în Bucureşti şi nu în Dolj, unde are calitatea de consilier judeţean, iar Direcţia Silvică Dolj este unitate fără personalitate juridică, ori, pentru a exista „ca filială a regiei, era necesar ca unitatea (…) să aibă personalitate juridică proprie”. Practic, singur s-a băgat, cum se spune, în pixul ANI. Şi iată de ce. Textul art. 88, litera d) a Legii 161/2003 este de strictă interpretare. Sucursala şi filiala sunt considerate „dezmembrări” de societate comercială. Aşa cum rezultă din Legea 31/1990, regia autonomă nu poate avea dezmembrări, ci o structură organizatorică strictă, proprie, căreia normele de drept ce reglementează aşa ceva, în scopul creării de sucursale sau filiale, nu i se aplică. Analogia legii este exclus a fi extinsă. Astfel, este incompatibilă cu funcţia de ales local persoana care deţine una din funcţiile enunţate în cuprinsul textului la o regie autonomă sau societate comercială de interes local, care îşi are sediul sau deţine filiale în unitatea administrativ-teritorială respectivă. Din interpretarea logică a textului rezultă că incompatibilitatea se creează dacă se deţine funcţia de director în cadrul unei regii de interes naţional, referirea la filiale fiind specifică societăţilor comerciale. Oricum, problema trebuia rezolvată, până acum, fără a se ajunge la consecinţe, care nu sunt dintre cele mai uşor suportabile. Trecerea cu vederea a semnalelor presei, sfidarea acesteia „de către înţelepţi”, fără nici o asigurare juridică temeinică, generează astfel de evenimente şi nimeni nu ştie care va fi verdictul justiţiei. Oricum, până în prezent „linia de apărare”, inclusiv a lui Daniel Drâgnei, s-a dovedit vulnerabilă. Dacă mai adăugăm şi alte exemple, la fel de susceptibile, în interpretarea ANI, deja mergem prea departe.

 

2 COMENTARII

  1. Nea Mircea ,te stiam baiat inteligent. Faci aceesai greseala pe care o speculeaza toata lumea. Legea spune ca functia de consilier judetean este incompatibila cu functia de director nu invers.Ce dracului.esti baiat mare! In rest e ok.

  2. Incompatibilitati, este vorba de ceva abstract cand vine vorba de PD-Listi ei nu sunt domne incompatibili cu nimic, ei detin puterea, ei pot fi orice. Cand a aparut legea asta in 2003 era PSD la guvernare si atunci au disparut din consiloiile judetene si locale toti cei care erau incomaptibili, acum astia nu au lege sunt unde vor si cand vor.

Comments are closed.