Școala Gimnazială din Malu Mare, în calitate de partener, alături de Școala Gimnazială nr. 5 Săcele (jud. Braşov), în calitate de lider de parteneriat, Școala Gimnazială din Roșia (jud. Sibiu), Școala Gimnazială din Gura Șuții (jud. Dâmboviţa) și Școala Gimnazială din Giarmata (jud. Timiş), anunță lansarea proiectului “Abordare diferențiată a dezvoltării competențelor de literație și numerație la învățământul primar”. Proiectul, finanțat de Ministerul Educației prin Programul Național de Redresare și Reziliență, își propune să îmbunătățească performanțele elevilor la finalul clasei a IV-a în domeniile literație, numerație și învățare.
Obiectivul principal se constituie în dezvoltarea unui model alternativ de alfabetizare funcțională, pilotat și evaluat pentru a putea fi ulterior adoptat la nivelul întregului sistem de învățământ. “Activitățile cheie sunt următoarele: introducerea unei noi discipline, „Literație”, în planul-cadru pentru ciclul primar și alocarea elevilor pe grupe de lucru la această disciplină în funcție de nivelul de dezvoltare a competenței. Disciplina va avea patru ore pe săptămână și va aborda o parte din competențele din programele disciplinelor „Limbă și comunicare”, respectiv „Limba și literatura română”; introducerea unei abordări diferențiate a competențelor legate de numerație și alfabetizare științifică, inclusiv prin folosirea inteligenței artificiale în procesul de individualizare a învățării; formarea și mentorarea cadrelor didactice în metode inovatoare de predare, evaluare și utilizarea inteligenței artificiale în dezvoltarea competențelor de literație, numerație, dar și învățare (a învață să înveți); achiziționarea de resurse specializate, individualizate pe nivel de dezvoltare a competenței, și platforme digitale interactive pentru a sprijini procesul de învățare; sprijin individualizat pentru elevi prin asistenți de literație și servicii de terapie logopedică pentru elevi cu dificultăți; implicarea părinților în sesiuni de educație non-formală pentru a-i sprijini în dezvoltarea abilităților de suport în învățarea copiilor lor”, a precizat prof. Irina Neda, director al Şcolii Gimnaziale din Malu Mare.
Ce se aşteaptă
Conform proiectului se preconizează o nouă abordare a competentelor de literație și numerație testată, evaluată și documentată în cele cinci școli va fi disponibilă pentru implementare în alte scoli sau la nivel național. Sunt şi indicatori cantitativi: 900 de elevi își vor îmbunătăți competențele de literație, numerație și învățare; 200 de elevi vor beneficia de sprijin individualizat pentru a-și depăși dificultățile de învățare; 220 de cadre didactice vor fi formate în metode inovatoare de predare și evaluare; 13 directori și directori adjuncți vor fi formați în managementul performanței școlare; 300 de părinți vor dobândi abilități de suport academic pentru copiii lor.
Parteneriate:
Proiectul se bucură de sprijinul Asociației OvidiuRo, al Asociației “Toți copiii citesc” și al Fundației „Dare toLearn”, organizații inovatoare, cu vastă experiență în domeniul educației și cu acces la cele mai noi descoperiri în domeniul educației.
Impact pe termen lung:
Proiectul își propune să revoluționeze procesul de predare-învățare-evaluare depărtându-l de modelul clasic al grupării elevilor exclusiv pe criterii de vârstă, asigurând individualizarea învățării în funcție de zona de proximă dezvoltare a fiecărui elev, dezvoltarea competențelor de baza tuturor elevilor din ciclul primar și o tranziție lină a acestora către învățământul gimnazial. Contact: ȘCOALA GIMNAZIALĂ MALU MARE . Adresa: Strada “Bechetului” nr.160, Malu Mare .Telefon/ fax: 0251446144; scoalamalumare@gmail.com
Detalii proiect
Școala Gimnazială nr 5 din Săcele, Jud. Brașov, în calitate de lider de parteneriat, Școala Gimnazială din Malu Mare (Partener 1), Jud. Dolj, Școala Gimnazială din Roșia (Partener 2), Școala Gimnazială din Gura Șuții (Partener 3), Jud. Dâmbovița și Şcoala Gimnazială din Giarmata (Partener 4), Jud. Timiș, implementează, începând cu data de 10 decembrie 2024, proiectul „Abordare diferențiată a dezvoltării competențelor de literație și numerație la ciclul primar”. Proiectul este finanțat de Ministerul Educației şi Cercetării, coordonator de reforme și/sau investiții, responsabil pentru Componenta 15-Educație, finanțator în apelul de proiecte „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”. Valoarea totală a proiectului : 5.506.700 RON. Data începerii și data finalizării proiectului : 10.12.2024- 30.06.2026. Scopul proiectului: Îmbunătățirea performanțelor elevilor la absolvirea clasei a IV-a până la nivel 4 (maxim pe ciclu primar) în competențele literație, numerație și învățare.
Investițiile propuse
Sunt mai multe investiţii propuse:formarea cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial; sesiuni de formare pentru profesorii de învățământ primar participanți la pilotare în utilizarea eficientă de instrumente și resurse dedicate evaluării punctuale și continue a nivelurilor 1-4 de literație și numerație; sesiuni de formare pentru profesorii de învățământ primar participanți la pilotare în utilizarea eficienta de instrumente și resurse dedicate pentru dezvoltarea competentelor de literație și numerație pe diverse niveluri; programe de mentorat individual pentru profesorii de învățământ primar participanți la pilotare în adaptarea procesului de evaluare-predare-învățare la nivelul grupei de lucru și la nivelul individual al elevilor; sesiuni de formare a tuturor cadrelor didactice din unitățile de învățământ participante pentru a folosi instrumente de identificare și compensare a decalajelor de literație și numeraţie; sesiuni de formare a tuturor cadrelor didactice din unitățile de învățământ participante în vederea evaluării și dezvoltării competentei „învățare” (a învață să înveți)
Materiale educaționale
Se află în vedere achiziționarea de resurse educaționale specializate, pentru a sprijini implementarea noilor metode de predare și evaluare, precum şi achiziționarea unei metodologii și a instrumentelor necesare pentru procesul de evaluare punctuală și continua a elevilor în vederea stabilirii nivelului de dezvoltare a competentelor și a repartizării lor pe nivel. De asemenea, pe componenta “Software” se merge pe achiziționarea accesului la o platformă digitală pentru dezvoltarea competenţei de numerație, posibil bazată pe Inteligenţa Artificială, care să permită colectarea datelor și generarea rapoartelor de evaluare, progres și diagnoza a elevilor. Este vorba şi despre un sprijin specializat: angajarea de asistenți de literație în fiecare școală pilot; achiziționarea de servicii de evaluare, consiliere și terapie logopedică.
Rezultate prevăzute
Sunt vizate următoarele rezultate: un model alternativ de dezvoltare a alfabetizarii funcţionale va fi fost pilotat și evaluat din perspectiva impactului asupra elevilor și a efectelor pe scara mai largă; un raport final va propune modalităţi concrete de scalare a modelului alternativ la nivel de sistem de învăţământ; 900 de elevi din clasele I-IV din formațiunile de studiu care incluse în pilotare își vor fi îmbunătăţit competenţele de literație, numerație și învățare; 200 de elevi din clasele I-IV din formațiunile de studiu care sunt incluse în pilotare vor fi beneficiat de sprijin individual sau logopedie dedicate creșterii nivelului lor de performanță școlară; 60 de cadre didactice, profesori pentru învățământul primar, vor fi fost formate și mentorate în metode specifice de predare-învățare-evaluare a competenţelor de literație, numerație și învățare; 60 de cadre didactice, profesori pentru învățământul primar, vor fi fost formate și mentorate în utilizarea software-urilor bazate pe inteligenţa artificială în procesul de predare-învățare-evaluare la Matematică ; cel puțin 60 de cadre didactice, profesori de discipline din învățământul gimnazial, vor fi fost formate în metode de diagnoză a decalajelor de performanţa în literație și numerație și în identificarea soluțiilor disponibile la nivelul unității de învățământ pentru recuperarea acestor decalaje; 100 de cadre didactice, profesori de discipline din învățământul gimnazial, vor fi formate și mentorate în implementarea unor metode de dezvoltare a competentei de învățare (a învață să înveţi); cinci directori și opt directori – adjuncţi vor fi fost formaţi și mentoraţi în monitorizarea, diagnoza și remedierea aspectelor legate de dezvoltarea competenţelor literație, numerație și învățare la nivelul ciclurilor primar și gimnazial; cel puțin 300 de părinți vor fi dezvoltat abilităţi de sprijinire a copiilor în îmbunătățirea performanțelor academice. Grupul țintă al proiectului cuprinde trei categorii de participanți, în acord cu obiectivele proiectului, după cum urmează: elevi din unitățile de învățământ : 900 de elevi din clasele I-IV din formațiunile de studiu care sunt incluse în pilotare vor participa pe grupe de nivel la disciplina „Literație” (acest număr se referă la anii şcolari 2024-2026, ulterior numărul va creşte la aproximativ 1.600, incluzând perioada de sustenabilitate a proiectului de pilotare, în afara perioadei de finanţare, până în anul 2028 ); 200 de elevi din clasele I-IV din formațiunile de studiu care sunt incluse în pilotare sesiunile de activități de sprijin individual sau logopedie dedicate creșterii nivelului lor de performanță școlară; personal didactic din unitățile de învățământ: 60 de cadre didactice, profesori pentru învățământul primar, vor fi formate și mentorate în metode specifice de predare-învățare-evaluare a competenţelor de literație, numerație și învățare; 60 de cadre didactice, profesori pentru învățământul primar, vor fi formate și mentorate în utilizarea software-urilor bazate pe inteligenta artificiala in procesul de predare-învățare-evaluare la Matematică; cel puțin 60 de cadre didactice, profesori de discipline din învățământul gimnazial, vor fi formate în metode de diagnoza a decalajelor de performanţă în literație și numerație și în identificarea soluțiilor disponibile la nivelul unității de învățământ pentru recuperarea acestor decalaje; 100 de cadre didactice, profesori de discipline din învățământul gimnazial, vor fi formate și mentorate în implementarea unor metode de dezvoltare a competentei de învățare (a învață să înveţi). Pentru personalul implicat în managementul unităţilor de învățământ preuniversitar se prevăd următoarele: cinci directori și opt directori – adjuncţi vor fi formaţi și mentoraţi în monitorizarea, diagnoza și remedierea aspectelor legate de dezvoltarea competenţelor literație, numerație și învățare la nivelul ciclurilor primar și gimnazial. Ca beneficiari indirecţi, 300 de părinți (aproximativ 60 la nivelul fiecărei unităţi de învățământ) vor participa activ la sesiuni de educație non-formală și vor dezvolta abilităţi de sprijinire a copiilor în îmbunătățirea performanțelor academice. “Implementarea pilotării va fi susţinută printr-un acord de parteneriat cu Asociația “OvidiuRo” și Asociația „Toți copiii citesc”. Ambele organizaţii au experienţa vastă în elaborare și susţinerea unor programe de dezvoltare a alfabetizării la preșcolari și elevi. Există un acord de parteneriat semnat între cele două asociații si liderul de proiect. Proiectul își propune să implementeze și să valideze o alternativă de organizare a procesului de predare-învățare-evaluare la ciclul primar , prin care să crească în mod semnificativ gradul de alfabetizare funcţională a elevilor din “grupul ţintă” la intrarea în gimnaziu, facilitând astfel dezvoltarea competenţelor superioare aferente învățământului secundar, cu implicaţii masive pe termen lung. Având un accent puternic atât pe competentele cheie (literație, numerație, învățare) cât și pe transformarea digitală și folosirea AI pentru sprijinirea învățării, inițiativa își propune să se asigure că profesorii sunt pregătiți, rezistenți și dotați cu abilitățile și cunoștințele necesare pentru a integra eficient instrumentele și expertiza noua în practicile lor de predare. În acest fel, proiectul va spori și atractivitatea profesiei didactice prin stabilirea profesorilor ca actori cheie într-o transformare de sistem care include personalizarea învățării prin abordari care usureaza munca la clasa și prin utilizarea responsabilă a grupării temporare pe nivel de abilităţi, ca stadiu de dezvoltare și pe utilizarea la fel de responsabilă a inteligenței artificiale”, a mai spus Irina Neda.