Tramvaiul va circula de pe 31 martie

0
350

Cele 13 tramvaie modernizate ale RAT Craiova vor fi repuse pe şine în ziua de 31 martie. Data a fost avansată de directorul societăţii, Sorin Manda, după o discuţie comună cu reprezentanţii Primăriei Craiova şi ai constructorului Martin Rose. „Nu mi-am asumat până acum o dată fixă, dar aceasta este o dată pe care am comunicat-o şi Primăriei, şi liderului de asociere, şi celor de la patrimoniu. Sper ca toate lucrurile să meargă bine şi să se poată face recepţia”, a menţionat directorul RAT Craiova.  

Sorin Manda a declarat că perioada de când nu circulă tramvaiul în Craiova este de aproape 3 ani şi înţelege dorinţa oamenilor de a afla când se dă drumul circulaţiei. În plus, menţinerea vagoanelor în depou a alimentat şi o serie de zvonuri pe care directorul RAT Craiova a dorit să le dezmintă punctual.

„A circulat zvonul că tramvaiul circulă noaptea, pe furiş. Nu se întâmplă acest lucru, tramvaiul are 18 metri şi 24 de tone, cred că l-ar fi văzut cineva, l-ar fi pozat şi ar fi apărut o poză cu el. Din martie 2013 şi până astăzi, a circulat o singură dată, pe 17 decembrie. Presa a fost anunţată şi s-a mers cu tramvaiul pe şine, având Poliţia Locală în faţă”, a spus Manda, ieri, într-o conferinţă de presă.

Se spune că tramvaiul nu circulă deoarece nu poate să treacă pe pasajul suprateran, care ar fi în pericol să cadă. Și acesta este tot o informaţie falsă, spune directorul, întrucât „nu este absolut nici o problemă cu pasajul, tramvaiul a circulat şi înainte tot pe pasaj şi nu s-a întâmplat nimic”.

Calea de rulare este corespunzătoare

O altă supoziţie este că toată calea de rulare a fost realizată greşit, în sensul că distanţa între roţile tramvaiului ar fi mai mare sau mai mică decât distanţa între şine. „Nu este aşa, pe 17 decembrie tramvaiul a plecat din depou şi s-a întors fără să deraieze. Și-a urmat cursul normal până la Ford şi nu a fost o astfel de problemă. A întors o dată la Ford şi la podul lui Electro”, a mai declarat Manda.

Întrebată încă o dată dacă este sigură de modul cum se prezintă tehnic calea de rulare, conducerea societăţii a răspuns că nu va pune nici un fel de probleme din acest punct de vedere.

Directorul tehnic al societăţii, Marcel Tănăsescu, a precizat că ecartamentul căii de rulare din Craiova respectă standardul european, având o dimensiune de 1.435 de mm, ecartamentul fiind distanţa dintre două roţi ale aceleiaşi osii.

Macazurile nu pun probleme

O altă explicaţie ar fi că tramvaiul nu circulă deoarece nu poate să iasă din depou din cauza macazurilor nefuncţionale de la Peco Severinului. „Dacă pe 17 decembrie au funcţionat, nu e nici o problemă să funcţioneze şi atunci când se va da drumul la tramvai. Le-am avut prinse în bugetul de investiţii şi le vom schimba în perioada următoare”, a afirmat Sorin Manda.

Se mai speculează că societatea nu poate să scoată tramvaiul pe şine deoarece nu a obţinut avizul de la Autoritatea Feroviară Română. Sorin Manda a explicat că acest zvon a circulat pe Facebook şi că RAT Craiova s-a interesat, în mai multe rânduri, despre acest lucru.

„Le-am spus ce modificări am făcut la tramvaie şi ne-au răspuns că avem posibilitatea să ne luăm avize, dar că nu este o obligaţie. Am scris a doua oară şi ne-au răspuns acum trei zile că, în conformitate cu Legea nr. 92 privind serviciile de transport public local, la art. 20, AFR are atribuţii legate doar pentru transportul cu trenul sau metroul, dar că legea se află în procedură de modificare la Ministerul Dezvoltării şi probabil va cuprinde şi reglementări privind transportul urban pe şine cu tramvaiul. Deci transportul cu tramvaiul nu este acoperit de legislaţia în vigoare şi nu putem fi constrânşi să ne supunem aceloraşi reguli ale transportului feroviar pe calea ferată”.

Motivul real: firul de alimentare

Motivul real este că firul de contact, care alimentează tramvaiul, deşi este funcţionat, nu a fost recepţionat. Directorul Manda a explicat că proiectul, fiind foarte mare, s-a scos la licitaţie pe două loturi. Primul a fost reabilitarea căii de rulare, care s-a recepţionat în luna august 2015 şi a fost trecută în patrimoniul public al municipiul Craiova printr-o hotărâre a CLM Craiova. Lotul II a fost firul de contact al tramvaiului, împreună cu reabilitarea străzii Calea Bucureşti.

„Acest lot II nu a fost finalizat, urmează să se finalizeze în perioada următoare şi nici nu s-a recepţionat. După ce noi ne-am reorganizat ca şi societate comercială, am scris constructorului şi l-am întrebat dacă, pe această perioadă, putem să facem şi noi probe tehnologice cu toate cele 13 tramvaie modernizate, astfel încât vatmanii să îşi recapete abilităţile şi să nu punem în pericol siguranţa cetăţenilor. Cei de la Martin Rose ne-au răspuns să facem recepţia parţială doar pentru firul de contact. ADR-ul nu a fost de acord cu recepţia parţială doar pentru firul de contact”.

Al doilea scenariu a fost ca RAT Craiova să facă o comandă de probe, contracost, constructorului Martin Rose, dar banii erau prea mulţi.

Probele tehnice vor fi făcute între 24 şi 31 martie

Între 24 şi 31 martie, de la data recepţiei şi până la preluarea în concesiune a firului de contact, conducerea RAT Craiova SRL intenţionează să facă un protocol cu Primăria Craiova pentru efectuarea probelor tehnice la tramvai.

„Din datele pe care le avem de la primărie, cel mai posibil până pe 24 martie se face recepţia finală a proiectului cu reabilitarea străzii Calea Bucureşti şi a firului de contact, urmând ca în şedinţa CL de pe 31 martie să fie trecută în patrimoniul municipiului Craiova şi să ne fie concesionată nouă. Între 24 şi 31 martie, tramvaiul va circula pe timpul nopţii, ca să nu derutăm călătorii şi să nu încurcăm circulaţia. Vrem să rulăm cele 12 tramvaie modernizate şi toţi vatmanii pentru a-şi recăpăta abilităţile”, a explicat Sorin Manda.

Cu banii oferiţi de municipalitate, RAT Craiova va cumpăra 15 instalaţii de aer condiţionat care vor fi montate pe tramvaie. De asemenea, tramvaiele vor fi dotate cu wireless.