După mai multe tentative eşuate de semnare a unui nou acord-cadru pentru asfaltare, autorităţile locale au renunţat cu totul la idee. Primăria a lansat deja o primă licitaţie pentru reparaţii la bucată, estimate la 9,18 milioane de lei. Surse din Primăria Craiova spuneau ieri că reabilitarea la pachet a picat şi din cauză că societatea Delta ACM ‘93 Bucureşti nu mai putea să-şi adjudece lucrarea, tot ea fiind şi câştigătoarea primului contract-cadru.
Edilii craioveni au anunţat, ieri, că nu mai merg pe varianta realizării unui contract-cadru pentru întreţinerea străzilor din oraş, revenind în forţă la mai vechile practici conform cărora fiecare lucrare are autorul ei şi, invers, fiecare societate are partea ei de bani. “Nu va mai fi nici un contract-cadru pentru asfaltarea străzilor din municipiul Craiova. S-a renunţat definitiv la această variantă de lucru”, a declarat Iulia Bădicescu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova. Despre intenţia de renunţare se mai vorbise cu o lună în urmă, însă în termeni vagi. La începutul lui februarie, municipalitatea susţinea tare că străzile vor fi plombate la pachet, ca şi în anul precedent, şi că lucrurile sunt avansate destul de mult în această direcţie. În acelaşi timp însă nu excludea nici varianta ca lucrările să fie împărţite mai multor firme de construcţii.
Contestaţiile au demolat contractul
S-a ajuns la această variantă printr-o forţă a împrejurărilor, susţin acum edilii craioveni. Potrivit acestora, contractul-cadru a fost doborât chiar de firmele de construcţii care s-au călcat în picioare ca să pună mâna pe proiect. La puţin timp după ce a fost lansat pe sistemul electronic, caietul de sarcini al lucrărilor a fost contestat de trei firme, Drum Art Bucureşti, CCCE Instalaţii Bucureşti şi Erpia Craiova. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) le-a dat dreptate, însă imediat Primăra Craiova a cerut în instanţă anularea acestor decizii. “Procedura a fost anulată ca urmare a deciziei CNSC, rămasă definitivă prin decizia Curţii de Apel Craiova”, a mai spus Iulia Bădicescu, adăugând că procedura a fost anulată, în mod oficial, pe data de 22 februarie, fără să se mai ajungă la deschiderea ofertelor propriu-zise.
Caietul de sarcini avea mai multe hibe
Contestatarii licitaţiei au solicitat anularea procedurii pe motiv că autoritatea contractantă încalca mai multe prevederi legale. Cele trei firme de construcţii au contestat, în principal, modul în care au fost stabiliţi algoritmii de calcul pentru punctaje. Un alt motiv care a iscat critici din partea ofertanţilor a pornit de la determinarea factorilor de evaluare şi modificare a caietului de sarcini în timpul procedurii. La rândul ei, municipalitatea a solicitat ca firmele să aducă dovezi cu care să ateste capacitatea economică – nivelul minim al cifrei medii anuale de afaceri pe ultimii trei ani să fie egal sau mai mare de 200 milioane lei, respectiv 46,55 milioane de euro, precum şi capacitatea tehnică – contract de execuţie reparaţii, reabilitare şi modernizare reţea stradală în mediu urban de 23,27 milioane de euro şi un contract de execuţie sau extindere reţea apă şi canal în mediu urban de 116.387 de euro.
15 licitaţii, lansate în această primăvară
Acordul-cadru avea o valoare de 283,50 milioane de lei şi era semnat pe o perioadă de patru ani. Firma care punea mâna pe contract urma să reabiliteze o suprafaţă de 859.479 metri pătraţi de străzi, 2.900 metri liniari de canal menajer şi 2.800 metri liniari de canal pluvial. “Aceste lucrări de reabilitare sunt atribuite prin licitaţii simple, pe fiecare obiectiv în parte”, a mai spus Iulia Bădicescu. Pe 7 martie, Primăria Craiova a lansat deja prima licitaţie pentru lucrări de reparaţii, valoarea estimată a lucrărilor fiind de 9,18 milioane de lei, cu o durată de execuţie de 8 luni de la semnarea contractului.
Delta ACM ’93 culege avantajele
La această oră, este în vigoare şi primul acord-cadru, care a fost semnat cu firma Delta ACM ‘93. Contractul cu această firmă a fost întocmit în 2009, tot pentru o perioadă de patru ani, dar a rămas fără sursă de finanţare, valoarea maximă estimată, de 500 milioane de lei, fiind atinsă în doar un an şi jumătate. Surse din Primăria Craiova spuneau ieri că renunţarea la acest contract-cadru avantajează în primul rând această societate. Adjudecându-şi primul contract-cadru, SC Delta ACM ’93 nu putea să aibă la purtător şi pe cel de-al doilea. Teoria conspiraţiei merge până acolo încât se crede că valul de contestaţii e posibil să fie doar un tertip al cărui scop să fie tocmai anularea procedurii care e sinonimă acum cu împărţirea banilor între mai multe societăţi. Un alt avantaj de care vor profita constructorii provine şi din faptul că, fiind o licitaţie de mică amploare, şi cerinţele de participare vor fi mai permisive.