Dezbatere publică, astăzi, privind privatizarea CFR Marfă

0
377

Ministerul Transporturilor organizează astăzi, la solicitarea societăţii civile, o şedinţă publică de dezbatere a proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă “CFR Marfă” SA şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia. 

Ministrul Transporturilor a anunţat că investitorii strategici interesaţi să preia pachetul majoritar de acţiuni la compania CFR Marfă vor trebui să plătească o garanţie de participare la licitaţie de zece milioane de euro, condiţia fiind prevăzută pentru a fi descurajaţi investitorii neserioşi. Conform unui comunicat de presă al Ministerului Transporturilor, şedinţa are pe ordinea de zi prezentarea şi discutarea observaţiilor şi propunerilor referitoare la proiectul de act normativ. CSAT a adoptat, în şedinţa din 5 februarie, proiectul pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic. La şedinţă au acces instituţiile publice, organizaţiile civice, precum şi orice persoane interesate.

Guvernul a aprobat, pe 6 februarie, în primă lectură, strategia vizând privatizarea companiei CFR Marfă, urmând ca o Hotărâre de Guvern în acest sens să fie adoptată după obţinerea tuturor avizelor necesare, a declarat, zilele trecute, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, precizând că se va încerca respectarea calendarului propus. Fenechiu a mai spus că în această etapă consultanţii realizează studiul privind “testul investitorului prudent” – utilizat pentru a se decide dacă o investiţie va oferi o rată adecvată a profitului – şi că Ministerul Transporturilor pregăteşte echipa care se va ocupa de privatizarea CFR Marfă, din care vor face parte şi specialişti de la alte ministere cu atribuţii în domeniu. La finele anului trecut, CFR Marfă avea, conform datelor publicate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), o datorie de peste 411,8 milioane de lei, din care 222,3 milioane de lei provin din taxa pe valoarea adăugată, 176,8 milioane de lei din dobânzi şi penalităţi de orice fel, peste 2,7 milioane de lei din impozitul pe profit, 9,5 milioane de lei din alte impozite şi taxe şi 418.000 de lei din impozitul pe venitul din salarii.


Erik de Vrijer

Şeful misiunii FMI, Erik de Vrijer: „CFR Marfă reprezintă un punct-cheie în programul cu instituţia financiară internaţională, are un rol-cheie în sistemul de transport din România, face pierderi, are arierate, noi arierate’”.


Victor Ponta

Premierul Victor Ponta: „La CFR Marfă trebuie tratată problema datoriilor istorice, pentru a nu fi considerate ajutor de stat, deoarece nu va veni nimeni să preia datoriile”.