Fosta Regie de Transport a devenit SRL

0
356

Consilierii municipali au votat, în şedinţa de săptămâna trecută, transformarea RAT Craiova în SRL. Actualul director, Sorin Manda, devine manager, iar municipalitatea urmează să concesioneze societăţii toată infrastructura de transport. Primarul Lia Olguţa Vasilescu a explicat că nu se întâmplă nimic special, SRL-ul fiind creat conform legislaţie şi pentru a putea fi accesate fonduri europene.

Proiectul de hotărâre nu a trecut oricum la vot, consilierii cerând explicaţii cu privire la graba cu care s-a luat această iniţiativă.

Consilierul liberal, Pavel Badea, a cerut primarului să scoată proiectul de pe ordinea de zi, spunând că nu li s-a dat ocazia aleşilor locali să studieze cele 15 modificări care i-au fost aduse până să fie supus la vot. O altă propunere a consilierului a fost ca iniţiativa de a transforma RAT-ul în societate comercială să fi fost supusă anterior unei dezbateri publice.

„Era mult mai bine dacă scoteaţi proiectul în dezbatere publică, dacă luaţi punctul de vedere al celor care sunt implicaţi direct în această activitate, mă refer şi la sindicatele. Altfel vom da un ton de neseriozitate. Cred că este de bun simţ cererea pe care o fac de a scoate de pe ordinea de zi acest proiect şi a da posibilitatea consilierilor şi craiovenilor să putem studia în detaliu acest proiect, să vedem dacă este benefic, bine întocmit. Sunt 15 modificări şi eu nici nu am studiat aceste modificări pentru că ne-au fost aduse la cunoştinţă. Ba, mai mult, nu am avut nici comisie de specialitate ca să pot să îmi explic punctul de vedere”, a spus Pavel Badea.

Consilierii au cerut analize şi dezbateri anterioare votului

Consilierul Ionel Pană a susţinut aceeaşi ideea că nu este bine ca Primăria Craiova să se grăbească în cazul RAT şi a propus să se facă mai întâi o analiză care să explice atât beneficiile, cât şi riscurile, şi apoi să fie promovat proiectul privind transformarea regiei în societate comercială.

„Mi se părea normal ca toate aceste chestiuni  privind transformare să fie foarte bine explicate într-o analiză SWOT, pentru că mai există şi riscuri, şi trebuie să vedem care sunt acestea. Noi acum dăm subvenţii către RAT, iar după transformare nu vom mai putea. Ori se vor da, sub o altă formă, tot aceeaşi bani”, a pus problema consilierul independent, Ionel Pană.

Consilierul Marinel Florescu, fost director RAT Craiova în mandatul lui Marinică Dincă, a spus că transformarea în societate comercială nu este o soluţie pentru regie. „O regie de zeci de ani să o transformăm în SRL, de azi pe mâine, mi se pare un lucru greu de explicat. Trebuia o dezbatere internă făcută cu angajaţii regiei şi craiovenii consultaţi. Regia trebuia echilibrată din punct de vedere economico-financiar şi nu lăsată să se descurce, ştiind că are mari probleme financiare. Este un fel de cartof fierbinte aruncat de doamna primar în braţele viitorului primar şi consiliu local”, a declarat acesta.

10 tramvaie şi 50 de autobuze electrice, promise din fonduri europene

Primarul Lia Olguţa Vasilescu a explicat că RAT Craiova se transformă în societate comercială din două motive, fiecare dintre acestea având caracter de urgenţă. Primul dintre acestea sunt fonduri europene, care vor fi disponibile pe Axa 4 a Programului Operaţional Regional şi pe care municipalitatea vrea să le acceseze pentru a achiziţiona tramvaie şi autobuze electrice noi.

„Graba este dată de faptul că sunt 33,2 milioane de euro din fonduri europene, pe Axa 4, care sunt doar pentru municipiul Craiova, bani cu care noi putem să cumpărăm autobuze şi tramvaie noi. O regie nu poate să fi implicată într-un astfel de proiect. O societate comercială, da. Este unul dintre motivele pentru care ne-am grăbit să transformăm această regie în societate comercială. În luna februarie va fi deja lansat ghidul şi vrem să fim printre primii care să accesăm aceşti bani, având în vedere că transportul în comun din Craiova suferă. Chiar dacă noi am mai luat 24 de autobuze noi, e clar că transportul suferă”, a spus Olguţa Vasilescu. Pe fonduri europene, Primăria Craiova intenţionează că cumpere, anul acesta, zece tramvaie noi şi 50 de autobuze electrice.

Tramvaiul revine pe şine de la 1 februarie

Cel de-al doilea motiv pentru care municipalitatea se grăbeşte să vină cu noua societatea este dat de faptul că tramvaiul va trebui să fie dat în funcţiune. Primarul spune că pentru a se putea circula pe linia de tramvai este nevoie ca mai întâi să fie concesionată noii societăţi. „Graba este dată şi de faptul că vrem să dăm drumul la linia de tramvai, deja oraşul stă demult fără tramvai. Ca să putem să dăm drumul trebuie să concesionăm linia de tramvai către societate. Nu puteau să fie ambele în aceeaşi şedinţă, şi transformarea, şi concesiunea liniei de tramvai către această societate comercială. De aceea vă anunţ că, la sfârşitul acestei luni, pe ordinea de zi veţi avea, printre puncte, şi concesionarea liniei de tramvai către RAT, astfel încât măcar de la 1 februarie să dăm drumul la tramvai”, a precizat primarul Craiovei.

După transformarea RAT Craiova în societate comercială, în subordinea Primăriei Craiova a mai rămas doar o singură regie – Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public şi a Fondului Locativ Craiova.