Moment de bilanţ pentru ISU Dolj şi Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă

0
388

ISU Dolj şi Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă s-au întâlnit, ieri, în Sala mare a Instituţiei Prefectului Dolj pentru a face un bilanţ al activităţilor derulate în anul 2012. Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă a prezentat toate măsurile întreprinse în perioada predezastru, acţiunile desfăşurate pe timpul manifestării situaţiilor de urgenţă pentru limitarea efectelor provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi pe cele de după întâmplarea evenimentelor. În anul 2012 Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Oltenia” al judeţului Dolj a gestionat  5.188 de acţiuni de intervenţie şi a răspuns la solicitările cetăţenilor şi producerea unor situaţii de urgenţă, în medie 14 pe zi, comparativ cu anul 2011 numărul acestora a crescut cu 56%.

Planul de activitate al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă pentru anul 2013

În perioada predezastru Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă a trimis către Comitetele locale, în 2012, 105 atenţionări/avertizări hidrometeorologice. Pentru anul 2013, planul de activitate al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă constă în: prevenirea şi intervenţia pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomenele meteorologice specifice sezonului de iarnă; desemnarea persoanelor responsabile cu raportarea situaţiilor de urgenţă la nivelul unitaţilor administrativ-teritoriale; stabilirea măsurilor de prevenire a inundaţiilor la nivelul comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă; verificarea stării tehnice şi funcţionale a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor; verificarea modului în care au fost salubrizate cursurile de apă; atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra populaţiei.

Acţiuni în 2012

În timpul manifestării situaţiilor de urgenţă s-a acţionat pentru limitarea efectelor provocate de fenomenele meteorologice periculoase prin coordonarea activităţilor de deblocare a căilor rutiere din judeţ afectate de viscol şi căderi abundente de zăpadă şi au vizat, în principal, următoarele aspecte: salvarea oamenilor surprinşi de viscol şi asigurarea cazării acestora. Astfel, au fost cazate pe timpul nopţii la primăriile din zonele afectate 242 de persoane; deblocarea, ca urmare a înzăpezirii a 154 de autovehicule şi 433 de persoane; deszăpezirea a 9 ambulanţe şi sprijinirea în acordarea asistenţei medicale pentru 12 pacienţi; transportarea de către elicopterul SMURD  la Spitalul Judeţean a două paciente gravide, preluate din localităţile Goicea, respectiv Orodel; închiderea unor drumuri judeţene înzăpezite, pentru a se preîntâmpina blocarea participanţilor la trafic; asigurarea transportului urgenţelor medicale către unităţile spitaliceşti şi contactarea societăţilor comerciale care realizează transportul pacienţilor pentru dializă, în vederea preîntâmpinării blocajelor cauzate de viscol;  solicitarea Comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, în vederea intervenţiei cu forţe şi mijloace proprii; verificarea echipării corespunzătoare a autovehiculelor pentru condiţiile meteorologice.

Totalul pagubelor produse de fenomenele meteorologice periculoase – 1.862.700  de lei.

        După producerea evenimentelor a fost constituită comisia mixtă pentru constatarea şi evaluarea pagubelor produse de fenomenele meteorologice periculoase (căderi abundente de zăpadă, viscol, depuneri de gheaţă şi chiciură), care a constatat următoarele: locuinţe avariate/distruse – 33; anexe gospodăreşti avariate/distruse – 8; obiective socio-economice afectate – 10; pagube în agricultură (recolte distruse, animale decedate, sere şi solarii distruse), cuantumul total al pagubelor fiind de 1.862.700 de  lei.

Ca urmare a precipitaţiilor abundente înregistrate şi cumulate în intervalul 23.05.2012-30.05.2012 care, pe alocuri, au depăşit pragurile critice (50 l/mp) s-au produs creşteri de niveluri şi debite pe râul Jiu, pârâurile: Rasnic, Fratoştiţa, Amaradia şi Teslui. Au fost afectate locuinţe, anexe gospodăreşti, podeţe, porţiuni din drumuri judeţene şi comunale şi suprafeţe de teren arabil, păşuni, fâneţe şi pădure din localităţile Filiaşi, Scaeşti, Coţofenii din Dos, Predeşti, Goeşti şi Pieleşti.

ISU Dolj – 5188 de  acţiuni de intervenţie şi răspuns la solicitările cetăţenilor

În anul 2012 Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Oltenia” al judeţului Dolj a gestionat  5188 de  acţiuni de intervenţie şi răspuns la solicitările cetăţenilor şi producerea unor situaţii de urgenţă, în medie 14 pe zi, comparativ cu anul 2011 numărul acestora a crescut cu 56%, în special ca urmare a creşterii solicitărilor de răspuns pentru acordarea prim ajutorului medical calificat, precum şi a incendiilor de vegetaţie uscată. Din totalul situaţiilor de urgenţă 46% s-au produs în mediul urban, cele mai multe înregistrându-se în: Craiova (415), Băileşti (70), Calafat (60), Filiaşi (50) şi Dăbuleni (45). Pe tipuri, urgenţele se prezintă astfel: 471 de  incendii, 853 de  incendii de vegetaţie uscată, 111 intervenţii pe linie de protecţie civilă şi dezastre, 19 salvări animale, 33 de  intervenţii pentru asistenţa persoanelor, 2 intervenţii pentru protecţia mediului, 20 alte intervenţii (căutare persoane înecate, decolmatare fântâni, degajat roiuri de albine) şi 3679 de intervenţii S.M.U.R.D.

Situaţia incendiilor în funcţie de obiectivul afectat este prezentată în cele ce urmează: 66.8% incendii la case de locuit, 9.7% incendii la mijloacele de transport, 3% incendii în blocuri de locuit şi 20.5% alte obiective (construcţii, depozite, păduri, culturi agricole). Un aspect deloc de neglijat îl reprezintă incendiile de vegetaţie uscată care cresc de la an la an (853 în 2012 faţă de 543 în 2011), acest tip de intervenţie reprezentând 57% din totalul intervenţiilor inspectoratului (mai puţin intervenţiile S.M.U.R.D.).

Numărul cazurilor de urgenţă  a crescut cu 83,7% în 2012 faţă de 2011

Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare a intervenit, în medie, la 10 cazuri pe zi, fiind asistate 4003 persoane, din care 3441 de  adulţi şi 562  de copii. Faţă de anul 2011, a crescut atât numărul cazurilor de urgenţă la care au participat echipajele S.M.U.R.D. (cu 83,7%), cât şi numărul persoanelor asistate (cu 92,17%). Din cele 3679 de  intervenţii peste 97% reprezintă asistenţă medicală de urgenţă, astfel: 1832 diverse medicale (chirurgie, afecţiuni medicale, neurologice, oftalmologice), 606 traumatisme, 301 prim ajutor la accidente rutiere, 299 de  afecţiuni cardiace, 192 transport interclinic, 127 de intoxicaţii, 97 stop cardiorespirator neresuscitat, 66 găsiţi decedaţi, 30 stop cardiorespirator resuscitat, 15 arsuri, 6 prim ajutor la accidente feroviare.

Cele 111 intervenţii la acţiunile de protecţie civilă şi dezastre au constat în: 18% misiuni pirotehnice (20 de  intervenţii), 8 % acţiuni pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase (9 intervenţii), 63% acţiuni asigurare măsuri specifice de apărare împotriva incendiilor pe timpul evenimentelor publice de amploare (70 de  intervenţii), 11% acţiuni pentru sprijin tehnic de protecţie (supravegherea conductelor de gaze fisurate, a scurgerilor de combustibili, a substanţelor periculoase ce pot genera evenimente – 12 intervenţii).

În anul 2012  Inspecţia de Prevenire a executat 2562 de  controale din care: 14 la societăţi de proiectare, 346  de investiţii, 808 la operatori economici, 11 la operatori economici cu risc major,  în care sunt implicate substanţe periculoase, 1240 la instituţii publice, 5 la construcţii hidrotehnice şi 138 la unităţi administrativ -teritoriale. Comparativ cu anul 2011, numărul controalelor efectuate a scăzut cu 16,6%. Pe timpul controalelor au fost depistate 8381 de încălcări ale prevederilor legale în domeniul situaţiilor de urgenţă, din care 2423 au fost remediate pe timpul controalelor. Au fost aplicate 680 de  amenzi contravenţionale şi 2469 de  avertismente.

 

Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, la bilanţul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dolj şi Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă:

„Am fost foarte atent la bilanţul de activitate al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dolj, precum şi cel al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, şi pot să spun că la o parte din evenimentele care ne-au fost prezentate am fost şi noi prezenţi. Vreau să-i felicit pe toţi cei care au fost implicaţi în aceste acţiuni de succes şi, totodată, vreau să scot în evidenţă că în ultimii ani situaţiile de urgenţă au fost foarte bine manageriate. De remarcat la acest capitol şi activitatea Primăriei Craiova care, în momentul în care a avut de-a face cu dificultăţile pe care iarna le-a ridicat, a ştiut să facă faţă şi să răspundă acestor probleme mai bine decât în alţi ani. Toţi cei care trăim în acest municipiu am simţit acest lucru.  Vreau să vă mulţumesc tuturor celor care faceţi parte din Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă – pompieri, jandarmi, poliţie şi toate celelalte instituţii, pentru că atunci când vremea este rea, viscolul suflă cu putere şi toată lumea stă în casă, dumneavoastră sunteţi în cele mai dificile locuri rezolvând situaţiile grele. Vă mulţumesc tuturor celor care, prin implicarea pe care aţi avut-o în situaţiile cele mai grele prin care a trecut judeţul Dolj, aţi reuşit să veniţi în sprijinul comunităţii”.