Siguranţa pe primul loc în reforma aviaţiei

0
343

marinescuSiguranţa pasagerilor europeni este prioritară, relevă Raportul Parlamentului European (PE) privind normele comune în domeniul aviaţiei civile adoptat astăzi de către Comisia pentru transport a PE. Raportul evidenţiază modificări legislative importante, pentru a dota Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aeriană (EASA) cu prerogativele necesare pentru a se adapta la noile evoluţii în domeniul aviaţiei, cum ar fi cresterea traficului aerian, utilizarea pe scară largă a dronelor, apariţia unor zone de conflict în vecinătatea Europei şi complexitatea tehnologică. Un element-cheie al raportului este schimbarea abordării one-size-fits-all pentru determinarea navigabilităţii unui avion raportându-ne la risc şi şi performanţă.Avioanele mari sunt mult mai complexe decât cele de mici dimensiuni şi trebuie să facă faţă unor provocări diferite de siguranţă şi securitate. Un avion de pasageri de 20 de tone ar trebui să facă obiectul unui set mai strict de norme de siguranţă decât un avion pentru agrement de 700 de kg “, a declarat Marian-Jean Marinescu MEP şi raportor al PE.

Modificările propuse vor îmbunătăţi, de asemenea, eficienţa şi vor reduce costurile pentru aeroporturi şi companii aeriene pentru conformarea cu reglementările de siguranţă. În prezent, fiecare ţară are propriile reguli care sunt aplicate şi verificate în moduri diferite de la un aeroport la altul. Noile reguli dau EASA responsabilitatea de a certifica echipamentele de care depinde siguranţa zborului.

“Nu credem că este necesar să se stabilească aceleaşi standarde în Europa pentru toate echipamentele folosite în aeroporturi şi în preajma avioanelor. Cu toate acestea, în cazul în care echipamentul poate influenţa siguranţa pasagerilor considerăm că este necesar să existe aceleaşi reguli. Acest lucru va reduce sarcinile administrative pentru toate părţile implicate”, a continuat Marinescu.

Un alt pas înainte propus în noua legislaţie este posibilitatea ca EASA să dea directive operaţionale care indică un spaţiu aerian care ar trebui evitat. “Noi colectăm deja toate informaţiile de siguranţă relevante cu privire la riscurile de zbor în anumite zone, dar acum ar trebui să dăm EASA competenţa de a decide cu privire zonele care trebuiesc evitate. Credem cu tărie că siguranţa călătorilor este prea importantă şi nu trebuie periclitată de scăderea unui cost sau de reducerea timpului de zbor. În cazul unor incidente majore în jurul zonelor de conflict, cum se va putea explica familiilor victimelor că o companie aeriană europeană a întâmpinat mai multe riscuri decât cealaltă?”, a subliniat Marinescu.

Înregistrarea obligatorie a dronelor cu o greutate mai mare de 250 de grame este o altă îmbunătăţire a siguranţei de zbor, care a primit undă verde în comisie. “Dronele sunt tot mai vizibile în viaţa noastră de zi cu zi. Acestea creează tot felul de noi oportunităţi pentru oameni şi întreprinderi. În acelaşi timp însă creşte posibilitatea de a se produce accidente. Drone pot fi folosite chiar pentru a provoca daune. Prin urmare, suntem ferm în favoarea unor noi reguli pentru înregistrarea obligatorie a dronelor peste 250 de grame. De asemenea cei care pilotează  astfel de drone trebuie să aibă competenţele necesare pentru zborul în spaţii publice. Acest lucru nu va afecta marea majoritate a dronelor de jucărie pe care oamenii le folosesc acum”, a conchis raportorul.