Senatorul PSD de Dolj, Mihai Fifor, trage un semnal de alarmă în ceea ce priveşte învăţământul şi educaţia naţionale. Parlamentarul se referă la examenele la care sunt supuşi elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, ceea ce le poate crea copiilor dificultăţi şi deficienţe în procesul educaţional.
Senatorul doljean şi-a susţinut discursul în faţa colegilor parlamentari, la sfârşitul lunii mai. „Aceşti copii sunt evaluaţi sub auspiciile unui sistem de educaţie care încă testează. Elevi, părinţi, cadre didactice sunt cobaii unui sistem încă neperformant, care scoate pe bandă rulantă absolvenţi de studii medii şi/sau superioare, fără posibilitatea de a intra pe piaţa muncii. Subiecte unice, rezultate confidenţiale, care nu se trec în catalog, dar cu rol de informare pentru părinţi şi pentru profesori privind dificultăţile copiilor, care este nivelul şi unde trebuie să se lucreze mai mult – acestea sunt câteva repere ale evaluării naţionale. O posibilă explicaţie a testării pentru ciclul primar, pe care, adesea, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei o dau, ar fi rezultatele dezastruoase înregistrate la Bacalaureat, în ultimii ani. Sub acest aspect, aş putea fi de acord cu logica evaluărilor naţionale. În timp, această practică se va putea dovedi viabilă pentru examenul de bacalaureat şi România nu ar mai avea o rată a promovabilităţii scăzute. Amintesc faptul că, anul trecut, procentul de promovabilitate, în sesiunea iunie-iulie, a fost de 59,25%, iar, aşa cum se prezintă lucrurile acum, anul acesta procentul va fi mai scăzut”, a spus, în deschiderea cuvântării, senatorul Mihai Fifor.
Sacrificăm viitorul?
Dar, problema cea mai importantă, atinsă de senator, a venit în cea de-a doua parte a discursului său – pregătirea copiilor din clase mici pentru a susţine astfel de examene: „Câţi dintre elevii din clasele a II-a, a IV-a sau a VI-a sunt pregătiţi pentru această evaluare naţională? Câţi dintre părinţi cunosc reglementările şi cum trebuie să fie pregătiţi copiii lor pentru aceste testări? Câtă pregătire se face în clasă, pentru testare, numai cadrul didactic ştie. Câtă pregătire se face acasă, numai părinţii ştiu. Cert este că elevul nu va avea niciodată pregătirea necesară pentru a da o testare naţională. Nu vreau să ajungem în situaţia de a pune un mare accent pe evaluarea naţională. Evaluarea trebuie să fie firească, pe tot parcursul anului, în fiecare oră, iar acest lucru orice cadru didactic îl ştie.(…) Îi solicit public domnului Ministru să ne spună ce se întâmplă post-evaluare naţională şi cum se foloseşte rezultatul în anul următor. Mai mult, este inadmisibil să existe discrepanţe majore între modul în care se desfăşoară o evaluare în urban şi rural. Dacă nu ştiu, îi informez pe domnii de la Minister că mulţi elevi de la sate sau comune nu au beneficiat, de exemplu, de teste color, pentru că logistica şcolilor nu a permis. La urma urmei, toţi ar trebui să ne întrebăm pe ce oameni s-ar putea baza România în viitor? Nu cumva, de grija evaluărilor moare sistemul de educaţie şi, implicit, generaţiile viitoare sunt sacrificate?”.