Agenţia Naţională de Administrare Fiscală se va reorganiza ca urmare a fuziunii prin absorbţie şi preluarea activităţii Gărzii Financiare şi a Autorităţii Naţionale a Vămilor, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii structurilor de administrare fiscală. Proiectul a fost recent publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor şi imediat a şi născut controverse. Acestea sunt legate bineînţeles de modul în care vor fi preluate anumite posturi de la Gardă la ANAF şi pe ce funcţie va fi încadrat un comisar pe o funcţie publică generală.
Potrivit proiectului de act normativ, în cadrul ANAF se înfiinţează Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, structură fără personalitate juridică, cu atribuţii de combatere a actelor şi faptelor de fraudă şi evaziune fiscală. Funcţiile utilizate de Direcţia Generală Antifraudă Fiscală în realizarea atribuţiilor stabilite de lege sunt funcţii publice specifice cu statut special de inspector antifraudă şi funcţii publice generale. Personalul care ocupă funcţii publice de inspector antifraudă are drepturi şi îndatoriri specifice de serviciu care se stabilesc prin statut special, aprobat prin lege. Proiectul prevede că la orice acţiune de control participă minimum doi inspectori antifraudă.
Protecţia şi siguranţa operaţiunilor, cu personal de la MAI
Organizarea, modul de funcţionare, numărul de posturi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, inclusiv cele aferente structurii antifraudă, precum şi alte aspecte determinate de aplicarea măsurilor de reorganizare se reglementează prin hotărâre a Guvernului in termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, iar după intrarea în vigoare a acestei hotărâri se înfiinţează în subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, instituţii publice cu personalitate juridică. ANAF va putea să solicite Ministerului Afacerilor Interne să asigure personalul necesar pentru asigurarea protecţiei şi siguranţei operaţiunilor desfăşurate de funcţionarii publici în realizarea actului de control, în cazurile în care există indicii de săvârşire a unor fapte penale. Personalul necesar se asigură din cadrul subunităţilor specializate de intervenţie rapidă. Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice se înfiinţează prin transformarea direcţiei generale a finanţelor publice a judeţului în care va fi stabilit sediul direcţiei generale regionale, prin fuziunea prin absorbţie a celorlalte direcţii generale judeţene ale finanţelor publice din aria de competenţă stabilită.
La Marii Contribuabili, personalul îşi menţine leafa
Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili se organizează ca structură cu personalitate juridică, în subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Personalul acestei direcţii îşi menţine drepturile salariale de care a beneficiat până la data dobândirii personalităţii juridice conform prezentei ordonanţe de urgenţă. Patrimoniul, arhiva, prevederile bugetare, execuţia bugetară până la data reorganizării şi orice alte bunuri ale Gărzii Financiare şi ale Autorităţii Naţionale a Vămilor şi ale direcţiilor generale ale finanţelor publice sunt preluate de ANAF şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, după caz.
ANAF – condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat
Potrivit proiectului, ANAF este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru. Preşedintele Agenţiei este ajutat în activitatea sa de trei vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru. Vicepreşedinţii exercită atribuţiile delegate de preşedintele Agenţiei.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a fost creată în anul 2003, ca urmare a recomandărilor Fondului Monetar Internaţional (FMI), prin reunirea structurilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), cu competenţe în administrarea veniturilor bugetare, în cadrul aceleiaşi entităţi publice. Începând din anul 2005, în subordinea ANAF funcţionează Autoritatea Naţională a Vămilor şi Garda Financiară. Deşi în anul 2005 cele două instituţii sus menţionate au fost integrate în ANAF, ele si-au păstrat propriile structuri teritoriale, precum şi propriile servicii suport.