USL vrea să scadă impozitul la autoturisme

0
365

În 2010, în luna iulie, Guvernul Boc dădea  o noua lovitură românilor, de această dată celor care posedau autovehicule cu o capacitate cilindrică de peste 2000 cmc. În urma unei şedinţe a Guvernului, Emil Boc anunţa că impozitele pentru această categorie cilindrică se vor dubla. „Pentru maşini cu o capacitate cilindrică de peste 2.000 centimetri cubi va fi plătit un impozit dublu”, afirma sec Emil Boc, dând ca exemplu un autoturism Audi A6 pentru care posesorii erau nevoiţi să plătească un impozit de 936 de lei, dublu de cât plateau până în acel moment, adică 468 de lei. Senatorii au votat, miercuri, pentru folosirea unui nou mod de calcul pentru impozitul pe autovehicule, ţinând cont de valoarea autoturismului în funcţie de marcă, tip şi motorizare.

Noile taxe instituite de Guvernul Boc în 2010 au fost incluse în noul Cod fiscal promulgat prin ordonanţă de urgenţă. Au crescut astfel impozitele şi pentru celelalte categorii de vehicule. Dacă până în iulie 2010 pentru capacităţi cilindrice de până la 1600 cmc se plateau 7 lei/200 cmc, odată cu taxa Boc românii plătesc 8 lei/200 cmc. Valoarea taxei şi pentru categoria 1601-2000 cmc, a crescut, unde se plăteşte 18 lei /200cmc faţă de cei 15 lei cât se plăteau. Pentru autoturismele cu capacitate cilindrica cuprinsă între 2001 şi 2600 cmc inclusiv, impozitul a crescut de la 30 de lei /200 cmc la 72 de lei /200 cmc.

Autoturismele cu capacitate între 2.601 cmc-3.000 cmc – impozit dublu

O creştere substanţială au avut-o însă autoturismele cu o capacitate cuprinsă între 2.601 cmc şi 3.000 cmc inclusiv, care a crescut de la 60 lei la 144 lei/200 cmc, şi la autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc, care de la 120 lei a ajuns la 290 lei/200 cmc. Au ridicat de asemenea şi impozitele pentru autobuze, autocare şi microbuze, de la 20 lei la 24 lei/200 cmc respectiv pentru alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 impozitul a fost modificat de la 25 lei/200 cmc, la 30lei/200 cmc. Posesorii de autovehicule au plătit până la 31 decembrie 2010 diferenţele de impozit rezultate ca urmare a ordonanţei pe anul în curs.

USL a avut majoritate la Senat

Impozitele instituite de Guvernul Boc au trebuit aprobate şi de consiliile locale din toată ţara. În urma acestui vot, toate reproşurile s-au îndreptat către primari şi consilierii locali, care nu avea nici o vină, atenuându-se astfel din prejudiciile de imagine ale guvernanţilor pedelişti. Parlamentarii au adoptat, săptămâna trecută, cu 45 de voturi „pentru”, 40 „împotrivă” şi o abţinere, o propunere legislativă privind modificarea modului de calcul al impozitului pe autovehicule, proiect care îl are ca iniţiator pe deputatul PSD Robert Sorin Negoiţă. Deputatul a propus, prin iniţiativa legislativă, ca baza de impozit să fie valoarea maşinii, iar ministerul finanţelor să întocmească un catalog în care va stabili valoarea autoturismului în funcţie de marcă, tip, motorizare (eventual nivel de dotări opţionale). Această taxă ar urma să fie de 0,75 din valoarea maşinii.

Legea stă la mâna deputaţilor

Senatul României a adoptat, în calitate de primă Cameră sesizată, acest proiect. Comisia pentru buget a întocmit un raport nefavorabil. Nici nu putea fi altfel. Şi cu toate acestea proiectul a trecut. Senatorii pedelişti şi-au argumentat propunerea prin faptul că iniţiativa legislativă, în forma prezentată, nu îndeplineşte cerinţele legislaţiei privind normele de tehnică legislativă, iar catalogul cu valorile autorurismelor trebuie să fie întocmit de experţi tehnici şi nu de Ministerul Finanţelor, aşa cum propune iniţiatorul. Este greu de crezut că proiectul de lege va trece de Camera Deputaţilor, unde PDL împreună cu UDMR, UNPR şi minorităţile deţin majoritatea parlamentară, faţă de Senatul României unde Opoziţia reuşeşte, tot mai des, să îşi treacă iniţiativele legislative.