Adriana Teodorescu: «Să readucem Teatrul „Colibri” acolo unde a fost – vârf de lance în mişcarea teatrală!»

0
170

Conducere nouă, proiecte noi (în plus, creative şi numeroase!) la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri”! Şi asta în favoarea şi spre marea bucurie a celor mai mici spectatori ai Craiovei, copiii – „ un public adorabil, dificil, dar foarte onest”, cum îl caracterizează Adriana Teodorescu, care de la începutul acestei luni ocupă postul de manager interimar al instituţiei. Teatrolog de meserie, secretar literar încă din 1996 la Teatrul de păpuşi – cum este mai bine cunoscut craiovenilor –, Adriana Teodorescu are ca deviză profesionalismul în toate deciziile şi proiectele sale.

Adriana Teodorescu

Obţinerea unui sediu care să ofere bune condiţii de desfăşurare a activităţii, inclusiv sală pentru prezentarea spectacolelor, este prioritară. Pare-se însă că nu va mai trece mult timp până ce „Colibri” va avea, din nou, „cuibul” său: clădirea Clubului Electroputere. „Actorii nu au unde să se schimbe şi nici unde să repete, nu avem unde să ne păstrăm păpuşile, costumele, decorurile. Stau în saci, în condiţii total improprii, şi se degradează! Nu este normal aşa ceva! Copiii merită să fie trataţi cu respect! Actorii merită să fie trataţi cu respect!”, a reamintit Adriana Teodorescu. Deşi această situaţie există de 7 ani, ea a fost tolerată cu nonşalanţă de vechea conducere şi ignorată pe nedrept de municipalitate.

Pe lângă vizionarea spectacolelor, noul manager propune copiilor, în perioada următoare, participarea la ateliere de mânuire ori de construcţie a păpuşilor, în cadrul proiectului „Fabrica de poveşti”, precum şi o mulţime de activităţi de 1 Iunie şi pe parcursul întregii luni: expoziţii de fotografii, de desene inspirate de personajele văzute pe scenă, vizitarea instituţiei, prezentarea păpuşilor în spaţii neconvenţionale ale Craiovei ş.a. «E momentul să readucem Teatrul „Colibri” acolo unde a fost, adică vârf de lance, realmente, în ceea ce înseamnă mişcarea teatrală – nu neapărat păpuşărească – din România, din Europa, ba chiar cu „tentacule” artistice şi estetice în Asia şi Africa!», a afirmat Adriana Teodorescu.

Înfiinţat în 1949, ca secţie a Teatrului Naţional din Craiova, iar din 1955, odată cu dobândirea unui sediu propriu, instituţie independentă, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri” şi-a primit spectatorii – şi, odată cu ei, laudele şi aplauzele –, vreme de cinci decenii, în sediul situat pe strada „Al. I. Cuza” nr. 16, vizavi de Universitate. În 2006 însă a fost evacuat, sub pretextul că respectiva clădire nu mai prezintă siguranţă. O vreme şi-a găsit adăpost în clădirea Proiect S.A., iar din 2009 este chiriaş într-o casă situată pe strada „Împăratul Traian” nr. 28-30.

Unele reprezentaţii au loc pe scena Teatrului Liric, altele – „în spaţii total improprii”

Dispune aici de o curte interioară, de birouri şi o hală în care îşi depozitează, claie peste grămadă, decorurile spectacolelor. Nu şi de o sală proprie de spectacole, drept pentru care unele reprezentaţii – în fiecare sâmbătă, la prânz – au loc pe scena Teatrului Liric „Elena Teodorini”, iar altele, „în spaţii total improprii: şcoli, grădiniţe, cămine culturale, cantine, săli de sport, încălzite ori neîncălzite, măturate ori nemăturate, fără dotări tehnice…”, afirmă managerul Adriana Teodorescu. „Nu avem sală de spectacol, deci obiectul nostru de activitate nu există. Nu avem cabine pentru actori, ei nu au unde să se schimbe şi nici unde să repete. Nu avem spaţii în care să se poată desfăşura ateliere de creaţie. Nu avem unde să ne păstrăm păpuşile, costumele, decorurile. Le ţinem în saci, în condiţii total improprii, şi se degradează. Sunt spectacole întregi care au avut de suferit din această cauză. Nu este normal aşa ceva!”, spune managerul interimar, care, ca şi colegii săi, asistă de şapte ani la această situaţie disperată.

Spectacolele sunt „ciuntite”, iar „actorii ajung să se deprofesionalizeze”

Repetiţii la spectacolul „Fantezii pentru copii”, de Valentin Dobrescu, care va fi prezentat sâmbătă, 13 aprilie, ora 12.00, pe scena Teatrului Liric

Adriana Teodorescu susţine că prezentarea spectacolelor în spaţii improprii înseamnă lipsă de respect şi faţă de public, dar şi faţă de actori, care „ajung să se degradeze profesional”. „Încercăm, de acum înainte, să nu ne mai ducem noi în grădiniţe şi în şcoli, ci să le aducem pe acestea în săli de spectacole. Copiii merită să fie trataţi cu respect! Actorii merită să fie trataţi cu respect şi nu supuşi la condiţii pe care o grădiniţă sau o şcoală nu le pot oferi, pentru că nu sunt instituţii de spectacol. Nu au dotări tehnice, copiii nu stau comod să vadă un spectacol, dar sunt obligaţi să plătească bilet. Până acum am scăzut foarte mult stacheta din acest punct de vedere. E intolerabil să te duci într-o grădiniţă, să aduni 50-60 de copii pe care să-i ţii claie peste grămadă, iar tu, ca actor, să dispui doar de jumătate de decor şi de recuzită, să nu ai lumină, nici sunet. Pur şi simplu sunt ciuntite spectacolele! Asemenea situaţii s-au dezvoltat nociv în ultimii ani. Actorii ajung să se degradeze profesional şi nu e normal!”, a atenţionat Adriana Teodorescu. Totodată, aceasta a reamintit că Teatrul „Colibri” merită mai mult sprijin şi un plus de valoare cu atât mai mult cu cât este unul de importanţă regională: „Este singurul teatru de tradiţie, profesionist şi autonom, din Oltenia. În jur, judeţele Olt, Mehedinţi şi Gorj nu au, iar Rm. Vâlcea – ca şi Piteştiul – are o secţie. Şi atunci trebuie să creştem ca valoare”.

Artiştii s-ar putea muta până la toamnă la Clubul Electroputere

Salvarea pare a nu fi departe, din această vară ori, cel târziu, din toamnă, instituţia urmând să fie găzduită de Clubul Electroputere, situat pe Calea Bucureşti nr. 56, vizavi de Facultatea de Mecanică. „Suntem susţinuţi de Primăria Craiova, care are meritul de a nu ne fi transformat – cum s-a întâmplat în alte părţi – în secţie sau de a ne fi desfiinţat. Cei de-acolo au reuşit să înţeleagă că Teatrul de păpuşi este una dintre cele mai importante instituţii dintr-un oraş, care îşi creşte copiii într-un mod normal, decent şi civilizat. Iar copiii au dreptul la cultură. Acum cred că au loc ultimele discuţii între reprezentanţii Primăriei şi cei care deţin legal clădirea Clubului Electroputere. Nu pot să estimez când ne vom muta până în momentul în care nu vom avem certitudinea scrisă că sediul aparţine Primăriei şi ne este dat în primire. Eu sper doar ca începutul stagiunii viitoare să aibă loc acolo”, a declarat Adriana Teodorescu, apreciind că „99,99% sediul Clubului Electroputere va fi al nostru”.

Calitatea spectacolelor şi proiectele pentru copii, priorităţi ale noului manager

Prioritară pentru noua conducerea a teatrului, alături de obţinerea unui sediu, este şi oferta artistică a instituţiei. «Calitatea estetică a spectacolelor noastre, mai vechi sau mai noi, a scăzut enorm. Din cele 35 de titluri care sunt prezente oficial în repertoriul nostru, anul trecut s-au jucat doar 26, din care, din păcate, o treime va „pica”. În primul rând din motive estetice, pentru că nu poţi să te mai prezinţi cu un spectacol care are în jur de 40 de ani la aceiaşi parametri la care el a fost creat şi cu care lumea s-a obişnuit. Copiii şi tinerii din ziua de azi au o dezvoltare foarte dinamică şi este bine să îi aducem spre noi, spre teatru, dar oferindu-le ceva atrăgător şi pe înţelesul lor”, spune noul manager.

De proiecte interesante instituţia nu va duce lipsă în perioada următoare: primele au prins deja contur şi vor fi puse în practică de luna aceasta. „Proiecte aveam demult, numai că n-am avut posibilitatea să le pun în practică. Aş vrea, cu ajutorul colegilor mei, să deschidem porţile teatrului, pentru că până acum a fost o instituţie închisă, care s-a rezumat doar la a prezenta spectacole. E adevărat că acesta este obiectul principal de activitate, dar trebuie să atragem oamenii către teatru şi altfel. Trebuie să ne creştem publicul de mâine”, este de părere Adriana Teodorescu. Astfel, cei mici vor putea trece dincolo de cortină graţie proiectului „Fabrica de poveşti”, care va cuprinde trei ateliere de creaţie, apoi vor fi invitaţi în „Regatul copilăriei” – o suită de activităţi care va debuta de Ziua Internaţională a Copilului şi va continua pe tot parcursul lunii iunie.

 

Proiectul FABRICA DE POVEŞTI va cuprinde trei ateliere de creaţie, care se vor desfăşura în lunile mai şi iunie. Primul, „Jocul de-a joaca”, propune deprinderea mânuirii păpuşilor bi-ba-bo (păpuşi de pus pe mână) şi va fi coordonat de actriţa Oana Stancu. „Este un mod de a atrage copiii spre teatru şi din experienţă vă garantez sută la sută că va avea succes”, spune Adriana Teodorescu. Al doilea atelier, „Primul pas spre scenă”, va fi coordonat de actriţa Alis Ianoş, în cadrul lui participanţii putând descoperi şi utiliza tehnici teatrale pe care le pot folosi în viaţa de zi cu zi sau îşi vor putea descoperi valenţe artistice. Cel de-al treilea atelier – „Ucenicul păpuşar” – va fi unul destinat celor care vor să înveţe cum se construiesc păpuşile de teatru şi o va avea coordonatoare pe Norica Preduţ, de peste 40 de ani sculptor de păpuşi în cadrul Teatrului „Colibri”. „E o plăcere să lucrezi cu copiii şi să înveţi de la ei. Pentru că pot să spun că şi după atâţia ani de meserie eu învăţ de la ei. Însă timpul trece şi în 2014 ar trebui să ies la pensie… Mi-aş dori foarte mult să am cui să las această meserie. Pentru mine a fost o favoare că am învăţat de la actori bătrâni, care ştiau să şi construiască păpuşi, să le şi mânuiască, să şi interpreteze”, a declarat Norica Preduţ. Cele trei ateliere se vor desfăşura pe parcursul a zece întâlniri şi se vor finaliza cu o expoziţie, în cazul atelierului de construcţie păpuşi, şi cu un scurt spectacol în cazul celorlalte două. Înscrierile se vor face în perioada 15-30 aprilie, la tel. 0251.412.473 sau pe e-mail colibricolibri2012@yahoo.com, iar costul va fi de 40 lei / persoană.

 

Proiectul REGATUL COPILĂRIEI va debuta pe 1 Iunie cu vernisajul a două expoziţii – „Zâmbeşte un copil – râde o lume” şi „Personajul preferat” –, urmat de întâlniri cu păpuşile în cadrul evenimentului „Porţi deschise spre poveste”. Evenimentele vor continua pe tot parcursul lunii, cu „Maratonul păpuşilor” şi „Găseşte, convinge, oferă”. „În viaţa fiecărui teatru care are ca public preponderent copiii, data de 1 Iunie este sfântă. Trebuie să faci ceva de fiecare dată şi nu acelaşi lucru, pentru că ei se plictisesc foarte repede, chiar dacă generaţiile se schimbă”, consideră managerul Adriana Teodorescu.

      • „Zâmbeşte un copil – râde o lume”: expoziţie foto cu zâmbete de copii (sesiunea de strângere a fotografiilor va începe pe data de 22 aprilie);
      • „Personajul preferat”: expoziţie de desene realizate de copii şi inspirate de spectacolele Teatrului „Colibri” (proiectul va debuta pe 20 aprilie);
      • „Porţi deschise spre poveste”: accesul liber în data de 1 Iunie în spaţiile instituţiei, unde vizitatorii vor primi informaţii despre cum se construieşte un spectacol, o păpuşă, un costum etc.
      • „Maratonul păpuşilor”: prezentarea păpuşilor din spectacolele teatrului în spaţii neconvenţionale din Craiova (se va desfăşura pe tot parcursul lunii iunie);
      • „Găseşte, convinge, oferă”: ediţie-pilot a unui proiect ce vizează atragerea spre teatru a copiilor care, din diferite motive, au fost privaţi de dreptul la cultură (se va desfăşura pe tot parcursul lunii iunie).