Strategia de amendare a Legii 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică din România a fost anunţată ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, la care au participat reprezentanţi ai mai multor ONG-uri, asociaţii şi sindicate din municipiu, care au anunţat lansarea Coaliţiei 52. Reprezentanţii Coaliţiei 52 din Craiova, consideră că trebuie îmbunătăţit dialogul între societatea civilă şi autorităţile publice. Amendamentele propuse de coaliţie vizează mărirea perioadei de consultare publică, organizarea dezbaterilor publice după o procedură unică, sancţiuni directe pentru şefii instituţiilor în care nu se respectă Legea 52.
Soluţiile de schimbare a Legii 52/2003 au venit ca urmare a rezultatelor unei cercetări la nivel naţional, care arată că aplicarea legii este în prezent una formală, deficitară şi nefuncţională. “Lansarea Coaliţiei 52 reprezintă o iniţiativă de modificare a Legii 52/2003, privind transparenţa decizională în administraţia publică. Conferinţa de astăzi s-a desfăşurat concomitent în mai multe judeţe, este o iniţiativă civică la care s-au alăturat reprezentanţi ai ONG-urilor şi ai asociaţiilor patronale din ţară. Are drept scop determinarea autorităţilor publice locale şi centrale, să crească gradul de deschidere către cetăţean, atât în procesul de elaborare a actelor normative, cât şi în cel de luare a deciziilor”, a precizat liderul sindicatului “Forţa Legii” şi membru al Coaliţiei 52, Ringo Dămureanu.
“Ne propunem să introducem sancţiuni pentru factorii decizionali”
Reprezentanţii Coaliţiei 52 consideră că între Guvern, cetăţeni şi asociaţiile legal constituite, nu există un dialog real pentru că: <<în Legea 52/2003 lipsesc sancţiuni directe şi imediate aplicabile conducătorilor autorităţilor publice pentru nerespectarea cesteia; termene rezonabile de dialog; reguli minimale unitare de dialog. Fără aceste sancţiuni Legea 52/2003 va fi sistematic încălcată de către autorităţile administraţiei publice, de la nivel local până la nivel central. Proiectul de lege privind comasarea alegerilor, spre exemplu, a fost adoptată de către guvern cu încălcarea Legii 52, respectiv cu încălcarea: art. 6, alin. 7, prin neorganizarea unei dezbateri publice, la solicitarea expresă a Academiei Advocacy; art. 11 alin 3, prin netransmiterea justificărilor în scris cu privire la un număr de 10 opinii scrise înaintate ministerului, prin intermediul platformei virtuale „Vocea ta” >>. De asemenea, reprezentanţii Coaliţiei 52 atrag atenţia asupra faptului că peste 90% din autorităţile publice monitorizate atunci când respectă Legea 52/2003, prevăd termenul minimal pentru colectarea de opinii. Majoritatea anunţă proiectele de acte normative vinerea, astfel încât, din cele 10 calendaristice rămân 6 zile lucrătoare. Soluţia propusă: alinierea la principiile şi standardele europene în domeniul transparenţei decizionale, prin extinderea termenului de consultare publică la 90 de zile. Neavând reguli minimale unitare de dialog, procesul de consultare publică pierde foarte mult în consistenţă şi conţinut, demotivând şi demobilizând participarea civică. Pentru a contribui la creşterea încrederii societăţii civile în procesul democraţiei participative, precum şi pentru a potenţa interesul autorităţilor publice în a stimula participarea civică şi a consolida transparenţa procesului deliberativ în spaţiul public, Coaliţia 52 propune instituirea unei proceduri minimale unitare de consultări publice, la nivelul tuturor autorităţilor publice, prin completarea cu o anexă în acest sens a Legii 52/2003.
“Prin lansarea acestei coaliţii ne propunem, ca prin lege să fie adoptat un set minim de proceduri de consultare, propunem majorarea termenelor de consultare a cetăţenilor la 30 de zile la 90 de zile, precum şi termenul în care se pot formula propuneri de la 10 zile la 30 de zile, tocmai pentru ca aceste asociaţii să aibă timp să se documenteze şi să propună puncte de vedere pertinente. De asemenea, ne propunem să introducem sancţiuni nu doar pentru funcţionarii publici, ci chiar pentru şefi, pentru factorii decizionali”, a mai spus liderul sindicatului “Forţa Legii”, Ringo Dămureanu.
Dezbatere la “masa rotundă” pe 17 februarie
Primul pas îl constituie organizarea de mese rotunde, în peste 20 de localităţi din România, în data de 17 februarie. Au fost invitaţi să participe parlamentari, consilieri locali şi judeţeni, conducerile primăriilor şi ale consiliilor judeţene, din aceste oraşe. Cu această ocazie, decidenţii politici vor avea ocazia să-şi exprime opinia faţă de demersul Coaliţiei 52. “Săptămâna viitoare, pe 17 februarie, se va desfăşura o masă rotundă unde vor participa şi factori decidenţi. Reprezentanţi ai Consiliului Judeţean Dolj, ai Consiliului Local Craiova, precum şi ai partidelor politice. Această lege, depăşind limita unui act normativ, permite comunicarea. Trebuie să se ţină cont de poziţia tuturor părţilor interesate”, a spus şi Mariana Ciobanu, reprezentant al Asociaţiei Pro Democraţia Craiova.
Coaliţia 52 este formată din cetăţeni şi asociaţii legal constituite ale acestora, care cunosc şi au exersat aplicarea Legii 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică din România, cu precădere în cadrul proiectului “Partener activ şi implicat”. În 2012, la Coaliţia 52 au aderat peste 190 de reprezentanţi ai organizaţilor neguvernamentale, membrii de sindicat şi de patronate din toată ţara.
Lege 52/2003 a fost încălcată şi în cazul altor acte normative importante, cum ar fi, spre exemplu, în perioada septembrie 2011-ianuarie 2012: legea energiei electrice; legea gazelor; OUG pentru modificarea şi completarea Legii privind Codul Fiscal; OUG pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind instituţiile de credit, act ce prevede crearea unei bănci „punte” pentru instituţiile de credit aflate în dificultate; HG pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plata pe 2012; modificarea condiţiilor pentru promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie; sectoarele de activitate unde se vor negocia şi încheia contracte colective de muncă; legea privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice.
ALINA DRĂGHICI şi MARIN TURCITU