Taxa auto 2012 a obţinut ultima aprobare legală pentru a putea intra în vigoare în noua formulă – una nefavorabilă pentru automobilele înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007. După ce preşedintele Traian Băsescu a semnat vineri, 6 ianuarie a.c., decretul în vederea promulgării legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, pentru a intra în vigoare mai trebuie doar să fie publicată în Monitorul Oficial. Până atunci, automobilele vor fi înmatriculate conform taxei auto 2011, care însă nu se aplică şi automobilelor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007.
După ce va intra în vigoare Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în termen de maximum 15 zile, Guvernul va aproba, prin hotărâre, normele de aplicare a acesteia. Actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.
Astfel, persoanele care au plătit pentru taxa de poluare sume mai mari decât cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghişeele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă, în condiţiile legii. Potrivit legii care are la bază principiul “poluatorul plăteşte”, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Singurele maşini vechi care sunt scutite de taxa auto sunt maşinile de epocă, precum şi cele înmatriculate din 2007. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare această lege.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, spune că schimbarea proprietarilor a peste 110.000 de vehicule înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, ar aduce venituri suplimentare de circa 331 de milioane de lei, fiind vorba de automobile cu motoare Euro 3 şi Euro 4. Borbely a explicat faptul că acest calcul a fost făcut în baza presupunerii că proprietarii respectivelor automobile îşi vor vinde maşinile, şi că viitorii proprietari ai acestora vor plăti dările aferente la stat.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.