Opera verdiană „Otello” va deschide, mâine-seară, noua stagiune și Festivalul „Elena Teodorini” la Teatrul Liric

0
176

Chiar pe 10 octombrie, în ziua în care se aniversează 200 de ani de la nașterea lui Giuseppe Verdi, vestit mai ales pentru muzica sa de operă, Teatrul Liric deschide stagiunea artistică 2013-2014, ca și cea de-a XIII-a ediție a Festivalului Internațional „Elena Teodorini”, cu una dintre creațiile compozitorului italian: „Otello”. Spectacolul este o premieră absolută pentru Craiova, în regia tânărului Rareș Zaharia – colaborator apropiat al lui Silviu Purcărete și al Irinei Brook, din 2003 stabilit în Franța – și sub conducerea muzicală a maestrului Gheorghe Stanciu, dirijor și fost director al Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța.

Reprezentația de mâine-seară, ora 19.00, îl aduce pe scena craioveană și pe tenorul Marius Budoiu, actualmente director al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. În același rol principal, Otello, publicul l-a putut vedea cu numai o lună în urmă, la Opera Națională București, într-un spectacol în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”, în regia semnată de Vera Nemirova și sub bagheta dirijoarei Keri-Lynn Wilson. „Împreună cu Rareș Zaharia am construit la Craiova alt Otello. Aș spune chiar unul mai modern, în ciuda faptului că montarea de la București este mai avangardistă”, a declarat apreciatul tenor.

O altă reprezentație cu „Otello” va închide, pe 14 noiembrie, Festivalul Internațional „Elena Teodorini” – eveniment al cărui program cuprinde nu mai puțin de 15 manifestări artistice, între care spectacole de operă „Trubadurul”, „Bal mascat” și „Nabucco”, dedicate, evident, aniversării bicentenarului nașterii lui Giuseppe Verdi. Tot în cadrul festivalului, în perioada 6-9 noiembrie se va desfășura ediția inaugurală a Concursului Internaţional de Canto „Elena Teodorini”, „cu un juriu important, din care fac parte directori de teatre din întreaga Europă”, după cum a precizat managerul Liricului craiovean, Antoniu Zamfir.

În afară de „Otello”, alte două premiere au fost anunțate de acesta în actuala stagiune artistică: pe 6 februarie 2014 – o operă rock, de asemenea o premieră absolută pentru Craiova, realizată în colaborare cu muzicianul Nicu Covaci, cunoscutul fondator și lider al formației „Phoenix”, și bazată pe proiectul acestuia „Ante-Miorița”, și pe 15 mai 2014 – opereta „Silvia”, de Emmerich Kalman, în regia maestrului Kurthy Andras.

«Este pentru prima oară când în orașul nostru se joacă opera „Otello”, extrem de complexă din punct de vedere interpretativ și muzical. Dar suntem convinși că spectatorii craioveni vor avea parte de un spectacol cât se poate de bun. Au fost două luni de muncă asiduă a artiștilor, două luni în care atelierele de producție ale instituției s-au îngrijit ca tot ce înseamnă decoruri și costume (n.r. – create de Răsvan Drăgănescu) să fie realizate la cel mai înalt nivel», a declarat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, Antoniu Zamfir, managerul Teatrului Liric „Elena Teodorini”.

Rareș Zaharia: «„Otello” e un vis pentru orice regizor»

Penultima dintre operele compuse de Giuseppe Verdi, pe un libret de Arrigo Boito după celebra piesă „Othello” a dramaturgului englez William Shakespeare, „Otello” se bucură la Craiova de viziunea regizorală a tânărului Rareș Zaharia. Apreciat de critica de specialitate ca un regizor de operă cu idei, imaginație, originalitate și, mai ales, cu un deosebit simț estetic și bun gust, Rareș Zaharia a lucrat ca asistent al Irinei Brook (fiica celebrului regizor Peter Brook), iar în 2007 a devenit asistentul lui Silviu Purcărete, colaborând cu acesta la realizarea, în 2008, a spectacolului „Măsură pentru măsură”, de William Shakespeare, pe scena Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova.

«„Otello” e un vis pentru orice regizor, pentru că e unul dintre titlurile cele mai importante, poate cel mai important din opera italiană, extrem de complex și foarte aproape de teatru», consideră Rareș Zaharia. Regizorul, din 2003 stabilit în Franța și devenit un nume important atât în țară, cât și peste hotare, se declară de-a dreptul fascinat de acest gen artistic. „Eu am studii de istoria artei. Regie am învățat lângă cei cu care am colaborat ca asistent – maestrul Silviu Purcărete, în primul rând, Petrică Ionescu și Irina Brook. Am ales regia de operă pentru că ține foarte mult de biografia mea personală. Am făcut pian și canto și cred că am niște avantaje cunoscând muzica, pe care mulți regizori de teatru nu le au atunci când vin și fac operă. Mi-a plăcut întotdeauna opera, mi-a plăcut complexitatea fenomenului. Și atunci mi-am zis că este un domeniu în care voi fi totdeauna stimulat, provocat și în care nu mă voi plictisi niciodată», a mărturisit Rareș Zaharia.

Tenorul Marius Budoiu: «E un „Otello” proaspăt, mă aștept să iasă un spectacol plin de viață”

Premiera absolută a spectacolului cu opera „Otello” are loc cu o distribuție de excepție, din care fac parte Marius Budoiu – actualmente director al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca (Otello), Dragana Radakovic – Serbia (Desdemona), Ștefan Ignat – București (Iago), Diana Ardelean – Timișoara (Emilia), Florin Ormenișan (Cassio), Ion Sandu Filip (Roderigo), Sorin Drăniceanu (Lodovico), Dragoș Drăniceanu (Montano) și Adrian Grădinaru (Un sol). Li se alătură, desigur, Orchestra și Corul Teatrului Liric.

Marius Budoiu este unul dintre artiștii care are experiență cu această partitură, cel mai recent interpretând rolul principal, al maurului din Veneția, luna trecută, pe scena Operei Naționale București, în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”, într-un spectacol în regia Verei Nemirova și sub bagheta dirijoarei Keri-Lynn Wilson. Spune însă că „nu există două spectacole identice, chiar dacă vorbim de aceeași montare” și nici două interpretări la fel ale aceluiași rol. „Împreună cu Rareș Zaharia am construit la Craiova alt Otello. Aș spune chiar că e un Otello mai modern, în ciuda faptului că montarea de la București este mai avangardistă. În schimb, ceea ce se întâmplă pe această scenă deschide alte perspective pentru personaj, pentru relația lui cu celelalte personaje. Eu zic că este un lucru foarte frumos ce se întâmplă aici, adică un „Otello” proaspăt și mă aștept să iasă un spectacol plin de viață», a declarat Marius Budoiu, unul dintre puținii soliști care reușește cu succes să intre în repertoriul de tenor dramatic și care abordează roluri ca Otello, Samson („Samson și Dalila”, de Camille Saint-Saens) sau Lohengrin („Lohengrin”, de Richard Wagner).

***

O altă reprezentație cu „Otello” va închide Festivalul Internațional „Elena Teodorini”, pe 14 noiembrie, iar a treia – și ultima înainte ca la sediul Teatrului Liric „Elena Teodorini” să înceapă lucrările de renovare – va avea loc pe 1 mai 2014, în cadrul Festivalului Internațional „Shakespeare” de la Craiova. Pentru premiera de mâine-seară, doar câteva bilete se mai găseau la vânzare, ieri, pentru locurile de la balcon, la prețul de 10 lei. Cei interesați se pot adresa Agenției Teatrului Liric, tel. 0351.442.471.

 

Festivalul Internaţional „Elena Teodorini”: 15 manifestări artistice în 5 săptămâni

Ajuns la cea de-a XIII-a ediţie, Festivalul Internaţional „Elena Teodorini” este un omagiu adus celei ce a fost marea cântăreaţă de renume mondial şi pasionată îndrumătoare a tinerilor solişti vocali – Elena Teodorini, prima solistă de origine română, născută la Craiova în anul 1857, care a păşit pe celebra scenă a Teatrului La Scala din Milano la data de 20 martie 1880.

Anul acesta, festivalul, dedicat bicentenarului Verdi – întrucât se împlinesc 200 de ani de la naşterea marelui compozitor, aduce publicului craiovean, pe lângă premiera absolută a spectacolului cu opera „Otello” de Giuseppe Verdi, și alte titluri de operă, operetă, balet şi musical pentru copii. „În total, 15 manifestări artistice”, subliniază managerul Antoniu Zamfir, amintind spectacolele „Trubadurul” (17 octombrie), „Bal mascat” (24 octombrie) și „Nabucco” (31 octombrie).

De asemenea, pe afișul festivalului figurează reprezentații cu comedia muzicală „Bună seara, domnule Wilde!”, după Oscar Wilde (26 octombrie), spectacolele pentru copii „Peter Pan” de Laurențiu Profeta (12, 14 octombrie, 2 noiembrie), „Cenușăreasa” de Dumitru Capoianu (19 și 21 octombrie), „Micuța Dorothy” de Marius Țeicu (28 octombrie) și „Zâna păpușilor” de Josf Bayer (11 noiembrie). Programul mai cuprinde o sesiune de comunicări științifice cu tema „Giuseppe Verdi – 200 de ani de la naștere” – vineri, 11 octombrie, ora 11.00, în sala mare a Primăriei Craiova, o Seară de muzică franceză – pe 18 octombrie, ora 20.00, la Filarmonica „Oltenia”, și Gala de Operă „Maria Callas” – pe 3 noiembrie, ora 19.00, la Teatrul Liric.

Un important eveniment din cadrul festivalului este prima ediţie a Concursul Internaţional de Canto „Elena Teodorini”, proiect prin care se doreşte descoperirea, încurajarea şi promovarea tinerelor talente evoluează în domeniul spectacolului liric. Competiția se va desfășura în perioada 6-9 noiembrie și are „un juriu din care fac parte directori de teatre din întreaga Europă”, după cum a precizat Antoniu Zamfir. Vor fi acordate Premiul I, în valoare de 2.000 de euro, Premiul al II-lea (1.000 de euro) și Premiul al III-lea (500 de euro), dar și premii speciale, care – spune conducerea instituției organizatoare – le vor oferi unora dintre finalişti şansa de a apărea pe scene prestigioase. Finala și decernarea premiilor vor avea loc în cadrul unui spectacol pe scena teatrului – sâmbătă, 9 noiembrie, ora 19.00.