Două spectacole ale artiştilor Teatrului Naţional din Novi Sad, la Craiova

0
344

Deşi, oficial, va deschide stagiunea artistică 2011-2012 pe data de 20 septembrie a.c., cu comedia „Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea”, după I. L. Caragiale, în regia Dianei Dragoş (ora 18.00), Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova îi invită pe craioveni duminică, 18 septembrie,  la două spectacole de excepţie ale Teatrului Naţional din Novi Sad (Serbia).

De la ora 18.00, la Sala mare „Amza Pellea”, Compania de Balet din cadrul teatrului sârb va prezenta spectacolul „Limbajul zidurilor”, de E. Koen, coregrafia Guy Weizman şi Roni Haver. De la ora 20.00, în Sala mică „Ion D. Sîrbu”, craiovenii vor putea viziona spectacolul „Barbelo, despre câini şi copii”, de Biljana Srbljanović, în regia lui Dejan Mijač. Între invitaţi se numără şi ambasadorului Serbiei în România, Excelenţa Sa Zoran Popovic.

Reprezentaţiile vor avea loc graţie unui proiect cultural derulat de Naţionalul craiovean – Programul „EU.Partner”, destinat proiectelor comune cu teatre europene, membre sau nu ale CTE, pentru realizarea de schimburi de artişti, personal tehnic de scenă, precum şi de producţii artistice. În cadrul acestuia, TNC a prezentat în 2008, la Novi Sad şi Belgrad, „Cum doriţi sau Noaptea de la spartul târgului”, de W. Skakespeare (regia: Silviu Purcărete), şi „Olimp în cârje”, de Dragan Stankovici (regia: Mircea Cornişteanu).

Cei care doresc să achiziţioneze bilete se pot adresa Agenţiei TNC (tel. 0251.413.677). Pentru spectacolul de la ora 18.00 preţurile variază, în funcţie de categoria locurilor – 15, 20 şi 25 de lei, iar la pentru cel de la ora 20.00 un bilet costă 25 de lei.

***

Regizorul Dejan Mijač, despre „Barbelo, despre câini şi copii”: «Această piesă este nu atât despre moarte cât despre ce rămâne după moarte, despre ceea ce este mai durabil decât moartea însăşi, ceva precum lumea de apoi. Cel mai important aspect al spectacolului este legat de tema iubirii. Spectacolul vrea să vorbească despre primul impuls al iubirii, al dragostei materne, al iubirii unei mame pentru copilul ei şi al copilului pentru mama sa. Aici, ca şi în Lăcuste, se află un copil, un copil invalid, ceea ce îl face cu atât mai mult un copil în nevoie de atenţie, afecţiune, de tratament special, un copil care este sensibil şi rănit dacă atenţia lipseşte. Este un copil abandonat de mama sa, un copil condamnat la un tată care nu îl înţelege. Barbelo este despre un punct pe care te poţi baza, găsit în iubirea maternă».

***

Dejan Mijač a absolvit cursurile Academiei Teatrale din Belgrad – Departamentul de Regie. A lucrat ca regizor cu Teatrul Naţional din Tuzla (1957-1961) şi cu Teatrul Naţional din Novi Sad (1962-1974). A predat actoria la Drama Studio al SNT (1964-1972) şi la Academia de Artă din Novi Sad (1978-1980). Din 1974, a predat regia la Facultatea de Arte Dramatice, iar din 1976 a regizat numeroase producţii la Yugoslav Drama Theatre. A primit numeroase premii profesionale şi publice. Trăieşte în Belgrad ca profesor universitar retras şi este încă activ ca regizor.

 

Biljana Srbljanović (n. 1970) a absolvit Facultatea de Arte Dramatice din Belgrad, unde acum lucrează ca docent la Departamentul de Dramaturgie. Dintre piesele sale: Trilogia Belgrad, Poveşti de familie, Căderea, Supermarket, America partea a II-a, Lăcuste. A primit de patru ori Premiul Sterija pentru cea mai bună piesă şi i-au mai fost acordate Premiul „Slobodan Selenić”, Premiul „Ernst Toller”, Premiul „Joakim Vujić”, Winning Freedom şi European Award New Theatre Reality în 2007.