Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a anunţat sa de facebook că s-au început negocierile la Cerul Unic European, un dosar în care deputatul european reprezint poziția Parlamentului European, în calitate de raportor.
“Este un dosar extrem de important și, în același timp, extrem de dificil, atât din punct de vedere tehnic, cât și politic. Este o mare diferență între pozițiile Parlamentului și ale Consiliului, acolo unde sunt reprezentate statele membre și prestatorii de servicii de control de trafic, cei care dictează, de fapt, poziția statelor membre. Va fi o negociere lungă și complicată, pentru că, din păcate, în loc să mergem înainte, Consiliul vrea să meargă înapoi. Ne aflăm într-o situație în care statele membre, vor să schimbe procedurile față de situația actuală, într-o direcție exact contrară direcției în care ar trebui să mergem. Acest regulament, dacă s-ar aplica așa cum este propus de Comisia Europeană, ar aduce reduceri de emisii de până la 10%, fără costuri, doar prin reorganizarea rețelei de rute aeriene, iar asta ar însemna avantaje pentru pasageri: zboruri mai scurte și eventual prețuri mai mici. Din păcate, în statele membre există un monopol pe controlul de trafic (nu există concurență, fiecare stat membru având doar o astfel de companie, aceeași de zeci de ani). Statul membru are exclusivitate în a desemna cine face controlul de trafic. Aceste companii doresc un control la nivel național, care să decidă cât să plătească un avion atunci când traversează spațiul aerian al statului respectiv, sau când aterizează în statul respectiv și ce costuri să fie incluse în acea taxă”, susţine eurodeputatul român.
Marinescu explică în continua că aceste se fixează fără nici un fel de control, fără nici un fel de respect pentru pasageri și față de mediu, după părerea sa. “Pentru că ei ar dori ca un avion să zboare cât mai mult, o distanță cât mai mare pe teritoriul statului respectiv, pentru că așa iau bani mai mulți. Propunerea Comisiei Europene este mult mai simplă: o rețea de rute directe, simplă, de la A la B, astfel încât să zbori cât mai puțin, motoarele să producă emisii cât mai puține, pasagerii să aibă un plus de confort și costuri mai mici- prețul biletului mai mic. Comisia Europeană propune un regulator, o autoritate care să reglementeze la nivel național situația economică, să verifice și să certifice situația economică a prestatorului de servicii la nivel național și există și o propunere pentru un regulator european, care să verifice toate aceste taxe pe care statele membre le cer, și în același timp să respecte și să supravegheze implementarea schemei de performanță în care se stabilesc niște ținte în ceea ce privește mediul, eficiența costurilor și, bineînțeles, siguranța”.
La finalul postării, europarlamentarul PPE spune că statele membre au anulat această propunere. “Am avut deja un trialog, o întâlnire la care participă Consiliul, Parlamentul și Comisia Europeană, ne-am exprimat punctele de vedere, am văzut care este atmosfera și am avut și o întâlnire tehnică, de două ore, în care am încercat să găsim un acord asupra unor articole mai putin problematice. Ce mă bucură este că există dorință de negociere din partea președinției slovene. Întrebarea este dacă va avea puterea să impună în Consiliu eventualele compromisuri la care vom ajunge în aceste întâlniri. Reluăm lucrul în acest dosar în septembrie, iar în octombrie este deja programat următorul trialog”.