Primăria Craiova, optimistă în privinţa licitaţiei pentru tramvaie

0
633
Autorităţile locale se aşteaptă ca licitaţia de achiziţie a celor 17 tramvaie (aproximativ 200 milioane de lei), care a fost relansată de Ministerul Dezvoltării, să trezească, de această dată interesul mai multor firme şi să poată să fie adjudecată. Municipalitatea spune că, dacă lucrurile se desfăşoară aşa, primele tramvaie vor apărea în trafic în mai puţin de un an.
Ministerul Dezvoltării Regionale, cel prin care se derulează achiziţia celor 17 tramvaie pe fonduri europene, a reluat procedura de licitaţie, după ce prima (care fusese lansată pe 18 ianuarie şi încheiată pe 8 mai) nu a suscitat interesul firmelor de profil. Autorităţile locale au menţionat că, într-adevăr, reprezentanţii ministerului cu pricina au fost nevoiţi să organizeze o a doua licitaţie pentru livrarea vagoanelor de tramvaie pentru Craiova, după ce la prima nici o firmă nu a cumpărat caietul de sarcini şi nu şi-a depus ofertele, deşi anterior solicitaseră multe clarificări. „Achiziţia de tramvaie a fost ţinută de Ministerul Dezvoltării şi, în urma acestei proceduri, nu s-a prezentat nimeni. S-a reluat licitaţia, caietul de sarcini deja este urcat în sistemul electronic”, a menţionat primarul Craiovei, Mihail Genoiu, la începutul acestei săptămâni.
Se aşteaptă observaţii din partea firmelor interesate
Potrivit autorităţilor locale, până pe data de 19 august se primesc observaţii din partea firmelor care sunt interesate de această licitaţie, iar până pe 23 august, clarificările trebuie să fie introduse în caietul de sarcini al licitaţiei. „S-a adoptat de către minister o procedură în care să fie luate în calcul, în această perioadă, toate doleanţele celor interesaţi, legate de termenul de livrare, de dimensiunile tramvaielor, adică de tot ceea ce a dus a dus la neprezentarea lor, în procedura anterioară şi, începând cu data de 23 august, se intră în procedură normală de licitaţie. Cele 17 tramvaie, deci, îşi urmează cursul lor, prin protocolul cu Ministerul Dezvoltării”, a punctat edilul-şef al Craiovei.
Cele 17 tramvaie, dictate de un studiu de trafic
Mihai Genoiu a făcut clarificări şi în privinţa numărului de tramvaie stabilit, precum şi a termenului de livrare a acestora. Edilul a menţionat că ponderea mijloacelor de transport în finanţarea asigurată prin POR, Axa 4.1, a fost stabilită de Ghidul solicitantului. „Nu poţi să vii să spui că de toată suma de 47 milioane de euro, cât a fost alocată, poţi să cumperi numai tramvaie. Este o pondere stabilită, cât să fie reabilitări de intersecţii şi trasee, cât să fie numărul mijloacelor de transport”, a explicat Genoiu. Referindu-se la numărul fix de 17 tramvaie ce urmează să fie achiziţionate, a precizat că această este garnitura necesară care a reieşit Craiovei în urma unui studiu de trafic, comandat de municipalitate înainte de accesarea acestui proiect european.
Termenul de livrare, posibila cauză a eşuării primei licitaţii
În privinţa termenului de livrare a tramvaielor, autorităţile sunt optimiste şi spun că aceasta a doua licitaţie va merge mai bine, odată cu clarificările ce vor fi aduse. „Prima achiziţie de tramvaie a avut termen de livrare doi ani şi de aici pleacă ideea că mai devreme de doi ani nu o să obţii tramvaiele, dar acela era termenul de livrare pentru ultimul tramvai, adică pentru al 17-lea. Nu ştiu dacă acesta a fost motivul pentru care nu s-a prezentat nimeni, eu am presupus că termenul de livrare pentru că e suprasolicitare la piaţa tramvaielor. Dar este posibil ca din această evaluare care se face acum să reiese că nu termenul de livrare poate a fost problema, ci lungimea tramvaielor solicitate de noi”, susţine Genoiu. Dacă licitaţia va avea sorţi de izbândă, de această dată, autorităţile cred că este posibil ca primul tramvai să apară în mai puţin de un an.
Modernizarea depoului, legată de achiziţia de tramvaie
Tramvaiele cele noi vor fi net superioare celor vechi, care se găsesc acum în trafic şi care sunt depăşite mult din cauza vechimii. „Vorbim de o altă generaţie de tramvaie, din toate punctele de vedere, nu există nici un fel de asemănare cu tramvaiele vechi”, avansează municipalitatea. De acea, întreţinerea tramvaielor noi trebuie şi ea făcută în alte condiţii, şi de aici a apărut şi necesitatea reabilitării depoului de tramvai, care se face tot printr-un proiect european. „Atât reabilitarea clădirii, dar în special dotările sunt necesare pentru întreţinerea unui astfel de tramvai. De la partea de automatizare,de motoare electrice şi toate noutăţile cu care sunt dotate, fac necesară o aparatură de înaltă calificare. Deci este obligatoriu să cuplezi achiziţia de tramvaie noi cu service-ul. Când îţi cumperi o maşină pentru tine, în primul rând te gândeşti unde este un service pentru ea. Acelaşi lucru este şi cu aceste tramvaie”, a mai spus Mihail Genoiu.