Pentru moment, introducerea reţetei electronice bate pasul pe loc. În foarte puţine farmacii şi cabinete ale medicilor de familie noile tipuri de prescripţii au fost eliberate, în principiu din cauza problemelor tehnice care au rămas încă nerezolvate. Prin urmare, chiar dacă, oficial, a intrat în vigoare începând cu data de 2 iulie a.c., reţeta electronică mai degrabă i-a pus în dificultate pe medici şi farmacişti. În ciuda acestor dificultăţi, autorităţile dau asigurări că până la începutul anului viitor, atunci când reţeta pe hârtie ar trebui să devină istorie, sistemul va funcţiona fără probleme.
Deocamdată, pentru luna iulie a.c. în judeţul Dolj au fost prescrise 632 de reţete electronice de către un număr de 66 medici, din cei peste 400 care au cabinete. De asemenea, din cele 264 de farmacii din judeţ, care se află în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate, un număr de 57 sunt înscrise pe site-ul CAS Dolj ca fiind dotate aşa cum cer normele în vigoare – cu aplicaţie actualizată, conectare online, scaner 2D, imprimantă laser/jet cerneală – şi pot elibera medicamente de pe reţete electronice, iar 36 farmacii au eliberat un număr de 295 reţete electronice.
În această lună, până pe 7 august, în judeţul Dolj, au fost prescrise 670 de reţete electronice de un număr de 37 medici şi au fost eliberate un număr de 386 de reţete electronice de 74 farmacii.
Probleme încă de la debut
Din păcate, încă de la început reţeta electronică şi-a arătat limitele, mai ales din cauza erorilor de sistem şi a inadvertenţelor ce au apărut în mod neaşteptat. De altfel, din primele zile de funcţionare mulţi dintre medici au reclamat faptul că au fost nevoiţi să completeze reţetele scriind de mână după ce softul de cabinet s-a blocat. Aşa se face că, deşi ar fi trebuit să reprezinte un evident pas înainte din punct de vedere tehnologic, reţeta electronică a adus cabinetele medicale înapoi în timp.
În ciuda dificultăţilor, medicii de familie au declarat că aşteaptă ca toate neconcordanţele apărute în sistem să fie rezolvate cât mai repede şi reţeta electronică să nu rămână doar la nivel teoretic. Mai ales că autorităţile au promis, odată cu introducerea acestui nou tip de prescripţie, o creştere a gradului de siguranţă a tratamentului prin evitarea erorilor de prescriere şi prin acurateţea informaţiei. De altfel, printre avantajele pe care iniţiatorii reţetei electronice le anticipează prin introducerea noului mecanism se numără şi un mai bun control al sistemului de Sănătate. Este de aşteptat, aşadar, ca prescripţia electronică să permită monitorizarea cu atenţie a consumurilor, asigurând astfel o eficientizare a cheltuirii banului public pe medicamente. Reţetele în format electronic ar trebui să asigure şi o mai bună predictibilitate a consumului de medicamente.
Reţeta pe hârtie rămâne valabilă anul acesta
Până la sfârşitul anului, rămâne valabilă perioada de acomodare cu noua formă de reţetă, timp în care prescrierea „clasică”, pe hârtie autocopiantă, va coexista cu cea pur electronică, varianta „Online”. Mai exact, dacă medicul-prescriptor este „Online”, atunci va prescrie electronic, iar dacă, dintr-un motiv sau altul, în acel moment nu are conexiune de Internet, nu are curent electric în cabinet sau face prescrierea la domiciliul pacientului, atunci va folosi formularul „clasic”, autocopiant, în trei exemplare, respectând normele în vigoare.
Dacă nu va mai da erori, mecanismul este conceput să asigure o simplificare a tuturor procedurilor folosite până acum. Practic, orice farmacie, atunci când intră în sistem, vizualizează reţeta şi eliberează medicamentul. Asiguratul poate achiziţiona tratamentul de la farmacie doar prezentând actul de identitate, de pe care farmacistul citeşte codul personal. În situaţia în care cabinetul medicului nu are conexiune la Internet atunci când prescrie reţeta, o printează pe o coală de hârtie de tip A4. Pe această reţetă există un cod de bare care poate fi citit de scanerele farmaciştilor, reţeta fiind introdusă mai târziu în sistem.
Furnizori de servicii medicale, puşi în dificultate de noul tip de reţetă
Până în acest moment, principalele nelămuriri ale furnizorilor au fost legate de procurarea programului, a seriilor de reţete, de adresa de e-mail la care se pot trimite întrebări, dar şi de modul în care trebuie acţionat în momentul în care nu este curent electric. În ceea ce priveşte procurarea programului, dacă furnizorii de servicii utilizează aplicaţia Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) pusă la dispoziţie de CNAS, atunci aceştia trebuie să actualizeze aplicaţia, dar dacă furnizorii de servicii utilizează o aplicaţie a unui alt furnizor de soft, atunci acesta trebuie să le pună la dispoziţie actualizarea aplicaţiei conform contractului între părţi.
Referitor la procurarea seriilor de reţete, reprezentanţii CAS Dolj spun că sistemul SIUI permite generarea şi alocarea către medicii prescriptori a două categorii de serii de reţete: Online şi Offline. Aceste serii se pot importa din aplicaţia desktop, din meniul administrare serii documente tipizate. Prima categorie de serii de reţete este utilizată dacă medicul prescriptor are semnătură electronică în cazul prescrierii asistate de calculator Online sau Offline a reţetelor. A doua categorie de serii de reţete este utilizată pentru prescrierea reţetelor Offline – în vizitele la domiciliu – de medici. În acest caz, medicul va pre-tipări macheta reţetei din aplicaţia de raportare, completând de mână restul detaliilor.
Pentru a obţine mai multe informaţii, furnizorii de servicii medicale au posibilitatea să acceseze site-ul CAS Dolj, www.casdj.ro care va fi actualizat zilnic, se pot adresa la numărul de telefon 0784.27.34.25 sau pot transmite la adresa de e-mail reteta_electronica@casdj.ro orice nelămurire, urmând să primească un răspuns din partea reprezentanţilor Casei de Asigurări de Sănătate Dolj.