La sfârşitul acestei luni, pe 30 ianuarie, va începe evaluarea externă a unităților de învățământ, după cum se precizează într-o notă trimisă de ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar – n.red) către Inspectoratele Şcolare. Evaluarea externă se va desfășura până la data de 30 iunie 2023, după cum se menţionează în calendar.
Calendarul activităților de evaluare externă este următorul, conform notei ARACIP:
- 03.01.2023 – 31.03.2023: înregistrarea cererilor de evaluare externă (pentru autorizarea de funcționare provizorie, acreditare și evaluare externă periodică);
- 30.01.2023 – 30.06.2023: derularea activităților de evaluare externă;
- 13.02.2023 – 18.07.2023: analiza rapoartelor la nivelul Consiliului ARACIP;
- 13.02.2023 – 31.07.2023: decizia și transmiterea actelor administrative.
Astfel, solicitările privind schimbarea sediului, respectiv cele privind extinderea activității de învățământ în noi sedii, vor fi înregistrate până cel târziu la data de 31 ianuarie 2023, data poștei.
„Cererile de către ARACIP se transmit în format electric, însoțite de fișa-tip, în termenele comunicat anterior, la sediul instituției (str. Spiru Haret, nr 12, camera 35, sector 1, București). Toate formatele de cerere sunt disponibile pe site-ul ARACIP https://aracip.eu, la Secțiunea „Informații utile”. Fișa-tip se va genera din platforma ARACIP, în urma completării cu datele solicitate, urmând a fi asumată conform HG 993/2020, cu modificările și completările anterioare”. În situația cererii de autorizare a unui nou furnizor de educație/ a unei noi unități de învățământ preuniversitar, raportul de evaluare internă se depune și pe suport electronic (CD/DVD/stick de memorie).
Metodologia din 18 noiembrie 2020 de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație stabilește la art. 6 următoarele:
(2) Fișa-tip conține informații privind infrastructura, curriculumul, resursele umane și materiale, avizele și autorizațiile necesare procesului de evaluare externă. Fișa-tip este asumată de reprezentantul legal al furnizorului de educație și este avizată de inspectoratul școlar județean/al municipiului București. Informațiile minimale pe care fișa-tip le conține sunt prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre, iar formatul fișei-tip se stabilește prin instrucțiuni periodice emise de ARACIP.
(3) Raportul de evaluare internă cuprinde o serie de componente, stabilite în funcție de tipul de proces de evaluare externă și etapa corespunzătoare, cu informații necesare pentru a dovedi îndeplinirea cerințelor stabilite în standardele de autorizare, acreditare, respectiv în standardele de referință, pentru fiecare nivel de învățământ, tip de program de studiu și de calificare profesională, după caz.
(4) Cererea de evaluare externă și fișa-tip se depun în format letric la ARACIP.
(5) Celelalte componente ale raportului de evaluare internă se transmit în format electronic, prin încărcarea pe platforma digitală, gestionată de ARACIP, conform instrucțiunilor periodice emise de Consiliul ARACIP.”
Ordonanța de urgență nr. 75 din 12 iulie 2005 stabilește la articolul 10^1 – (1) că „ARACIP realizează evaluarea externă în vederea autorizării provizorii/acreditării/menținerii acreditării în învățământul preuniversitar de stat, prevăzută la art. 10 pct. A lit. b), fără verificarea existenței autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare”.
ARACIP „efectuează, periodic, din 5 în 5 ani, evaluarea externă a unităților de învățământ preuniversitar acreditate”, după cum apare la art. 24. alin. (3) lit. h.
ARACIP este o instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, înfiinţată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, conform site-ului propriu. Guvernul a aprobat noul regulament de organizare al ARACIP pe 2 februarie 2022. Prin reorganizarea ARACIP s- a abrogat hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și s-au instituit o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până în ianuarie 2022 a fost una specializată.