Când nu se plimbă pe la televiziuni, Anton Hadăr, preşedintele Sindicatului “Alma Mater”, “descoperă” probleme în învăţământul superior

0
1280
După ce s-a plimbat pe la toate televiziunile şi a vorbit despre fel de fel de subiecte, de la crime şi violuri până la criza energetică, Anton Hadăr, profesor universitar la Politehnică și lider al singurului sindicat ce reprezintă mediul universitar, “Alma Mater”,  a “descoperit” că în mediul universitar există probleme. Astfel, într-o declaraţie publică, una dintre puţinele pe acest segment, el precizează că studenții, în special cei de la master, preferă să facă ore online și cer acest lucru, însă “cartea se face la școală”. Aceasta vine  în contextul în care un raport al UEFSCDI arată că aproape jumătate dintre studenții care au început facultatea în 2015 au abandonat studiile. Declarația lui Anton Hadăr a fost făcută în cadrul lansării Raportului Național privind Respectarea Prevederilor Codului Drepturilor și Obligațiilor Studentului din România în instituțiile de învățământ superior de stat din țară, aferent anului universitar 2021-2022. În acelaşi sens s-a pronunţat şi Sorin Costreie, consilier al Prim – ministrului, pe teme de educaţie şi cercetare, prorector al Universităţii din Bucureşti. Declaraţiile au fost prezentate de Edupedu.ro.
Fenomenul de abandon universitar a fost măsurat pentru prima dată în cadrul studiului “Abandonul în învățământul superior românesc – Definire, măsurare, interpretare”, publicat recent de UEFISCDI: 47.96% este rata de abandon la licență, pentru studenții înmatriculați în 2015, 42% la master și 70% la studiile de doctorat. Până de curând, la nivel național, lipseau datele necesare pentru a dezvolta o analiză de cohortă.

Lider al singurului sindicat ce reprezintă mediul universitar, “Alma Mater”, Anton Hadăr, profesor la Universitatea Politehnică trage un semnal de alarmă că studenții cer să facă online cursuri. “A scăzut interesul în mod înfiorător, îngrijorător, dacă cei de la masterat spun că nu vin la ore, mai bine fac prin online. Cartea se face la școală. (…) la masterat cei mai mulți preferați online-ul, n-o să faceți nimic cu așa ceva, nu aveți nicio șansă să vă îmbunătățiți pregătirea. Nu mai e dragostea de a învăța, toți vor să se fofileze”. Mare descoperire!. O fi venit în pauzele dintre emisiunile TV la care participă şi unde vorbeşte de toate şi despre nimic… Un exemplu similar a dat și Sorin Costreie, consilier al Prim-ministrului pe teme de educație și cercetare, prorector la Universitatea din București: “Ieri am avut o prezentare în care la un moment dat s-a întrerupt, era customer service, nu știu ce a făcut și a reintrat și a prezentat materialul pe care-l avea. Adică s-a ajuns la niște situații hilare. Înțelegem, susținem, dar este un învățământ chinuit, fragmentat, siluit”, precizează Costrei.

Declarațiile integrale

Anton Hadăr, liderul Federației “Alma Mater”, singurul sindicat reprezentant al mediului universitar, profesor la Universitatea Politehnică

FOTO: Rido/Dreamstime.com

“Am ajuns să am cam 10, 12, 14 studenți dintr-o grupă la curs. La seminar mai vin câțiva în plus, dar sunt 30 în total. Cel puțin 10-12 studenți dintr-o singură grupă că au cam părăsit școala în anul doi de facultate. E de necrezut asta. Ba chiar veniți voi, studenții, și ne cereți nouă să facem orele mai mult în online, că e mai bine. Distrugem o țară și vă distrugeți pe voi și așa v-a distrus pandemia și pe voi și pe noi. Ați venit mulți din această generație, nepregătiți din școală din motive care nu vă pot fi imputate, dar este o generație care a pătimit nemeritat și nu știm ce să facem ca să vă atragem din nou. Facem niște prostii mari: îi lăsăm să facă 12 clase de liceu și ei nu termină decât cu diploma de absolvent, iau bacul doar 2-3-4-5.

De ce colegii mei din preuniversitar acceptă să-i ducă până în anul final și după aceea își dau seama că nu sunt în stare să iau bacul? Știm de ce, ca să le meargă finanțarea nu? Dar hai să facem ceva în acest sens pentru că îi chinuim degeaba, iar după ce termină liceul fără diploma de bacalaureat se duc afară, părăsesc țara unde muncesc fizic în țări străine. Generația voastră din păcate vrea să plece afară imediat, să aibă patru cercuri pe mașină, cu spinarea ruptă, că nu se duc acolo să facă computere sau cercetări științifice. Hai să găsim o soluție împreună și, pe această temă, eu sunt speriat că nu vom mai avea cui să predăm, cel puțin așa văd eu. Credeți-mă, că simt pulsul. A scăzut interesul în mod înfiorător, îngrijorător, dacă cei de la masterat spun că nu vin la ore, mai bine fac prin online. Cartea se face la școală. A dat ARACIS niște precizări să ne încadrăm într-un anumit barem. Au început universitățile online din lipsă de bani, și domnul director general m-a asigură că vor fi bani pentru plata facturilor de energie electrică și nu trebuie să ne gândim că vom reveni la sistemul online. Totuși, la masterat cei mai mulți preferați online-ul, n-o să faceți nimic cu așa ceva, nu aveți nicio șansă să vă îmbunătățiți pregătirea. Încercați să-i convingeți pe cei pe care îi reprezentați (n. red. către ANSOR) că învățământul trebuie făcut la fața locului, cu unele mici excepții unde e nevoie. Dar parcă simt că lucrurile au luat-o prost, sunt speriat și am semnale de la liderii de sindicat din toată țara. Nu mai e dragostea de a învăța, toți vor să se fofileze. 16 examene la medicină în 14 zile mi-a spus un rector, te miri când l-a luat. Un student de-al meu a avut un accident în timp ce dădea examen, în Târgoviște, am aflat că l-a lovit o mașină din spate în timp ce dădea examen oral cu mine la rezistența materialelor. Căra pizza în timpul examenului. Știu că sunt cazuri izolate, nu generalizăm, haideți să strângem rândurile. Mă cutremur când văd dezinteres național. Voi trebuie să rămâneți în această țară, trebuie să ajutați această țară, pentru asta ne luptăm noi, să deveniți baza societății de mâine. Dar ce facem în ansamblu, că stăm prost, domnule Costreie. Tinerii au început să își dorească să obțină cu minimum de implicare o diplomă sau ceva asemănător” – Anton Hadăr.

Sorin Costreie, consilier al Prim-ministrului pe teme de educație și cercetare, prorector la Universitatea din București

“Online-ul și la noi, să știți, exact aceeași presiune. Deci, cel puțin la master (n.red. studenții), ne-au cerut intempestiv și ne-au spus cumva condiționat că dacă nu trecem în online, nu mai vin, nu mai participă pentru că erau în timpul lucrului. Ieri am avut o prezentare în care la un moment dat s-a întrerupt, era customer service, nu știu ce a făcut și a reintrat și a prezentat materialul pe care-l avea. Adică s-a ajuns la niște situații hilare. Înțelegem, susținem, dar este un învățământ chinuit, fragmentat, siluit. Nu dau vina pe voi, nu, că ăsta e și dezinteresul profesorilor, și profesorii care vin și se gândesc la alte lucruri și nu sunt pregătiți, dar e o problemă sistemică și eu cred că cu toții, cei de la masă, trebuie să reacționăm pe liniile astea, pentru că e viitorul nostru în joc”.