O discuţie stranie, despre elevii care nu intră la liceu

0
711
La data de 5 seprembrie a.c. Ministerul Educaţiei Naţionale a aprobat Ordinul 4948/2019, prin care reglementează organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul de stat, în anul 2020-2021. Printre prevederile acestui ordin, este prevăzut faptul că elevii care obţin media de admitere sub cinci, nu pot participa la repartiţia computerizată, în unităţile de învăţământ liceal de stat, fiind direcţionaţi spre învăţământul profesional. Imediat au apărut reacţii de nemulţumire. Chiar contestare, în exces. Ordinul menţionat nu are nimic nefiresc în conţinutul său. Dimpotrivă. Din raţiuni eminamente pedagogice se dă o şansă şi elevilor care, din varii motive, nu au putut obţine media minimă, pentru ca aceştia să nu rămână necuprinţi într-o formă de învăţământ. Se poate discuta la infinit pe această temă, într-o ipostază deloc circumstanţiată deplin, regăsindu-se şi domnii elevi. Sigur în anumite situaţii. Nu generalizăm. Discuţia eclozată în spaţiul public, şi prin intervenţia preşedintelui Klaus Iohannis, dascăl de profesie, este realmente stranie. „(…) Guvernul PSD continuă să facă experimente cu efecte grave asupra educaţiei copiilor din România (…) În loc să crească atractivitatea şi calitatea învăţământului profesional, acest guvern care suferă de reformită cronică, încearcă să ascundă sub preş problema promovării slabe la examenele naţionale”, se spune într-un comunicat al Administraţiei prezidenţiale. Punctul de vedere al preşedintelui Klaus Iohannis este unul straniu, deşi de fapt nu spune nimic. Direcţionarea copiilor, cu medii sub 5, spre învâţământul profesional nu înseamnă nicidecum o desconsiderare a acestei forme de învăţământ, ci o şansă dată elevilor de a urma un drum în viaţă. Dacă doresc. Nu guvernul este de vină că la evaluarea naţională, unii dintre elevi nu trec, baremul minim. Evaluarea naţională nu este un test de aptitudini, şi nici nu este menită să reflecte competenţe specifice fiecărui copil în parte,  şi nici preferinţele sale individuale, pentru o carieră ulterioară. Evaluarea respectivă are în vedere un minimum de cunoştiinţe, care ţin de ceea ce numim cultură generală. Se spunea, pe bună dreptate pe vremuri, că meseria este brăţară de aur. Şi aşa a rămas. Mulţi copii după ce îmbrăţişează o meserie, au toate şansele să-şi continuie studiile liceale şi chiar universitare. De unde ştie preşedintele Klaus Iohannis că majoritatea dintre cei aflaţi în ipostaza avută în vedere de Ordinul 4948/5 septembrie 2019 al MEN nu-şi descoperă vocaţii de care n-au ştiut, şi devin destoinici profesionişti, în diverse meserii, resimţite pe piaţa muncii. Învăţământul profesional trebuie revigorat. Asta este o certitudine, prin parteneriate cu mediul privat. Reţete ideale nu există, nici în alte ţări europene. Cuprinderea copiilor care nu reuşesc la liceu, în forma de învăţământ prevăzută este şi o măsură socială, bine cumpănită, de a nu-i abandona şi a-i lăsa “la discreţia străzii”.