Încurajarea plăţii voluntare a obligaţiilor fiscale restante

0
347

Conducerea Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj a organizat, ieri, o conferinţă de presă, în cadrul căreia au fost prezentate în detaliu toate modificările aduse Codului fiscal şi Codului de procedură fiscală. „Prin OG nr. 29/31 august 2011 privind Codul de procedură fiscală, respectiv OG nr. 30/31 august 2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, Guvernul a luat unele măsuri care vin în sprijinul mediului de afaceri, al agenţilor economici aflaţi în dificultate din cauza crizei economice…”, a precizat Eugen Călinoiu, directorul executiv al DGFP Dolj.

O primă modificare este cea legată de acordarea dreptului de depunere trimestrială a Declaraţiei 112 (Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate) pentru micii contribuabili, faţă de actuala reglementare care prevede obligaţia depunerii lunare a acestei declaraţii. „Pentru a beneficia contribuabilii de această facilitate trebuie îndeplinite două condiţii. Prima ar fi aceea că asociaţiile, fundaţiile şi microîntreprindele trebuie să fi avut în anul anterior un număr mediu de până la trei salariaţi exclusiv. Pe de altă parte, societăţile comerciale trebuie să fi avut în anul anterior un număr mediu de până  la trei salariaţi exclusiv şi venituri totale anuale mai mici de 100.000 de euro. De această prevedere urmează să beneficieze circa 237.000 de angajatori, persoane fizice şi juridice, reprezentând 54,7% din totalul celor care depun Declaraţia 112, la nivelul ANAF”, a mai spus Eugen Călinoiu.

Doar 4.000 de agenţi economici şi-au depus on line Declaraţia 112

Directorul executiv al DGFP Dolj a mai spus că, deşi până pe 25 august s-au ridicat peste 6.800 de certificate de semnătura electronică calificată, totuşi contribuabilii doljeni au fost reticenţi la Depunerea on line a Declaraţiei 112, doar un număr de 4.000 de agenţi economici depunându-şi electronic documentaţia. „În ciuda faptului că s-au făcut foarte multe întâlniri între reprezentanţii Finanţelor doljene şi întreprinzători, în cadrul cărora s-au exemplicat avantajele depunerii on line a Declaraţiei 112, agenţii economici şi-au depus actele tot la ghişeu. Este vorba de peste 7.000 de întreprinzători care au optat tot pentru depunerea pe suport de hârtie. Şi nu înţeleg de ce. Pentru că, de exemplu, în Argeş, un judeţ cu o activitate economică similară cu a judeţului nostru, peste 85% din agenţii economici şi-au depus on line Declaraţia 112”, a mai precizat Eugen Călinoiu. Pe de altă parte, directorul executiv adjunct, Mihai Antonescu, a făcut o precizare, şi anume că se menţine în continuare pentru întreprinzători şi opţiunea de a declara şi depune lunar aceste obligaţii fiscale.

Penalităţi şi întârzieri şterse

O altă modificare importantă constă în reglementarea unui regim juridic special al penalităţilor de întârziere aferente creanţelor fiscale eşalonate la plată. „Este vorba de încurajarea plăţii voluntare a obligaţiilor fiscale restante, la 31 august 2011. Trebuie să facem o precizare foarte exactă, şi anume că se vor anula penalităţile şi întârzierile aferente ale acestora cu condiţia plăţii voluntare a principalului şi dobânzilor până la 31 decembrie 2011. Şi mai există varianta reducerii cu 50% a penalităţilor în cazul plăţii principalului şi dobânzii aferente până la 30 iunie 2012”, a adăugat Mihai Antonescu, directorul executiv adjunct al DGFP Dolj.

Jumătate de impozit pentru hotelieri

Tot la capitolul modificări figurează şi cele aferente ordinii de stingere a obligaţiilor fiscale în sensul stingerii cu prioritate a tuturor obligaţiilor principale în ordinea vechimii acestora şi apoi a accesoriilor în ordinea vechimii acestora, pentru a se evita acumularea de noi accesorii în sarcina contribuabilului. „Vorbim de reglementarea posibilităţii organului fiscal de a înscrie în certificatul de atestare fiscală şi sumele certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la entităţile care realizează achiziţiile publice. Tot o modificare demnă de luat în seamă ar fi aceea a majorării cu 5% a impozitului pentru clădirile destinate activităţilor turistice, dar care sunt menţinute închise, apoi trebuie menţionată reducerea impozitului la jumătate pentru hotelierii care ţin deschise hotelurile minimum şase luni pe an, scopul modificării fiind acela de a mări perioada sezonului estival”, a conchis Eugen Călinoiu, directorul executiv al DGFP Dolj.