Tramvaiul va reveni toamna viitoare!

0
274

Tramvaiul va fi repus pe linie abia în toamna anului viitor. Conducerea RAT Craiova susţine că lucrările de modernizare a căii de rulare sunt în grafic, dar, fiind complexe, nu vor putea fi finalizate mai devreme de anul viitor. Tot atunci vor fi scoase în trafic şi vagoanele la modernizarea cărora se lucrează acum în atelierele regiei.

Deşi par că nu avansează deloc, conducerea RAT Craiova susţine că lucrările la calea de rulare a tramvaiului, de pe bulevardele „Nicolae Titulescu” şi „Decebal”, sunt în grafic şi că firmele executante au respectat până acum toate termenele contractuale la care s-au angajat. Însă, pentru că este vorba de o lucrare complexă care presupune dislocarea întregii infrastructuri şi montarea unor şine noi, cu tot cu structura de susţinere şi refacerea terasamentului din subsol, şantierele nu au şanse să fie terminate în acest an. „Pe zona de la Ford sunt aproape de turnarea stratului final, aici fiind şi cea mai avansară zonă. Dar eu zic că undeva în toamna viitoare vom avea tramvaiul pe linie”, a declarat Radu Preda, directorul RAT Craiova.

Lucrările sunt în grafic

Decalajul între cele două zone este explicat însă de specialişti prin prisma tehnicii care se foloseşte la refacerea liniei. Potrivit directorului Radu Preda, calea de rulare de pe bulevardul „Nicolae Titulescu” a fost proiectată după o schemă tehnică mai veche, de unde şi dezavantajul că lucrările nu merg aşa de repede. În plus, fiind vorba de nişte procedee care nu sunt tocmai de dată recentă, specialiştii de la RAT Craiova iau în calcul şi faptul că linia de rulare s-ar putea să nu fie aşa de silenţioasă pe cât este de dorit. Altfel stau lucrurile cu celălalt segment, de pe bulevardul „Decebal”, despre care se spune că se fac după o tehnologie mult mai bună. „Noi am mai făcut nişte demersuri şi ne-ar fi bucurat să putem merge pe soluţia de linie continuă, aşa cum este în zona industrială a oraşului, în speţă în zona Electroputere. Acolo s-a ales soluţia de ultimă generaţie, dar în rest s-a ales o soluţie de generaţie mai veche”, a recunoscut conducerea RAT Craiova.

Două soluţii tehnice diferite

Modernizarea celor aproape 12 kilometri de cale de rulare costă 60 de milioane de lei, dintre care 1,15 milioane de lei de la bugetul local, 20 de milioane de lei de la bugetul naţional şi 38 de milioane de lei sunt fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană. Lucrările au fost scoase la licitaţie pe bucăţi. Cea mai mare porţiunea, cea de pe Calea Severinului, însumând 11 kilometri de cale simplă, a fost câştigată de firma Mari-Villa SRL din Bucureşti, iar celălalt tronson, de 1,6 kilometri de pe bulevardul „Decebal” (de la Pasajul Electroputere şi până la intersecţia cu strada „Caracal”), este executată de firma SCT Bucureşti. Ca şi soluţie tehnică, diferenţa între cele două tronsoane este că la ultimul se montează un sistem performant. Specialiştii îl descriu ca fiind asemănător cu cel care a fost implementat pe pasajul suprateran, cu linii carosabile care sunt foarte silenţioase datorită amortizoarelor care le-au fost ataşate din construcţie.

Vagoanele, recondiţionate acasă

Conducerea RAT Craiova ia în calcul şi faptul că tramvaiele trebuie şi ele să fie de mai bună calitate pentru a nu se mai produce zgomotul atât de detestat de craioveni. Fiindcă regia nu are bani pentru achiziţia unor vagoane noi, s-a ales soluţia modernizării celor existente. Dar cum RAT Craiova nu are bani nici pentru a le duce în service, s-a ales varianta cosmetizării acestora în atelierele proprii. Directorul Radu Preda a anunţat săptămâna trecută că este aproape gata primul tramvai, dar că el va fi prezentat luna viitoare, când va arăta bine şi pe exterior. „La primul mai trebuie să îi montăm geamurile şi să îl personalizăm. Deja lucrăm la al doilea şi la al treilea, pe care le demontăm. Eu sper să reuşim să le facem pe toate, pentru că este o chestiune de bani, până la urmă depinde de noi cum reuşim să ne gestionăm fondurile, care nu aş putea spune că sunt multe”.

Primul tramvai, modernizat cu 9.500 de euro

Tramvaiele recondiţionate de RAT Craiova vor fi mai silenţioase şi mai confortabile în interior, dar nu vor avea aer condiţionat. Conducerea regiei a recunoscut că montarea AC-urilor în vagoane ar costa foarte mult, în jur de 10.000 de euro pentru fiecare tramvai, bani de care regia nu dispune deocamdată. „Dacă am pune şi AC-ul, ar însemna încă 10.000 de euro pentru fiecare tramvai. E o firmă din Craiova care se ocupă şi care ar putea să ne monteze, dar problema e să mai găsim noi resurse financiare. Ne trebuie încă 100.000 de euro, fiindcă eu îmi doresc ca atunci când le scoatem pe linie să aibă şi AC-ul montat”, a declarat Radu Preda. Din calculele regiei, pentru modernizarea primului tramvai s-au cheltuit 9.500 de euro, cu mult sub preţul pe care ar fi trebuit să-l plătească dacă RAT Craiova ar fi mers cu tramvaiele la reparat într-o fabrică.