Filarmonica „Oltenia”: o retrospectivă statistică a stagiunii muzicale 2010-2011

0
718

23 de lucrări prezentate în primă audiţie, 29 de dirijori şi 64 de solişti instrumentişti şi vocali invitaţi

Deschiderea noii stagiuni muzicale, 2011-2012, a Filarmonicii va avea loc cu o serie de trei concerte susţinute, pe 6, 7 şi 8 octombrie, cu viorile istorice Stradivarius „Pachoud” din 1694, Guarneri „Catedrala” din 1731, ce i-a aparţinut lui George Enescu, şi Guarneri „Maria Theresia” din 1676. Protagonişti vor fi Liviu Prunaru, Gabriel Croitoru şi Valentina Svyatlovskaya-Prunaru.

Inaugurată pe 8 octombrie 2010, cu un Concert Rahmaninov, şi încheiată în data de 8 iulie a.c., pe acordurile latino-americane ale concertului „Mexico in the World”, stagiunea 2010-2011 a Filarmonicii „Oltenia” a oferit publicului meloman motive… muzicale suficiente şi bine „acordate” să (re)vină în sala de spectacol, fie în obişnuita zi de concert – vinerea, fie cu prilejul unor manifestări culturale.

Nu mai puţin de 23 de lucrări au fost prezentate în primă audiţie pe parcursul celor nouă luni, dintre care 9 compoziţii din creaţia autohtonă şi 14 din repertoriul internaţional. Comparativ, în stagiunea trecută au răsunat 16 prime audiţii, dintre care două titluri aparţinând compozitorilor români. O retrospectivă realizată în cadrul instituţiei mai arată că pe scena de concert au evoluat 15 dirijori români şi 14 din străinătate, din ţări precum SUA, Japonia, Coreea de Sud, Noua Zeelandă, Germania, Elveţia, Argentina, Franţa ş.a., cărora li s-au alăturat numeroşi solişti instrumentişti, solişti vocali şi actori – de asemenea, din ţară sau de peste hotare. Violoniştii Liviu Prunaru şi Alexandru Tomescu, pianistul Răzvan Dragnea, tenorul Costel Busuioc şi maestrul Tudor Gheorghe au fost numai câţiva dintre ei.

Concerte ale stagiunii precedente au fost susţinute de 13 ansambluri camerale – câteva care activează chiar sub cupola Filarmonicii craiovene (Cvartetele „Prelude” şi „Prestige”, „Golden Caffé” Duo Clasic, Oltenia Big Band), altele din Bucureşti, precum Corul Naţional de Cameră „Madrigal”, Formaţia vocal-instrumentală de muzică veche „Anton Pann”, Ansamblul de muzică medievală şi renascentistă „Nomen Est Omen” ş.a.

Gabriel Marciu: „Doar prin concerte de calitate vom determina publicul să revină”

„Continuăm să credem că doar prin concerte de calitate, prin atragerea unor invitaţi de renume publicul va reveni în sală. (…) Publicul craiovean este unul educat, recunoaşte calitatea”, declara managerul Filarmonicii „Oltenia”, Gabriel Marciu, într-un interviu acordat cotidianului nostru la încheierea stagiunii 2010-2011 a instituţiei. „Noi am venit în întâmpinarea nevoilor iubitorilor de muzică şi am încercat să diversificăm oferta de concerte. Astfel, am încurajat constituirea unor formaţii care au abordat genuri precum café-concert sau jazz. Big-band-ul, spre exemplu, s-a dovedit a fi un concept de mare succes”, adăuga acesta.

Referindu-se la ultimii doi ani, perioada sa de manageriat, Gabriel Marciu a mai afirmat că, statistic, a crescut numărul spectatorilor şi a fost depăşit planul de venituri proprii. Toate acestea în condiţiile în care, vara trecută, soarta Filarmonicii era serios pusă sub semnul întrebării, instituţia fiind inclusă pe lista restructurărilor masive. «Cred că mai important în vremurile acestea este să asigurăm actul de cultură şi să nu lăsăm ca analizele statistice să se transforme în „justificări” ale unor măsuri care afectează în mod direct viaţa culturală», mai declara Marciu.

După revenirea din turneul artistic în Italia – efectuat între 22 iulie şi 24 august, atât de Orchestra Simfonică, cât şi de Corala Academică –, artiştii Filarmonicii „Oltenia” vor susţine două concerte în cadrul stagiunii estivale 2011, în Piaţa „Mihai Viteazul”, începând cu ora 20.00. Primul va avea loc pe data de 10 septembrie, sub genericul Fascinaţia Euterpei, şi va oferi spre audiţie un program de muzică instrumentală. Cel de-al doilea va fi prezentat pe 24 septembrie, de corul de cameră al instituţiei, care va interpreta miniaturi corale celebre.

Creaţii de Dvořák, Paganini şi Liszt, interpretate pentru prima dată

O retrospectivă a stagiunii recent încheiate, realizată de Iulia Negrea, secretar Relaţii Publice, arată că Filarmonica „Oltenia” – instituţie de prestigiu în peisajul cultural românesc – promovează în continuare tradiţia interpretării creaţiilor muzicale de autentică valoare, în conformitate cu exigenţele actuale ale artei interpretative. Nu mai puţin de 23 de lucrări s-au cântat în primă audiţie din 8 octombrie 2010 până pe 8 iulie a.c., comparativ cu stagiunea 2009-2010, în care au răsunat doar 16.

Din totalul de 23 de compoziţii, 14 au fost din repertoriul internaţional, iar prima dintre ele – Simfonia-cantată „Clopotele”, op. 35, de Serghei Rahmaninov, sub bagheta dirijorală a maestrului Emil S. Maxim – a şi deschis stagiunea 2010-2011. I-au urmat Simfonia a V-a în Fa major, op. 76, de Antonín Dvořák – dirijor Tido Dejan (Haiti); Concertul nr. 4 în Re minor pentru vioară, de Niccolò Paganini – primă audiţie cu orchestraţia realizată de solistul Gabriel Niţă; „Malédiction” pentru pian şi orchestră de coarde, G. 121, de Franz Liszt – dirijor Ivan Iliev, solist Rostislav Iovcev, ambii din Bulgaria; Suita spaniolă, de Enrique de Ulierte – dirijor I. Ionescu-Galaţi; Requiem în Do minor, de Luigi Cherubini – dirijor Emil S. Maxim; Simfonia concertantă în Si bemol major pentru flaut, clarinet şi orchestră, op. 41, de Franz Danzi – dirijor Tamas Vesmas (Noua Zeelandă), solişti Ciprian Ion (flaut) şi Liviu Chisăr (clarinet); Rapsodia Latinoamericana, de Manuel Enríquez – dirijor Eduardo González (Mexic); Concertul pentru vioară, op. 33 (FS 61) – dirijor Marius Hristescu, solist Vlad Stănculeasa şi Simfonia a II-a, op. 16, FS 29, „Cele patru temperamente” – dirijor Kaspar Zehnder (Elveţia), ambele de Carl Nielsen ş.a.

În primă audiţie a fost interpretată şi opera „Mameli” sau „Alba italica”, de Ruggero Leoncavallo, premiera cu versiunea revizuită de Silvano Frontalini, chiar sub bagheta dirijorală a acestuia, având loc pe data de 22 iunie a.c. De altfel, lucrarea este prezentată şi în cadrul unui turneu artistic în Italia al artiştilor Filarmonicii „Oltenia”, care are loc între 22 iulie şi 24 august a.c.

Alte 9 compoziţii au fost din creaţia autohtonă: Cinci schiţe pentru orchestră, de Gheorghe Costin; „Signals”, de Adrian Iorgulescu; Poemul „Luceafărul”, de Pascal Bentoiu; Concertul pentru fagot, orchestră de coarde şi percuţie, de Vasile Timiş; Poemul coregrafic „Chemări”, de Irina Odăgescu-Ţuţuianu; Mic divertisment în stil clasic, de Nicolae Boboc; „Simfonia amintirilor”, „Săptămâna nebună” şi „Cruda primăvară”, de Mircea Suchici.

În stagiunea precedentă, publicul a audiat nu întâmplător creaţiile câtorva compozitori. Fantezia în Do major, op. 17, de Robert Schumann, şi Mazurca op. 33 nr. 3 în Do major, de Frédéric François Chopin, au fost, în 2010, două dintre ele, şi asta pentru că s-au celebrat 200 de ani de la naşterea muzicienilor care le-au creat. Aniversaţi în 2011, prin interpretarea unor lucrări mai mult sau mai puţin cunoscute, au fost Franz Liszt – 200 de ani de la naştere (Vals-Impromptu, Rapsodia ungară nr. 14, Concertul nr. 1 în Mi bemol major pentru pian şi orchestră, S. 124 ş.a.) şi Gustav Mahler – 100 de ani de la moarte (Adagietto din Simfonia a V-a).

Violonistul Alexandru Tomescu, pe aceeaşi scenă cu Costel Busuioc şi Tudor Gheorghe

Cât priveşte muzicienii invitaţi să urce pe scena Filarmonicii craiovene, 29 de dirijori, 64 de solişti – fie instrumentişti, fie vocali – şi patru actori, la care se adaugă 13 ansambluri camerale au evoluat în faţa publicului. Între cei 15 maeştri ai baghetei dirijorale din România îi amintim pe I. Ionescu-Galaţi, Gheorghe Costin, Tiberiu Oprea, Constantin Grigore, Adrian Morar, Adrian Petrescu, Florentin Mihăescu, Marius Hristescu şi Modest Cichirdan, alţi 14 venind de peste hotare: Konrad von Abel şi Matthias Nassauer (Germania), Eldred Marshall (SUA), Jangwon Seo (Coreea de Sud), Toshihiro Yonezu (Japonia), Alejandro Vila (Argentina), Misha Katz (Franţa), Gints Glinka (Letonia) ş.a.

Au făcut să vibreze acordurile muzicale 49 de solişti concertişti, dintre care 20 la pian (Răzvan Dragnea, Mihai Ungureanu, Olivier De Spiegeleir – Belgia, Constantin Ionescu-Vovu, Vlad Dimulescu, Constantin Sandu ş.a.), 12 la vioară (Liviu Prunaru, Alexandru Tomescu, Sebastian Câşleanu – Germania, Vlad Stănculeasa ş.a.), 5 la violoncel (Anton Niculescu, Elvis Ciuculescu, Adam Mital – Elveţia ş.a.), câte 2 la flaut, clarinet şi percuţie, câte unu la violă, contrabas, oboi, fagot, trombon şi chitară. Între cei 15 solişti vocali invitaţi s-au remarcat sopranele Diana Ţugui, Natalia Margarit (Italia), mezzosopranele Liliana Ciucă Mattei şi Liliana Neciu, tenorii Costel Busuioc, Marius Vlad Budoiu şi Szilágy Zsolt, baritonii Ioan Cherata, Balla Sandor, Lorenzo Battagion (Italia), basul Marius Manyov. Pe aceeaşi scenă au urcat şi actorii Tudor Gheorghe, Ilie Gheorghe, Daniel Cornescu şi Marian Politic.

Corul „Madrigal” şi Oltenia Big Band, între cele 13 ansambluri camerale invitate

Cu prilejul obişnuitelor concerte din timpul săptămânii sau susţinute în cadrul unor ample manifestări muzicale – aşa cum a fost, de exemplu, cea de-a XXXVII-a ediţie a Festivalului „Craiova Muzicală” – au evoluat 13 ansambluri camerale. Unele sunt formate chiar din muzicieni ai Filarmonicii craiovene, precum Cvartetele „Prelude” şi „Prestige”, „Golden Caffé” Duo Classic (Octavian Gorun – vioară şi Corina Stănescu – pian), Oltenia Big Band, sub conducerea muzicală a lui Dorin Măciucă. Altele sunt din Bucureşti: Corul Naţional de Cameră „Madrigal”, Formaţia vocal-instrumentală de muzică veche „Anton Pann” (dirijor: Constantin Răileanu), Ansamblul de muzică medievală şi renascentistă „Nomen Est Omen”.

Li s-au alăturat Trio Romantic (Gabriel Popa – vioară, Alexandra Guţu – violoncel, Mihai Ungureanu – pian), Trio „Sternin” (Georgeta Iordache – vioară, Andrei Ioniţă – violoncel, Daria-Ioana Tudor – pian), Duo Concertante Geo Fabian (vioară) şi Răzvan Nicolae (chitară), Duo Antal Szalai (vioară) şi Jozsef Balog (pian), din Ungaria, Duo Mihaela Anica (flaut) şi Horia Maxim (pian), Duo Lucian Moraru (violă) şi Viniciu Moroianu (pian).