A trecut, fără niciun vag semnal, ziua de 3 iunie, Ziua Mondială a Bicicletei, o provocare a naţiunilor unite de a potenţa acest mijloc de deplasare, unul mai ecologic, sănătos şi durabil. Care presupune o activitate fizică de intensitate moderată cu imense beneficii pentru sănătate. În România ziua de 3 iunie este recunoscută oficial ca „Ziua mondială a bicicletei” după ce, în noiembrie 2020, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea promovată de un grup de senatori şi deputaţi UDMR. O zi care, potrivit legii menţionate urma să fie marcată de autorităţile publice, persoane fizice şi juridice prin manifestări educative, consacrate conştientizării beneficiilor oferite de mersul pe bicicletă. Aşadar, fără a mai fi nevoie de vreo demonstraţie adiacentă, este recunoscut faptul că această formă de deplasare rămâne ca una dintre cele mai sănătoase abordări ale vieţii cotidiene. Există studii serioase care atestă că prin trecerea masivă de la autoturism la bicicletă, între 2015-2050 s-ar economisi 24 trilioane dolari, iar emisiile de CO2 provenite din transportul urban de pasageri s-ar reduce cu 11%. Cum timp de o săptămână m-am aflat recent în Germania am să încerc o fotografie a pasiunii fără margini a germanilor pentru această formă de deplasare. Am fost într-o ţară în care numărul bicicletelor creşte an de an. Potrivit unor statistici există cca. 73 milioane biciclete, dar în medie, în fiecare familie există 2,5 biciclete şi 75% din familii au cel puţin una la dispoziţie. Numărul anual de biciclete vândute se ridică la 4 milioane iar preţul este unul rezonabil. Adică accesibil fiecărei categorii sociale. Această pasiune de acum statornicită se conjugă cu o infrastructură realmente adecvată concretizată în mii de kilometri de piste dedicate, bine marcate, parcări, semnalizări favorabile bicicliştilor. Bătrâni şi tineri, familii cu copii, cupluri în vârstă străbat localităţile germane pe două roţi. Şi nu este deloc o exagerare dacă voi spune că bicicleta este privilegiată graţie rigorilor de circulaţie, în faţa autoturismelor.
Când bicicleta are… prioritate!
Romania este, fără îndoială codasa Uniunii Europene, devansată mult fiind de tari precum Danemarca, Olanda, Germania, conduc detasat la acest capitol, atat ca numar de biciclisti care circula zilnic, cat si ca infrasturcura. Am călătorit recent, cum spuneam, în landul Hesse, regiunea Frankfurt am Main.
De cum patrunzi in metropola de pe malul raului Main, realizezi ca lucruile acolo se misca in alta directie si acest mijloc de transport este foarte indragit de germani, iar autoritatile au investit sume uriase in infrastructura si siguranta pentru biciclisti. Toate benzile de bicicleta din Frankfurt sunt vopsite cu rosu, imposibil sa nu-ţi sara in ochi, fie ca sofer sau pieton. Totul semaforizat, fara celebrele sensuri giratorii care impanzesc –exagerat- Craiova si reprezinta un real pericol pentru biclisti.In metropola germana circula zilnic zeci de mii de biciclisti, care au dreptul sa intre pe zonele pietonale, avnd facilitati de parcare gratuite pretutindeni. Indicatoarele pentru biciclisti sunt diferite fata de cele masini, acestea fiind verzi si indicand directiile si distantele catre toate zonele de inters sau localitatile imediate.
De a lungul raului Main gasim o sosea exclusivă pentru biciclisti, care strabate promenada, de pe malul raului Main, spre Offenbach sau Hanau si mai departe, catre orice alta localitate. Biciclistii se pot deplasa pe sosele, unele exclusive pentru bicilisti. Intrand In Offenbach am Main, localitate aflata la 6 km de Frankfurt, remarc imediat strazile biciclistilor, asa zisele FahradStrasse, artere pe care circula si autoturisme, pe care nu exista banda de bicicleta, dar şi strazi pe care bicileta are prioritate, asta insemnand ca nu ai dreptul sa depasesti bicicleta pe aceste trasee. De asemenea pe strazile cu sens unic pentru masini din acest oras, biciclistii au dreptul sa circule si in sensul interzis masinilor.
Conform statisticilor germanii detin aproximativ 72 de milioane de biciclete. Am mai menţionat cifra, şi nu o repet întâmplător. Copii de gradinita sau varstnici, deopotriva, folosesc acest mijloc de transport zilnic. Regulile de circulatie se invata la vârste mici, iar regulile se respecta, atat de soferi cat si de biciclisti.
„Atenţie la biciclişti”, un semn de circulaţie care ar trebui instituit
Sigur că e vorba de o adevărată cultură, în tot demersul meu şi avem de ars etape. Mai repede sau mai anevoios. Pe arterele de circulaţie din zonele limitrofe Craiovei, unde evadează nu puţini practicanţi ai mersului pe bicicletă, în zilele săptămânii sau în weekend, riscul asumat este acela de a întâlni conducători auto lipsiţi total de prudenţă, nu puţini deranjaţi de prezenţa în trafic a bicicliştilor fie… câini comunitari, aparent fără stăpâni, care nu ezită să atace în haită, stingheriţi din activitatea lor. Singura şansă: accelerarea vitezei pentru a ieşi din astfel de ambuteiaje. Oricum, ameninţările copleşitoare, siderante, alungă orice plăcere a mersului pe bicicletă, pe astfel de trasee, altminteri pretabile, situate într-un cadru natural remontant. Este motivul pentru care pledez pentru instituirea unui nou semn de circulaţie: „atenţie la biciclişti”. Nu este un moft şi nici o doleanţă personală, ci o dorinţă firească de a ne cupla la rigorile europene. Aşa cum ne dorim.
Laurenţiu Canţăr