3844 de copii cu vârste între 3-6 ani și 389 părinți, din 45 de comunități defavorizate din județul Dolj, sunt beneficiari ai programului ”Start în educație” – cel mai amplu proiect de educație timpurie din România. În timpul acțiunilor desfășurate, atât copiii cât și părinții lor s-au bucurat de suportul necesar pentru a facilita accesul la educație în rândul preșcolarilor.
Copiii au primit câte un „Ghiozdănel cu viitor” – un pachet cu resurse educaționale potrivite nevoilor lor de dezvoltare: rechizite, carte și caiet de lucru, materiale educative STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică), jocuri pentru dezvoltarea motricității și produse de igienă personală. “Ghiozdănel cu viitor” îi va ajuta pe copii să învețe, să-și exprime talentele și să înțeleagă lumea, pentru a fi mai bine pregătiți de intrarea la școală.
Prof. Irina Ștefana Broșcaru, Inspector Școlar General Adjunct – Inspectoratul Școlar Județean Dolj: “Am răspuns cu mare încredere parteneriatului realizat în cadrul proiectului ”Start în educație” și acum mă bucur să văd impactul pozitiv pe care îl are asupra copiilor și familiilor din comunitățile în care se desfășoară. Prin intermediul experienței mele ca dascăl, director de școală, dar și ca inspector școlar, am observat mereu importanța majoră a educației timpurii pentru copiii din zonele rurale și pentru părinții lor. În aceste comunități, copiii se confruntă adesea cu provocări specifice, cum ar fi accesul limitat la resurse și oportunități educationale și de dezvoltare. Astfel, este esențial să se promoveze educația în primele etape de dezvoltare a copiilor pentru că aceștia sunt mai expuși riscului de a dezvolta mai târziu probleme de învățare, integrare și socializare. De asemenea, pentru părinții din aceste comunități contactul cu specialiști și informații avizate este limitat. Proiectul Start în educație răspunde foarte bine nevoilor reale ale copiilor de vârstă preșcolară și ale părinților acestora, oferindu-le un spațiu sigur pentru comunicare și relaționare care îi ajută să înțeleagă și să depășească anumite provocări. Investiția în programe de educație timpurie în aceste zone este o investiție cu efecte pe termen lung, care contribuie la reducerea diferențelor dintre rural și urban și îi ajută pe copii să aibă șanse egale la educație și dezvoltare. Mulțumim pentru sprijinul real și atât de necesar!”
La rândul lor, părinții au participat la ”Școala părinților – ateliere de educație parentală”, unde au primit informații și îndrumări valoroase menite să le ofere suport și să îi invețe cum să își susțină copiii în această etapă de dezvoltare. Începând cu luna iunie 2023, părinții vor putea găsi mai multe sfaturi și idei de activităţi, privind utilizarea resurselor din “Ghiozdănel cu viitor” împreună cu copiii lor, pe canalul dedicat Youtube Start în Educație.
Ciorașcu Mihaela, formator ”Școala Părinților” povestește că: ”Proiectul “Start în educație” a avut un impact major asupra tuturor celor implicați direct: formatori și părinți. Primii ani de viață ai unui copil reprezintă și primele lecții de viață, iar părinții sunt responsabili să ofere primele modele de viață cât mai sănătoase. În cadrul întâlnirilor, am întâlnit părinți de toate vârstele, inclusiv bunici, cu așteptări educaționale pentru copiii lor, implicați, dedicați, fapt ce încurajează consolidarea deprinderilor de învățare ale micuților, dezvoltarea lor emoțională, socială și cognitivă. Părinții au primit cu deschidere toate informațiile furnizate în cadrul atelierelor noastre, venind chiar cu propuneri sau informații suplimentare, prezentând diversele situații cu care se confruntă. Părinții au înțeles câte virtuții au copiii, că fiecare are Universul său și trebuie descoperit, fructificat și valorizat prin iubire necondiționată, protecție, siguranță și un mediu familial armonios. A fost o experiență inedită!”
”Start în educație” vine în sprijinul a 60.000 copii cu vârste între 3-6 ani și 10.000 de părinți, selectați din 500 de comunități defavorizate din toată țara. Prin acțiunile implementate, ”Start în educație” are ca principal obiectiv să dezvolte la nivel național un parteneriat solid între profesori, specialiști, părinți, autorități cu scopul de a susține importanța strategică a educației timpurii privind dezvoltarea sănătoasă și armonioasă a copiilor. În această etapă de dezvoltare, în care se pun bazele pentru viitorul copiilor, un rol crucial îl au părinții, care în cadrul proiectului sunt sprijiniți să devină primii educatori ai copiilor lor, cei care dau startul experiențelor de învățare timpurie de acasă, urmând ca apoi la grădiniță să devină un partener educațional de nădejde.