„Politica externă a UE în domeniul aviaţiei – abordarea provocărilor viitoare” / Raportul europarlamentarului Marinescu, adoptat cu 41 de voturi

0
34

Raportul „Politica externă a UE în domeniul aviaţiei – abordarea provocărilor viitoare” al eurodeputatului PDL Marian-Jean Marinescu a fost adoptat ieri în Comisia pentru transport şi turism (TRAN) a Parlamentului European cu 41 de voturi pentru şi trei abţineri. Vicepreşedintele PPE a precizat că există multe lucruri care trebuie armonizate între UE şi statele cu care se realizează acordul, de la cele privind utilizarea ajutorului de stat şi până la cele legate de drepturile pasagerilor, în special în condiţiile în care companiile aeriene europene se vor confrunta tot mai mult cu concurenţa din partea celor din Brazilia, China, India sau din statele Orientului Apropiat.

Marian-Jean Marinescu

„Principalul aspect din raport este cel privitor la acordurile cu terţe ţări. În primul rând eu am cerut ca aceste acorduri să se realizeze la nivel european, să se evite cât de mult posibil acordurile bilaterale, pentru că e mult mai bine să negociezi pentru toată Europa decât pentru un singur stat. Al doilea lucru este introducerea clauzei de competiţie corectă în toate acordurile, ceea ce nu exista până acum, pentru că este nevoie de această clauză, întrucât competiţia a devenit foarte dură, şi în situaţia în care noi în UE avem impuse condiţii companiilor aeriene, iar ţările terţe cu care se încheie acorduri nu le au”, a declarat Marian-Jean Marinescu, într-un comunicat de presă.

Competiţia low-cost-urilor

Deputatul european a discutat şi despre competiţia low-cost-urilor  despre care a spus că este foarte dură şi de regulă se bazează pe o serie de lucruri care nu sunt foarte corecte, pentru că acolo sunt nişte condiţii de muncă atât pentru personalul navigant, cât şi pentru cei de la sol. Potrivit eurodeputatului PDL, Comisia Europeană ar fi trebuit de mult să declanşeze proceduri de infringement în cazul statelor care nu au realizat Blocurile Aeriene Funcţionale (FAB), pentru că termenul stabilit în acest sens a expirat la 4 decembrie. Totuşi, precizează el, executivul comunitar ar trebui să vină cu o abordare de sus în jos în acest dosar. „Apoi există şi celelalte proiecte europene care trebuiesc realizate, precum SES (Single European Sky/Cerul european unic), care ne-ar ajuta foarte mult. Ştiu că e în pregătire o modificare a regulamentului, SES 2+ se va numi, care sper să vină cu altă abordare, adică de sus în jos, nu de jos în sus, pentru că dacă rămâne aşa statele membre nu se vor conforma, pur şi simplu din motive în primul rând sociale. Adică există o presiune foarte mare din partea controlorilor de trafic care nu vor să-şi piardă câştigurile foarte mari şi există şi o mentalitate rămasă puţin în urmă, cu graniţele pe cer. În special armata insistă asupra necesităţii de a controla total spaţiul aerian, lucru care de fapt nu se întâmplă nici acum, pentru că sunt aeroporturi ca Bratislava şi Zagreb, de exemplu, unde e clar că preiau cei de la aeroport controlul asupra avionului în spaţiul aerian al statului vecin, pentru că altfel nu poate ateriza. Deci am atras atenţia şi o o să insist în continuare, pentru că a mai fost o astfel de cerere într-un raport, asupra necesităţii de a veni cu un regulament cu o abordare de sus în jos”, a completat europarlamentarul PPE.

Bloc aerian funcţional

În ceea ce priveşte stadiul realizării de către România şi Bulgaria a unui bloc aerian funcţional, Marinescu a mai spus că au fost discuţii dar n-au avansat.
”ROMATSA, după cum ştiţi, câştigă foarte mulţi bani din survoluri şi din trafic, acolo sunt nişte avantaje foarte mari, financiare. Eu nu vreau să fac rău cuiva, dar vreau să fac bine pasagerilor. În momentul în care cerul unic s-ar pune în practică, ar însemna un sfert de oră micşorarea timpului de zbor la un zbor de 800 km, plus reduceri de consum de carburant, emisii de CO2, ceea ce în mod normal ar trebui să reflecte în preţul biletelor. Plus că rute directe şi mai scurte înseamnă o eficientizare a zborului”, a afirmat eurodeputatul.