În primele 11 luni ale anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 7%

0
3771

Volumul comerţului cu amănuntul în Uniunea Europeană a crescut cu 1,9% în luna noiembrie 2019 comparativ cu aceeaşi lună din 2018, ţările membre unde volumul comerţului cu amănuntul a înregistrat cel mai puternic ritm de creştere fiind Ungaria (7,3%) şi România (6,5%), potrivit Eurostat. În România, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, în serie brută, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a crescut cu 7% în primele 11 luni ale anului trecut, comparativ cu perioada similară a anului 2018, potrivit Institutului Naţional de Statistică.

Eurostat mai precizează că vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană au fost influenţate de faptul că vânzările de produse non-alimentare s-au majorat cu 2,5%, iar cele de alimente, băuturi şi ţigări au crescut cu 1,7%. În România, creşterea volumului cifrei de afaceri în această perioadă a avut loc datorită majorării vânzărilor de produse nealimentare (+8,5%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6,6%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+5,6%). În luna noiembrie 2019, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a crescut, comparativ cu luna precedentă, pe ansamblu cu 2% datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+11,4%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,4%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 11,1%.

În UE: Avans de 1% de la o lună la alta

De la o lună la alta, noiembrie 2019 comparativ cu luna octombrie 2019, comerţul cu amănuntul în România a înregistrat o majorare cu 0,8%, creşteri mai mari în Uniunea Europeană fiind înregistrate în Polonia (3,3%), Belgia (2,7%), Letonia (2,6%), Croaţia (2,3%), Germania (2,1%), Estonia (1,7%), Lituania şi Portugalia (ambele cu 0,9%). Comerţul cu amănuntul, de la o lună la alta, a înregistrat un avans de 1% în zona euro, în timp ce în UE 28 a avut o creştere de 0,6%, în principal ca urmare a faptului că vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 0,9%, în timp ce vânzările de alimente, băuturi şi ţigări s-au majorat cu 0,5%. În România, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna noiembrie 2019, comparativ cu luna noiembrie 2018, a înregistrat o creştere cu 6,5% datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+8,5%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+7,0%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+1,8%).

În activitatea de construcţii se va înregistra o scădere a volumului producţiei

Pe de altă parte, managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni o relativă stabilitate a volumului producţiei. Pentru activitatea de fabricare a altor mijloace de transport se estimează creştere. Referitor la numărul de salariaţi, se estimează o relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de -4% pe total industrie prelucrătoare. Pentru preţurile produselor industriale se prognozează o creştere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +8%). Potrivit estimărilor din luna decembrie 2019, în activitatea de construcţii se va înregistra, în următoarele trei luni, o scădere a volumului producţiei (sold conjunctural -32%). Managerii estimează scădere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural -15%). În ceea ce priveşte preţurile lucrărilor de construcţii, se preconizează o creştere moderată a acestora (sold conjunctural +9%).

În comerţul cu amănuntul, stabilitate

În sectorul comerţ cu amănuntul, managerii au estimat pentru următoarele trei luni o tendinţă de relativă stabilitate a activităţii economice (sold conjunctural +3%). Volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale va înregistra o relativă stabilitate (sold conjunctural -2%).Angajatorii prognozează pentru următoarele trei luni o creştere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +14%). Pentru următoarea perioadă, managerii societăţilor comerciale estimează creştere a preţurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural +26%). Conform estimărilor din luna decembrie 2019, cererea de servicii (cifra de afaceri) va cunoaşte o relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold conjunctural +3%). În sectorul de servicii se estimează o relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural +2%). Conform opiniei managerilor, preţurile de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor vor avea tendinţă de relativă stabilitate.